«Поліна» без таємниць. Кіно дня

«Поліна» без таємниць. Кіно дня

Укрінформ
Сезон осінніх прем’єр українських фільмів розпочався з картини «Поліна і таємниця кіностудії», яка вийшла на екрани 22 серпня

Цей фільм – одна з легенд сучасного українського кіно у найгіршому сенсі цього слова. Приклад невдалої копродукції  з Францією та Бельгією та зразок цілковитої творчої неспроможності.

Достовірну історію цього фільму знають небагато людей, які навряд чи захочуть нею з нами поділитися. Усе, як завжди, складно та заплутано. Відомо тільки, що фільм у виробництво запустився майже п’ять років тому, внесок української держави у виробництво становить десять мільйонів  вісімсот тисяч гривень, концепція стрічки кілька разів змінювалася і начебто завершений фільм Держкіно довго не приймало; врешті-решт, режисера було усунуто від виробництва картини. Тобто, те, що ми бачимо у своїх кінотеатрах, істотно відрізняється від первинного задуму.

Відео дня

Стрічка розповідає історію одинадцятирічної Поліни, яка  вирушає на кіностудію «Сінема», аби з’єднати докупи розірвану світлину, яка начебто має прояснити історію її родини. У цього сюжету є передісторія, яка, зрештою, не має особливого значення і є формальним обрамленням для виправдання самого фільму. Усі події обертаються навколо Поліни та друзів, яких вона зустріла. Дівчину переслідує її тітка Варвара та її син-каліка Ділан.

На самій кіностудії дівчинці також не раді, оскільки з’ясовується, що директор студії у змові із Варварою. Здається, дівчинка не зможе здійснити свою місію, проте їй на допомогу приходить голографічний Жан Рено. Цей дух кіно каже, що ситуація загалом непроста, бо і з Поліниним життям, і з фільмами трапилося щось дивне. Але вихід існує: Поліна має допомогти героям фільмів і тоді герої фільмів допоможуть їй. Він вчить дівчинку, як проходити усередину кінострічок, і незабаром Поліна вирушає у свою мандрівку.

Цікавий сюжет, чи не так? А для правдивих синефілів це просто мрія – опинитися всередині фільму, пожити там якийсь час. Це ж одна із найпоширеніших  фантазій. Ще краще – запросити вигаданих персонажів у реальний світ. Або перемішати героїв різних фільмів. Зрештою, можна вводити неіснуючі кінокартини у власну стрічку, пародіюючи кліше, жанрові умовності і тому подібне. Тут широке поле для фантазії.

Проте творці «Поліни» пішли іншим шляхом. Поліна потрапляє у фільми, проте синефілією тут і не пахне. А пахне отою самою творчою неспроможністю.

Загалом дівчинка опиняється у п’ятьох фільмах: воєнному, музичному, спортивному, фантастичному та про вікінгів. Усі п’ять фрагментів надзвичайно важко ідентифікувати – у воєнному фільмі невідомо, хто з ким воює, у музичному - ні драматургія, ні музика не відсилають  нас до жодного відомого кінотвору, у спортивному фрагменті також усе існує само по собі, так само, як і фантастика, та епізод з  вікінгами. Себто стрічка, у якій мало йтися про кінофільми, які начебто бачила головна героїня і які мають бути ідентифіковані широким глядачем,  виявляється цілком відірвана від глядацького досвіду. Перед нами чиста фікція.

Автори «Поліни» вдають, ніби ніякої історії кіно нема, і всі фільми були тільки-но створені, буквально у нас на очах. Це не просто непрофесійно, у цьому криється зневага і до глядача, і до історії кіно.

Варто тільки подивитися, як подібні теми розвиваються у закордонних фільмах! З якою любов’ю ставляться їхні творці до свого та чужого кінематографа! Як приклад назву хоча б «Хранителя часу» Мартіна Скорсезе, у якому йдеться про дітей, які відкривають для себе творчість Жоржа Мельєса.

Те, що вийшло на наші екрани 22 серпня, по-своєму характерне для продукції студії «Film.UA» та її підрозділів, які спеціалізуються на гібридних стрічках, що поєднують усе на світі у велике умовне ніщо. А було б цікаво, якби автори картини якось обіграли, наприклад, особливості українського класичного чи сучасного кінематографа у своїй стрічці.

Можна допустити, що подібне було зробити складно через французького режисера-постановника, а також більшості виконавців головних ролей, які не є українцями. Фільм взагалі знімався французькою і українською тільки дубльований. Проте і французького тут дуже мало. Загалом стрічка «Поліна і таємниця кіностудії» - це таке собі незаконно народжене чудовисько, яке застрягло між часами, культурами та різними народами. 

Перед нами експеримент, який не вдався, фільм, який не відбувся. Сподіваємося, він не затьмарить початок кіносезону і не відверне глядача від наступних українських фільмів.

Ігор Грабович. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
Всi рубрики
За період:
-
Share: