Польські трамваї у Києві: це лише початок
Польська компанія PESA Bydgoszcz кілька днів тому виграла конкурс на поставку до Києва низькопідлогових трамваїв типу Foxtrot. Контракт на суму 1,813 млрд грн (понад 50 млн євро) має бути реалізовано ще до кінця цього року. Відтак, до 10-ти трамваїв, які вже їздять вулицями столиці, добавляться іще 40, і вони точно вже не губитимуться в парку з 400 київських трамваїв. На це власне і сподіваються у польській компанії, яка планує подальшу експансію на українському ринку.
PESA. ІСТОРІЯ І ТРАДИЦІЇ
Історія PESA Bydgoszcz почалася у 1851 році, коли на півночі сучасної Польщі у містечку Бидгощ (на той час німецькому) було засновано компанію Ostbahn-Werkstatt-Bromberg, і 21 особа на цьому невеличкому підприємстві почала ремонтувати вагони та паровози. Фірма активно розвивалася і на початку XX століття - у компанії працювало вже 1,5 тис. осіб.
При цьому, до Першої світової війни персонал фірми складався, в основному, з німців, польських працівників там було лише 10-20%. У ті часи, по факту ще німецька компанія щороку ремонтувала 600 паровозів і до 10 тисяч пасажирських та товарних вагонів. Після війни і відновлення незалежності Польщі, у 1920 році компанію взяли у свої руки поляки і перейменували її на PKP Warsztaty Glowne I klasy (PKP Ремонтні заклади першого класу). Під час окупації Польщі в роки Другої світової війни підприємство продовжувало функціонувати, ремонтуючи потяги та вагони в інтересах гітлерівської Німеччини. Після війни підприємство кілька разів перейменовувалося і продовжувало розширяти свої можливості.
Після 1989 року, коли Польща переходила з планової, комуністичної моделі економіки до вільного ринку, компанія намагалася віднайти себе в нових умовах. В 1998 році менеджери компанії, рятуючи її від невдалої приватизації і погіршення фінансових показників, викупили акції PESA і провели її реструктуризацію. Наприкінці 1990-х років компанія починає виходити на міжнародні ринки, зокрема Німеччини, Білорусі, Росії та України, пропонуючи як послуги з модернізації та ремонту рухомого складу, так і продукцію власного виробництва. В 2001 році компанія отримує нинішню назву і продовжує активно розвиватися на внутрішньому і зовнішньому ринках.
ПЕРЕМОГИ І ПОРАЗКИ
Найбільшим ринком для PESA, що зрозуміло, є польський. Важко собі уявити польську залізницю без локомотивів і вагонів компанії, а вулиці великих міст країни без її трамваїв. Перші низькопідлогові трамваї нової генерації виробництва компанії PESA з'явилися в місті Ельблонг у 2005 році. Згодом їх можна було побачити на вулицях Лодзі, Варшави, Гданська, Бидгоща, Щеціна та Ченстохови. "Контрактом століття" вважалося підписання в 2009 році угоди з Варшавою на постачання 186 трамваїв на суму 1,5 млрд злотих (понад 350 млн доларів). Але таким він міг вважатися лише до 2012 року, коли було анонсовано підписання контракту з німецькою залізницею Deutsche Bahn щодо продажу потягів компанії на суму 1,2 млрд євро. Як визнає сьогодні менеджмент PESA, реалізація цього контракту і зараз залишається для неї найпріоритетнішим завданням. В 2009 році PESA починає активно завойовувати зі своєю продукцією нові міжнародні ринки, зокрема підписавши контракти на продаж своїх трамваїв до Угорщини та потягів в Італію. В 2013 році компанія підписує контракт на продаж 120-ти трамваїв до Москви, і 20-ти - до Софії.
У своїй діяльності компанія мала не лише перемоги, але й поразки. Зокрема, у 2015 році італійський залізничний перевізник Trenitalia призупинив імпорт пасажирських потягів польської компанії типу Swing, вимагаючи усунення виявлених технічних недоліків у потягах, що призводило до сповільнення в русі. Італійці тоді зобов'язали польську фірму, згідно з угодою, заплатити штраф. Тоді ж приватний німецький перевізник Oberpfalzbahn зірвав контракт із польською стороною на постачання потягів типу Link на суму 30 млн євро. У цьому випадку, як переконують у польській фірмі, причиною були не технічні претензії до потягів.
