Бюджет ЄС-2024: зелений курс у пріоритеті, але безпека та оборона потребуватимуть додаткових ресурсів
Ще в листопаді 2023 року Рада ЄС та Європейський парламент ухвалили бюджет ЄС на поточний 2024 рік. Загалом бюджет Європейського Союзу передбачає збільшення зобов’язань до 189,6 млрд євро проти 186,6 млрд євро у 2023 році та водночас скорочення видатків – із 168,6 млрд євро минулоріч до 142,63 млрд євро. Про це детальніше – у огляді центру аналітичних досліджень «DiXi Group».
Бюджетні зобов’язання (budget commitments) стосуються коштів, закладених для фінансування програм ЄС відповідно до довгострокового бюджетного планування, в той час як бюджетні видатки (budget payments) є безпосередньо виділеними коштами на поточний рік для покриття зобов’язань, якщо всі передумови для цього наявні.
Традиційно сума видатків є меншою порівняно із зобов’язаннями, що залежить від реальних умов у відповідному році. Подекуди узгоджені зобов’язання можуть не реалізуватися, такі зобов’язання відомі у бюджетному процесі ЄС як reste à liquider (RAL). Водночас наявність RAL не означає, що зобов’язання не будуть виконані – відповідне фінансування відбудеться у майбутньому та буде враховано у подальшому бюджетному процесі.
Отже, зобов’язання на 2024 рік загалом залишаються на рівні попереднього року або зростають у більшості напрямів.
Втім, рівень передбачених видатків знижується порівняно із 2023 роком загалом та у розрізі декількох окремих напрямів.
Більшість скорочень у напрямі природних ресурсів стосується кластеру, пов’язаного із розвитком сільського господарства та морської політики (наприклад, скорочення видатків на понад 16% в Європейському аграрному фонді з розвитку сільських територій), в той час як кластер довкілля та клімату не зазнав жодних значних скорочень видатків.
У напрямі «Згуртованість, стійкість та цінності» найбільші скорочення стосувалися Фонду згуртованості (Cohesion Fund) (-60%), Європейського фонду регіонального розвитку (-50%), Європейського соціального фонду (-44%). І хоча зазначені фонди мають пряме відношення до розвитку політик Європейського зеленого курсу (ЄЗК), зокрема на регіональному рівні, не можна говорити про згортання фінансування заходів ЄЗК загалом.
Наприклад, спостерігається значне зростання видатків у рамках Інструменту з відновлення ЄС (European Union Recovery Instrument) – на 153% порівняно із 2023 роком. Цей інструмент дозволяє країнам-членам ЄС реалізувати масштабні проекти у рамках ЄЗК, що сприятимуть економічному зростанню після кризи російського вторгнення до України, а також попередньої кризи, пов’язаної з COVID-19.
Фінансування програм та фондів, пов’язаних з ЄЗК, не зазнало критичних змін у інших напрямах бюджетного фінансування ЄС. Наприклад, спостерігається лише незначне скорочення видатків на програму Horizon Europe (менше 1%) та Фонд InvestEU (-11%). Винятком є суттєве скорочення видатків на заходи цифровізації у рамках програми Connecting Europe Facility (-34%), при збільшення видатків CEF для енергетичних проектів майже на 3%.
Сферою, де видатки зросли найбільше, стала «Безпека та оборона», де великі зміни стосуються фінансування кластерів безпекової інфраструктури та охорони кордонів. Найбільше видатки зросли для програми «Посилення оборонної промисловості» – від тільки 343 млн євро у 2023 році до 78,5 млрд євро у 2024 році! Очевидно, цьому значно сприяє погіршення ситуації на полі бою в Україні, а також зростаюча російська загроза для інших країн Європи.
Також збільшення видатків передбачено і для більшості програм із напряму «Добросусідство» (наприклад, Global Europe Instrument). Водночас приблизно на чверть скоротилися заплановані видатки для інструменту Pre-Accession Assistance, але з’явився окремий інструмент для макроекономічної допомоги Україні (Ukraine Facility).
Таким чином, поточна безпекова ситуація в Європі та світі вносить значні корективи у розподілі видатків ЄС на 2024 рік – зокрема, вимагаючи більшої пріоритизації оборонних інструментів та програм, що також напряму стосуються допомоги Україні. Попри це, бюджет ЄС зберігає і пріоритетність заходів ЄЗК, де певне скорочення видатків відбулося лише в окремих програмах, здебільшого регіонального рівня – при збільшенні фінансування для деяких інших програм та інструментів.
Подальший розвиток подій визначатиме баланс між забезпеченням оборони та безпеки і подальших реформ у напрямку ЄЗК. Очікується, що уже до кінця березня Європарламент та Рада ЄС визначаться щодо бюджетних пріоритетів на 2025 рік, надалі Єврокомісія підготує проєкт бюджету ЄС на наступний рік.
Микола Яковенко, генеральний менеджер з розвитку енергетичного сектору «DiXi Group», експерт проєкту «Інтеграція сталого розвитку в Україні відповідно до Європейського зеленого курсу»
Джерело: «DiXi Group»
Публікація підготовлена за фінансової допомоги Європейського Союзу у межах проєкту «Інтеграція сталого розвитку в Україні відповідно до Європейського зеленого курсу». Проєкт реалізує консорціум громадських організацій: «DiXi Group» (координатор), Ресурсно-аналітичний центр «Суспільство і довкілля», Асоціація «Енергоефективні міста України», «Українська академія лідерства», «Жіночий енергетичний клуб України», «ДЗИГА», «ПЛАТО».
Її зміст є виключною відповідальністю ГО «ДІКСІ ГРУП» і за жодних обставин зміст не можна вважати таким, що відображає позицію Європейського Союзу.
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама