Пілотний механізм для прозорого “злету” водневих проєктів в ЄС
Новий механізм створили в рамках нещодавно ухваленого пакету з декарбонізації ринку газу та водню. Він повинен прискорити інвестиції на ринку водню зокрема через надання більш чіткої перспективи для покупців та постачальників, а також сприяти кращій взаємодії між ними.
Пілотний механізм збиратиме, оброблятиме та надаватиме доступ до інформації про попит і пропозицію на “зелений” водень та його похідних. Це допоможе покупцям співпрацювати з європейськими та іноземними постачальниками. Механізм також збиратиме й опрацьовуватиме ринкові дані щодо потоків водню та рівня цін. Все це буде відбуватись під керівництвом Європейського водневого банку, а сам механізм працюватиме впродовж п’яти років.
Механізм надаватиме наступні послуги:
- збір та оцінка попиту на водень від потенційних покупців та аналіз пропозицій від постачальників;
- підбір партнерів;
- відкриття некомерційної конфіденційної інформації для громадськості з метою підвищення прозорості ринку та підтримки інвестицій;
- забезпечення синергії з іншими ініціативами та схемами підтримки водню в ЄС.
3 червня опубліковано тендер та розпочато пошук постачальника послуг для розробки ІТ-платформи, на якій буде реалізовуватись механізм. Сам тендер триває до 12 серпня, втім у планах Єврокомісії підписати контракт до кінця року, щоб механізм запрацював до середини 2025 року.
Ця ініціатива – не єдина, що створена для розвитку водневої енергетики в ЄС.
Раніше ЄС запровадив комплексну та інтегровану нормативно-правову базу для підтримки розвитку повноцінного ринку водню до 2030 року. Згаданий пакет щодо ринків декарбонізованих газів та водню встановлює чіткі правила, забезпечуючи юридичну визначеність і довгострокову перспективу для інвесторів.
Крім того, переглянута Єврокомісією Директива щодо сприяння використанню енергії з ВДЕ (RED III) запровадила цілі щодо “зеленого” водню в промисловості та транспортному секторах.
ЄС також встановив правила, аби визначити, що таке відновлюваний водень, і як він може зараховуватися для цих цілей.В планах Єврокомісії – запропонувати юридичне визначення водню з низьким вмістом вуглецю до кінця 2024 року. Крім того, водневі проєкти в усіх частинах ланцюга доданої вартості тепер вважаються стратегічними, а, отже, мають право на швидшу видачу дозволів та інші допоміжні заходи.
Додатково до сприятливої нормативно-правової бази, Єврокомісія підтримує розвиток водневої інфраструктури та відповідні інвестиції. Перелік проєктів спільного та взаємного інтересу ЄС TEN-E містить і кілька водневих проєктів.
Єврокомісія також запустила Європейський водневий банк, щоб збільшити інвестиції у водневі проєкти. Перший аукціон пройшов успішно.В планах Комісії – запустити другий аукціон до кінця 2024 року, а також розробити можливі схеми міжнародних торгів у співпраці з країнами ЄС.
Підтримує Єврокомісія й появу та реалізацію ланцюжків створення вартості, що об’єднують водневі проєкти через інноваційну місію «Водневі долини» (Hydrogen Valleys Innovation Mission). Близько 100 долин у 36 країнах вже є частиною Hydrogen Valley Platform, у тому числі понад 50 у ЄС.
Таким чином, розвиток водневої енергетики в ЄС набирає обертів. За даними Єврокомісії, зараз в ЄС налічується 254 водневих проєкти, з яких 170 діючих і 84 будуються, що відповідає майже 3 ГВт встановленої потужності. Крім того, очікується, що після реалізації проєктів, відібраних на першому пілотному аукціоні з відновлюваного водню в рамках Європейського водневого банку, буде введено в дію ще 8 ГВт потужностей. Втім, у всьому світі лише 4% оголошених проєктів з відновлюваного водню досягли остаточного інвестиційного рішення, і лише 12% потенційних обсягів чистого водню, що будуть вироблені до 2030 року – знайшли покупця.
Тому Єврокомісія впевнена, що підвищення видимості ринкової перспективи як для покупців, так і для постачальників прискорить ухвалення остаточних інвестиційних рішень та допоможе забезпечити додаткові контракти на купівлю водню. У свою чергу, це зіграє вирішальну роль у досягненні цілей Європейського зеленого курсу, поступовій відмові від російського викопного палива та підтримці конкурентоспроможності європейської промисловості.
Публікація підготовлена за фінансової допомоги Європейського Союзу у межах проєкту “Інтеграція сталого розвитку в Україні відповідно до Європейського зеленого курсу”. Проєкт реалізується консорціумом громадських організацій: “DiXi Group” (координатор), Ресурсно-аналітичний центр “Суспільство і довкілля”, Асоціація “Енергоефективні міста України”, “Українська академія лідерства”, “Жіночий енергетичний клуб України”, “ДЗИГА”, “ПЛАТО”.
Її зміст є виключною відповідальністю ГО “ДІКСІ ГРУП” і за жодних обставин зміст не може вважатися таким, що відображає позицію Європейського Союзу.
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама