Бриндзя, коньяк та шампанське: Рада ухвалила закон про захист географічних брендів
Відповідне рішення підтримали 277 народних депутатів, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Законом передбачається імплементація у національне законодавство вимог статей 204-207 Угоди про асоціацію, а також положень Регламенту (ЄС) №1151/2012 Європейського Парламенту та Ради від 21 листопада 2012 р. про якість сільськогосподарських продуктів та продуктів харчування.
Відповідно до документа, визначаються термін “географічне зазначення”, як найменування місця, що ідентифікує товар, який походить з певного географічного місця та має особливу якість, репутацію чи інші характеристики, зумовлені головним чином цим географічним місцем походження, та хоча б один з етапів його виробництва (виготовлення (видобування) та/або переробка та/або приготування) здійснюється на визначеній географічній території.
Також визначається термін “назва місця погодження товару”, як вид географічного зазначення, який означає найменування, що ідентифікує товар, який походить з певного географічного місця та який має особливі якості або властивості, виключно або головним чином зумовлені конкретним географічним середовищем з притаманними йому природними і людськими факторами, та усі етапи його виробництва (виготовлення (видобування) та/або переробка та/або приготування) здійснюються на визначеній географічній території.
Зазначається, що право на державну реєстрацію географічного зазначення має об’єднання осіб, які в зазначеному географічному місці виробляють товар та/або видобувають та/або переробляють сировину для товару, особлива якість, репутація чи інші характеристики якого зумовлені цим географічним місцем.
Також уточнюються умови надання правової охорони географічному зазначенню та підстави для відмови в надані такої охорони; визначаються умови надання правової охорони омонімічному географічному зазначенню; уточнюється коло осіб, які мають право на державну реєстрацію географічного зазначення; переглядаються вимоги до заявки на реєстрацію; удосконалюється порядок проведення експертизи заявок на географічні зазначення; визначаються вимоги до технічних умов, яким повинен відповідати товар, для якого заявляється зазначення; уточнюється перелік прав та обов’язків, що випливають з державної реєстрації географічних зазначень тощо.
Як повідомляв Укрінформ, географічне зазначення є знаком, що наноситься на продукт і засвідчує його високу якість, багаторічну традицію виробництва й особливий зв'язок з територією, де його виготовляють. Географічні зазначення допомогли здобути світове визнання таким продуктам, як шампанське, коньяк, сири рокфор, пармезан і багато інших.
Існує багато продуктів, назви яких не дозволяється використовувати незареєстрованим виробникам. Так, за Угодою про асоціацію з ЄС Україна до 2026 року має відмовитися від використання захищеного географічного зазначення “коньяк”, тож наразі для українського коньяку шукають іншу назву.
Також в Україні вже розпочато процес реєстрації першого продукту із захищеним географічним зазначенням походження. 19 грудня 2018 року до Мінекономіки подано заявку на реєстрацію географічного зазначення “Гуцульська овеча бриндзя”, яка в майбутньому стане підставою для охорони цього зазначення і в Євросоюзі.