Дефіцит автогазу та створення запасів пального: що чекає на український паливний ринок
Листопад став тривожним місяцем для споживачів пального. Разом із блокуванням кордону новоствореною польською асоціацією перевізників на українських заправках підвищилися ціни на газ. До того ж коливання світових цін на нафту – падіння 16 листопада, різке зростання на початку цього тижня – не додають впевненості й щодо ціни на інші види пального.
Паралельно з цим український парламент узявся за врегулювання мінімальних запасів нафти й нафтопродуктів. Відповідний законопроєкт, який підтримали депутати 21 листопада, є дуже актуальним у світлі подій на паливному ринку. Хоча насправді він входить до переліку обов’язкових кроків, що наближають Україну до Євросоюзу. Яка ж актуальна ситуація на ринку пального, як Україна формуватиме резерви нафтопродуктів і чому це наближає нас до цивілізованого ринку – з’ясовував Укрінформ.
АВТОГАЗ НЕ ГРАЄ В «ЧОРНУ П’ЯТНИЦЮ»
Останній місяць водіям, що заправляються автогазом, довелося відчутно збільшити свої витрати на пальне – вартість зросла на 30%. Через блокування пунктів пропуску з боку Польщі на нашому ринку виник дефіцит, адже майже третина автогазу надходить з польської ділянки кордону.
«Минулого тижня були непоодинокі випадки зникнення цього продукту з вільного продажу, і не лише у периферійних мережах, а й навіть у великих. Цього тижня ситуація поліпшилась, але ціна продовжує зростати. І це сигналізує про те, що питання не до кінця вирішене», – прокоментував директор консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн у програмі «Укрінформ. Вечірній стрім» 21 листопада.
Експерт наголосив, що імпортери тепер шукають альтернативні шляхи постачання автогазу, зокрема литовське і польське пальне перевозять через кордон зі Словаччиною та Румунією. Крім того, гравці ринку домовляються про збільшення постачання з Румунії та переводять перевезення на залізницю – в останньому разі настільки, наскільки це можливо. Адже вагони-цистерни тепер також є дефіцитними.
І поки що не схоже, що на заправках буде «сезон знижок» на газ: за даними порталу «Enkorr», 23 листопада найбільша консолідована мережа АЗС групи «Приват» (куди входять заправки ANP, Avias тощо) підняла ціни відразу на 3,7 грн/л – до 39,69 грн/л. У середньому по країні роздрібна ціна на автогаз 23 листопада зросла на 0,4 грн/л – до 35,93 грн/л.
Протилежно інша ситуація – з бензином та дизелем: ціни на ці види пального навіть трішки знизилися. «Через польський кордон ми отримували до 10% нашого імпорту пального. Ринок навіть не відчув якогось дискомформу, вони досить швидко переорієнтувалися», – сказав Куюн.
За даними інформаційного порталу «Мінфін», станом на 23 листопада середня по Україні ціна бензину А-95 становила 54,71 грн/л, А-92 – 52,18 грн/л, дизпалива – 54,63 грн/л.
«Впевнений, що протягом тижня, десяти днів побачимо ще не один етап падіння. Буде певне зниження цін на дизпаливо, бензин», – прогнозує Куюн.
Експерт також очікує, що найближчим часом ціни на автогаз все ж стабілізуються.
СТРАТЕГІЯ ЗАПАСЛИВОСТІ ПОЧИНАЄТЬСЯ З МІНІМАЛЬНОГО
На фоні дефіциту автогазу на заправках Верховна Рада нарешті ухвалила законопроєкт про мінімальні запаси нафти і нафтопродуктів. Ця ініціатива не пов’язана ні з нинішньою ситуацією на паливному ринку, ні навіть з дефіцитом пального, який виник навесні 2022 року через повномасштабне вторгнення Росії, оскільки це вимоги євроінтеграції. Але реалізація законопроєкту гарантовано допоможе уникнути схожих проблем у майбутньому.
Коротко про те, що чекає на паливний ринок. Законопроєкт про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів передбачає створення мінімальних запасів для підвищення рівня енергетичної безпеки України та сталого постачання пального на внутрішній ринок у разі кризової ситуації. Створюватимуть запаси виробники та імпортери нафти і нафтопродуктів. Вони ж матимуть витрати на їхні зберігання, заміну та реалізацію.
Загальний обсяг таких запасів визначатимуть за найбільшим з двох таких показників: або 90 днів середньодобового чистого імпорту, або 61 день середньодобового внутрішнього споживання. Відповідні розрахунки має проводити Міненерго на основі даних Державної податкової служби та Державної митної служби. Цікаво, що зберігатися такий стратегічний запас може або на території України, або, за вибором гравця ринку, на території держави-члена Європейського Союзу, що межує з Україною.
Тож як працюватиме цей механізм? Якщо на ринку виникне криза, тобто різкий дефіцит, Кабмін ухвалює рішення про розкриття та реалізацію запасів, вказавши у ньому номенклатуру та обсяги нафти та нафтопродуктів, що будуть виведені на ринок.
Закон також передбачив створення електронної системи репортингу, яка стане складовою частиною цілісної системи моніторингу ринку нафти та нафтопродуктів. Ця платформа міститиме не лише інформацію про створені запаси, а й про їхні виробництво, реалізацію та якість.
ВІДПОВІДЬ НА ВИКЛИКИ ВІЙНИ ЧИ ЄВРОІНТЕГРАЦІЯ
Формування мінімальних запасів пального – це виконання однієї з директив ЄС. Йдеться про Директиву 2009/119/ЄС, яка визначає зобов’язання держав-членів підтримувати мінімальний рівень резервів сирої нафти та/або нафтопродуктів. За словами Куюна, імплементація цього документа зайняла в України понад десять років.
«Потужним імпульсом, щоб прискоритися, стала активна імплементація європейських норм в Україні як країни-кандидатки на вступ до ЄС. У нас вже той запас мав бути давно», – сказав він у коментарі Укрінформу.
Власне, визначення загального обсягу мінімальних запасів повністю скопійоване з директиви ЄС. Згідно з документом, держави-члени забезпечують на постійних засадах наявність та фізичну доступність екстрених та спеціальних резервів. А от як формувати ці резерви, директива залишає на розсуд кожної держави. Чи то створювати централізований орган, який за це відповідатиме, чи то зобовʼязати учасників ринку.
«Директива щодо мінімальних запасів нафти і газу – дієвий механізм попередження та подолання можливих кризових ситуацій. Національні та європейські ринки нафтопродуктів дуже взаємопов’язані, і надзвичайна ситуація на паливному ринку в одній країні може спричинити кризові явища в інших», – наголосив заступник міністра енергетики Микола Колісник під час 15-го Oil Forum.
Один із співавторів законопроєкту, народний депутат Юрій Шаповалов, пояснював, що важливість закону – якраз у підвищенні рівня енергетичної безпеки України в умовах воєнного стану; уникнення загрози тотального дефіциту пального та різких стрибків цін на автозаправках.
ЧОГО ОЧІКУВАТИ НА РИНКУ ПАЛЬНОГО
Як уже зазначено вище, в Україні саме гравці ринку фінансово забезпечуватимуть формування резервів нафти та нафтопродуктів. Перше, що спадає на думку: це ж додаткові витрати, які потім відобразяться на табло автозаправок.
Однак експерти впевнені, що значних витрат гравці паливного ринку не матимуть. Зокрема, й тому, що впровадження закону на практиці розраховано на 8 років.
«Наскільки мені відомо, перші нормативи закладання резервів, які можуть бути запроваджені через рік, – будуть становити 3% від імпорту або виробництва пального. Це відповідно до тих запасів, які компанії й так тримають», – зауважив Сергій Куюн.
За його словами, спершу відбудеться тестування системи створення запасів на ринку, що вже функціонує, а потім нормативи стосовно зберігання будуть поступово підвищуватися до визначених у законі. «В Європі це теж відбувалося поступово. Вважаю, що в цьому плані все грамотно виписано, щоб не було шоків», – прокоментував Куюн.
Врахований у законопроєкті й безпековий складник, адже атаки на об’єкти паливного комплексу відбуваються регулярно. Окрім можливості зберігати запаси на території країн Євросоюзу, передбачене укладання так званих тікет-контрактів. «Це коли купуються опціони на застосування сторонніх обсягів у разі потреби. Тобто, компанія може при цьому фізично нафтопродукти не купувати», – пояснив Куюн.
Загалом мінімальні запаси нафти і нафтопродуктів – це запорука стабільного забезпечення українського ринку пальним. А завдяки поступовому впровадженню норм щодо мінімальних запасів можна очікувати, що гравці паливного ринку теж пристосуються до нових вимог і значного тиску на ціни вони не створять.
Вікторія Наконечна, Київ
Перше фото: lev dolgachov