Кіногрудень: У полоні та окупації, на безлюдному острові та мафіозній Сицилії

Кіногрудень: У полоні та окупації, на безлюдному острові та мафіозній Сицилії

Укрінформ
В останній місяць найдраматичнішого року сучасної української історії на екрани виходять стрічки, які доволі скептично оцінюють стан нашої цивілізації, та все ж сповнені віри в торжество людського духу.

З 1 грудня

Обмін

Творець дюжини телевізійних серіалів Володимир Харченко-Куликовський своїм кінематографічним дебютом вибрав історію, що належить до попереднього етапу російсько-української війни, коли здавалося, що бойові дії стануть долею небагатьох обраних героїв і мучеників. Сюжет фільму, зйомки якого були завершені незадовго до початку повномасштабного вторгнення, розповідає про чоловіка (В'ячеслав Довженко), який дізнається, що його син потрапив у полон до сепаратистів. Бойовики телефонують йому з пропозицією викупити сина, однак, коли герой приїжджає на місце обміну, полонений виявляється незнайомцем.

Автором сценарію є відомий актор Костянтин Лінартович, його син Дмитро виконав роль бійця ЗСУ.

Прем'єра фільму відбудеться 1 грудня у Будинку кіно в рамках проєкту "Осередок Кіноспільнота" за участю знімальної групи.

Все завжди і водночас / Everything Everywhere All at Once

Новий фільм американських режисерів Дена Квана і Деніела Шайнерта здатний викликати у глядачів такі ж яскраві емоції, що коливаються від захоплення до обурення, як і їхня дебютна стрічка "Людина-швейцарський ніж". Мотиви американських фантастичних фільмів 80-90-х, ускладнені до надмірності (так, ніби Крістофер Нолан взявся за римейк "Термінатора" і "Матриці"), сплітаються з естетикою картин Вонга Карвая, а гостроти, що балансують на межі фолу, перемежовуються мелодраматичним ліризмом.

Стрічка розповідає про сім'ю китайських емігрантів, які намагаються впоратися з проблемами в бізнесі та у взаєминах одне з одним. Їхні сварки і негаразди, які видаються пересічними, стають ключем до життя і смерті Всесвіту, точніше, безлічі всесвітів, адже кожен існує в незліченній кількості проявів свого характеру і схильностей, які дають змогу йому вести альтернативне існування у паралельному світі. Про це ошелешеній матері сімейства, 60-річній управительці пральні (Мішель Йео), розповідає її чоловік (Джонатан Ке Кван), точніше, інше втілення її чоловіка, який з'явився з такого-от паралельного світу. Ба гірше, з'ясовується, героїня покликана протистояти якомусь монстру, який готується знищити весь мільярд всесвітів, а для цього їй потрібно набути навичок своїх версій в альтернативних світах.

Піаніст

Один із найвідоміших фільмів про Голокост випускають на екран на відзначення 20-річчя від дня його виходу. Стрічка Романа Поланського, що отримала Золоту Пальмову гілку і три "Оскари", стала другою екранізацією автобіографічної книжки "Загибель міста" польсько-єврейського піаніста Владислава Шпільмана (у першій, яка вийшла на екрани 1950 року, події значно спотворювалися на догоду комуністичній цензурі). Слідом за літературним першоджерелом фільм описує поневіряння Шпільмана (Едрієн Броуді), для якого Варшава, де він користувався загальною повагою як музикант, після нацистської окупації перетворилася на щось на кшталт безлюдного острова, де він змушений шукати їжу, рятуючись від кровожерливих звірів, на яких перетворилися не лише німецькі військові, а й багато хто з його співвітчизників. Однак врешті-решт він отримує допомогу не тільки від поляків, а й від офіцера Вермахту Вільма Гозенфельда (Томас Кречман), який усвідомив, що його батьківщина перетворилася на земну філію Пекла.

Стрічка Поланського, що описує не лише жахи окупації армії, яка дійшла до граничної міри варварства, а й здатність людей до взаємодопомоги та самопожертви в умовах позірної загибелі цивілізації, і нагадує, що праведник може відшукатися навіть серед одягнених у ворожу форму, видається драматично актуальною.

Коза ностра. Мама їде / Koza Nostra

На екрани виходить другий після "Ізі" Андреа Маньяні зразок українсько-італійської копродукції. Сюжет і стилістичні особливості, помітні з трейлеру фільму, спонукали деяких коментаторів національного кінопроцесу припустити, що ім'я постановника, Джованні Дота, є псевдонімом нашого співвітчизника. Однак Дота і справді є молодим італійським режисером, який раніше зняв кілька комедійних короткометражок, при цьому ініціатива проєкту належить українській сценаристці Анастасії Лодкіній.

Козирем проєкту є участь Ірми Вітовської, яка втілила чарівну уродженку Карпат. Їі героїня приїхала на Сицилію і влаштувалася домогосподаркою в дім удівця, зануреного в меланхолію через професійні негаразди і напружені стосунки з дітьми. Жінка з подивом дізнається, що сім'я, в будинку якої вона намагається навести лад та відновити мир, є не останньою за впливовістю серед сицилійської мафії. Подолавши перше потрясіння, вона вирішує спрямувати свою енергію і в цю специфічну сферу.

З 8 грудня

Трикутник скорботи / Triangle of Sadness

Відомий і нашим глядачам шведський постановник Рубен Естлунд, чиї глузливі дослідження заможного західноєвропейського суспільства рівною мірою викликають прихильність фестивальних завсідників і широкого глядача, зняв стрічку, сюжет якої нагадує сатиричну "Повість про те, як один мужик двох генералів прогодував". Фешенебельний круїзний лайнер, каюти і зали якого заповнили пихаті "вершки" суспільства, зазнає аварії, і ті, хто вижив, знаходять притулок на безлюдному острові. Світські леви і героїні скандальних хронік опиняються в становищі Робінзона Крузо, проте ніхто з них не має найменшого уявлення про засоби, які дозволять їм вижити серед дикої природи. Зрештою, надія на їхній порятунок опиняється в рішучих і сильних руках прибиральниці.

Фільм став володарем Золотої Пальмової гілки. Це другий каннський тріумф Естлунда після аналогічної перемоги, яку здобув його "Квадрат" 2017 року.

Фестиваль місяця

Організатори найбільшого у світовому кінопроцесі фестивалю дебютів "Молодість", які через російське вторгнення презентували національний конкурс у рамках Гамбурзького МКФ, проведуть 51-й кінофестиваль і в Києві - з 1-го по 7-го грудня. Попри всі обмеження, українські глядачі зможуть побачити не лише український конкурс, а й повноцінну міжнародну конкурсну програму (серед 10-ти учасників повнометражного конкурсу - чотири українські фільми), а також "Фестиваль фестивалів", "Скандинавську панораму" та інші улюблені завсідниками тематичні добірки. Опис програми та розклад скоро з'явиться на сайті кінофестивалю.

Олександр Гусєв, Київ

Фото: IMDb

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-