Подарунки на Новий рік: що доречно, а що – не дуже
Наближається пора зимових свят, а з нею й головний біль – що подарувати батькам, рідним, друзям, дітям. А ще ж колеги, керівники, партнери є… І кожному треба обрати щось до душі й до місця. Бо подарунки – не просто матеріальна річ, в них має бути приховано ще й чимало значень та сенсів.
Дарунком можна не тільки потішити когось, а й мимохідь травмувати. Навіть більше – самому опинитися ні в сих, ні в тих, коли презентував щось недоречне. Марта Госовська, експертка з протоколу, зокрема англійського, знавчиня правил етикету, допоможе розібратися у цій подарунковій китайській грамоті. Вона розповіла нам, чому краще не дарувати гроші, як червоні троянди в подарунок чоловіку можуть дати неоднозначний натяк, та чому гора з вітальних листівок у месенджерах – моветон.
Хендмейд-торт краще, аніж готівка
Робити подарунки – це ціла наука. Звісно, якщо наша мета – не вручити «одчіпного», а справити приємне враження, порадувати чи навіть здійснити чиюсь мрію. Як мінімум, хотілося б не зіпсувати стосунки. На щастя, досить знати хоча б кілька основних правил, щоб уникнути неприємностей на рівному місці.
ГРОШІ – ЦЕ НОРМАЛЬНО? Це дуже слизька тема. Готівка, переказ на картку, подарунковий сертифікат на певні товари чи послуги – здавалося б, просте й чудове рішення. А насправді, такий вихід із ситуації вважається найменшим виявом уваги до людини, яку ви обдаровуєте. Тому експертка радить бути дуже обережними, коли намагаєтеся подарувати гроші. Обираючи такий подарунок, ви нехтуєте детективним моментом, коли «треба було б дізнатися, що людина любить, які у неї інтереси, бажання, які вона дає вам підказки». Виходить, ніби зекономили зусилля, зайвий раз не задумувалися. Тому надто часто вручати гроші у будь-якому їхньому вигляді в подарунок – погана ідея.
ПІДПИСКА НА NETFLIX. У сучасному світі купувати підписку на платформи (з книгами, фільмами, серіалами, подкастами, статтями тощо) стає частиною культури. Тому такого роду подарунок зараз особливо актуальний. Він є еквівалентом "безпечного" подарунка, з яким не прогадаєш, на кшталт подарункової картки, і цілком вписується в сучасний етикет.
КНИГИ – НАЙКРАЩИЙ ДАРУНОК. Це безпрограшний варіант, хоч кому б ми її вручали. Навіть якщо у людини в бібліотеці вже є та книжка, яку ви їй подарували, це не вважатиметься чимось поганим, моветоном навіть не пахне. «Читані книжки, якщо це не антикварні чи рідкісні факсимільні видання, ясна річ, не дарують. Їх можна просто віддати, – каже Марта Госовська. – А нові книжки, не читані й не підписані, які у вас уже є дублем, можна спокійно передаровувати».
«У ВАС 1000 НОВИХ ПОВІДОМЛЕНЬ». А от зловживати віртуальними вітаннячками не слід. Напевно, кожному знайома ситуація, коли, зазирнувши в телефон у святковий ранок, знаходиш десятки одноманітних вітальних картинок майже у кожному чаті. Чому зловживати ними погано? Надсилання завантажених з інтернету малюнків є нівелюванням суті привітання, яке має бути щирим та індивідуальним, а не масовим. Етикет таке не вітає, попереджає пані Марта. Краще написати кілька слів від себе особисто, прикріпивши фото, яке ви зробили, і додати референс (прив’язка, пояснення, чим воно особливе й доречне до вітання).
ВСІМ ПО ПІТАХАЇ! Немає ціннішого подарунка, аніж печиво чи торт, яке ви приготуєте самі. У добу хендмейду те, що зроблено власноруч, надзвичайно цінується. Навіть не обов’язково самим трудитися – завжди можна знайти якусь непогану кондитерську або кондитера та замовити неповторний десерт. Це в будь-якому разі краще, аніж вхопити перший-ліпший торт у супермаркеті. Придбаний звичайнісінький продукт уже не вважатиметься подарунком – хіба що невеличким презентом. А різні екзотичні страви, фрукти залишаються гарним додатком до подарунка. Мушмула, хороше спіле манго чи папая ще нікому настрій не зіпсували!