У поточному році польська залізниця PKP відмовилася купувати у компанії 10 потягів типу Dart, пояснюючи це тим, що вона на даний момент не потребує нових потягів міжміського сполучення. Проблемою стали також розрахунки контрагентами за вже поставлену продукцію. Зокрема, Москва з огляду на економічні труднощі та різке падіння валютного курсу через запроваджені санкцій проти Росії не могла вчасно розрахуватися в євро за поставлені польською компанією трамваї. Відтак, PESA навіть зупинила експорт, вимагаючи від російської сторони погашення заборгованості. Як твердить менеджмент компанії, проблему на даний момент вдалося залагодити і постачання трамваїв до Москви, загалом 120 одиниць, відновлено.
Менеджмент компанії не приховує, що штрафи за затримку з експортом власної продукції, невчасні розрахунки контрагентів та інші причини принесли PESA значні фінансові збитки. Зокрема, 2015 рік компанія закінчила із втратами на суму 130 млн злотих (понад 30 млн євро). Минулий рік, за інформацією компанії, також був на "невеликому мінусі". Утім менеджмент PESA переконує, що вже поборов тимчасові труднощі і розраховує на позитивні фінансові результати діяльності компанії у 2017-2018 роках.
ЦІЛІ І ПРІОРІТЕТИ
Найважливішою ціллю PESA на найближчі роки є зміцнення лідерської позиції на польському ринку і підготовка до значного зростання активності на закордонних ринках. Це означає реорганізацію компанії, роботу над новими проектами, впорядкування портфоліо власної продукції, а також створення нового науково-дослідного центру. Як підкреслюють у компанії, з одного боку, вона зараз зосереджується на реалізації якомога більшої кількості контрактів з європейських фондів, а з іншої - на угоді з німецькою DB і початку експорту потягів типу LINK до Німеччини з другого кварталу 2018 року.
У найближчі роки PESA також концентруватиметься на закріпленні своїх позицій на ринках, куди вона вже вийшла, зокрема Німеччини, Італії, України, Чехії та інших країн Центрально-Східної Європи.
ПЛАНИ НА УКРАЇНСЬКОМУ РИНКУ
Польська компанія на сьогодні випустила вже понад 600 трамваїв. У портфоліо компанії є трамваї чотирьох типів - Swing, Fokstrot, Twist та Jazz. Загалом, їх можна побачити на вулицях більшості польських міст. У даний момент PESA виготовляє трамваї для міст Бидгощ та Лодзь, планує найближчим часом підписати контракти на постачання трамваїв до Гданська та Гожова Великопольського, а також взяти участь у нових тендерах для збільшення трамвайного парку Кракова та Варшави. За кордоном, польські трамваї різних типів можна вже побачити на вулицях Києва, Софії, Москви, угорського міста Сегед чи румунського Клуж-Напока.
У польській компанії не приховують задоволення з приводу нещодавньої перемоги у тендері щодо постачання нової партії трамваїв для Києва.
"Насамперед, нас переповнює гордість і це є підтвердженням хороших оцінок польських трамваїв, які вже є в Києві, з боку пасажирів і перевізника", - заявив з цього приводу директор з питань маркетингу на східні ринки компанії Маріуш Скотніцький.
Переваги своїх трамваїв PESA вбачає у їхній пристосованості для пасажирів з обмеженими фізичними можливостями, високому рівні безпеки та комфорту для пасажирів, а також сучасному дизайні.
Польська сторона наголошує, що Україна - дуже важливий ринок для PESA і компанія має намір й надалі розвивати свою присутність як у залізничних перевезеннях по країні, так і на вулицях українських міст. PESA вже має тривалу історію співпраці з українськими партнерами, адже віддавна по українських коліях їздять вагони, виготовлені поляками спільно з українськими партнерами, а віднедавна й потяги польської компанії.
У Польщі не приховують своїх планів щодо України: разом з українськими партнерами PESA планує відкрити у Києві ремонтно-монтажний центр для трамваїв, що в майбутньому може дати десятки місць праці. Але польська сторона йде значно дальше і не виключає навіть створення власного підприємства в Україні.
Такі плани можуть свідчити про те, що польська PESA прийшла на український ринок серйозно й надовго і планує тут свої інвестиції.
Юрій Банахевич, Варшава.