“ЖИВІ” ПОДАРУНКИ. “Живих істот ми не даруємо”, – категорично заявляє пані Марта. Як запевняє експертка з етикету, якщо вже руки сверблять щось таке вручити, краще обмежитися кактусом, який можна поставити на поличку і який “не постраждає від того, що у нас до нього немає теплих почуттів». Котиків, собачок, коней ми речами не вважаємо і зненацька не даруємо: це велика відповідальність, яку недоречно перекладати на того, кого ми обдаровуємо.
КОЛІР МАЄ ЗНАЧЕННЯ. Існує упереджене ставлення до квітів. Дехто вважає, що їх можна дарувати лише жінкам, та етикет не забороняє їх вручати й чоловікам. Проте не всі квіти доречно вручати чоловікові. До прикладу, червоні троянди вже стали, свого роду, символом палкого кохання. Їх краще не дарувати чоловікам, якщо у вас до них нема палких почуттів. Усі інші квіти – можна.
ДАРУЄМО ВРАЖЕННЯ. До таких дарунків відносять різноманітні сертифікати на квести, фотосесії чи урок верхової їзди. В кінцевому результаті будь-якої з активностей – у людини залишаються враження, емоції у подарунок, пам’ять про чудово проведений час. Щоб те враження було все ж позитивним, потрібно використати свої детективні здібності та провести деякий ресерч – що людина любить. Наприклад, якщо подобається ремесло, то сертифікат на виготовлення власноруч глиняного глечика у майстерні буде безпрограшним варіантом.
ЛЕГО – КЛАСНИЙ ПОДАРУНОК ДОРОСЛОМУ. Існують універсальні речі, які пасуватимуть і дорослим, і дітям. Наприклад, конструктори Лего, машинки на управлінні чи відеоігри, які користуються популярністю у різних вікових категоріях. “Зараз ми можемо дозволити собі багато дитячості, – каже експертка. Тому не слід розмежовувати подарунки на ті, що дарують дорослим і дітям. Головне – притримуватися здорового глузду».
УВАЖНО ПРИЦІНІТЬСЯ. Варто пам’ятати, що в етикеті забобонів не існує, є – перестороги. Не даруйте надто дорогі подарунки, адже в кінцевому результаті вони можуть виявитися знаком не уваги, а домінування. Те ж саме стосується дуже дешевих подарунків. Зокрема, крамниці на кшталт «Все від 1 гривні» вважаються не тим місцем, де шукають подарунки. Також не наголошуйте на ціні подарунка, це є абсолютно неприпустимим.
Негайно викресліть зі списку
Існує вже цілий усталений список із подарунків-моветонів, якими не варто дратувати близьких чи колег. Наприклад, книги і курси про психічне здоров’я, психологію. Бути емоційно інтелектуальним зараз у тренді. Але такі речі – неоднозначний подарунок, якщо колега цією темою не цікавиться. Також абсолютне табу, коли йдеться про співробітників і партнерів (ділові стосунки взагалі) – предмети особистої гігієни. Вони тому й називаються особистими, що їх краще вибирати собі самому. Навіть якщо мова про близьку людину, не придумайте часом дарувати й антиейджингову косметику. Найгірше, про що можна нагадати людині – це її вік. Косметика проти старіння стане одним із таких нагадувань. Досить слизька тема – м’ясні делікатеси. Хоч зараз і дуже популярні усілякі сети з вишуканих смаколиків, також чималенько людей не споживають м’яса з ідейних причин, про які можемо навіть не здогадуватися.
Здавалося б, чому не презентувати комусь абонемент у спортзал або домашні ваги? Здоровий образ життя як ніколи в тренді! Аж ні. Відносимо ці речі до тієї ж категорії, що й курси чи книга про психологію. Абонемент у спортзал може дати недоречний натяк про зовнішній вигляд людини. Особливо небезпечно і безтактно дарувати його, або ж терези, людині з РХП (розладами харчової поведінки). Абонемент у спортзал може стати гарним подарунком хіба що близьким друзям, які просто обожнюють спорт і проблем з фігурами не мають.
Дуже недоречно дарувати людям побутову хімію, усілякі засоби для миття. Цей подарунок не викличе нічого, крім роздратування. Це ж звичайні предмети для повсякденного використання, які б людина й так собі придбала. І, звісно, забудьте про шкарпетки та приладдя до гоління. Жарти та меми в інтернеті про них – зіпсують враження, навіть якщо ці речі дійсно потрібні чоловікові.
Ольга Данилюк, Київ
Фото з відкритих джерел