Подільський міст над Дніпром: ще 3 роки - і можна їхати
Унікальність цього мосту, нагадаємо, полягає в тому, що він не має аналогів у світі за довжиною прольоту над руслом річки без опор у воді, і розрахований під поєднання руху автомобілів і потягів метро. Ще міст відомий як найдорожчий столичний довгобуд. Але мосту, нарешті, пощастило: ситуація змінилася. Зараз на правому березі річки повним ходом почали зводити автомобільні естакади на Поділ. На лівому – бурять і бетонують опори прогону над озером Русанівським. На самісінькому березі Дніпра в будівельні містечка звезли все необхідне для того, щоб зварити сталеві деталі й зафіксувати правильне положення арки, а потім прикріпити до неї полотно мосту.
Співавтори проекту мостового переходу з інституту «Київдормістпроект» оцінюють нинішній стан його готовності в 65 відсотків. Мостобудівники планують завершити роботи до кінця 2021 року.
Про те, як після довгої перерви йдуть справи на довгобуді, показав і розповів представник організації – замовника будівництва, головний інженер з нагляду за будівництвом мостового переходу Дирекції будівництва шляхово-транспортних споруд Києва Олександр Здольник.
ЕКСТРЕМАЛИ НА ПОДІЛЬСЬКОМУ МОСТУ БУЛИ ДЛЯ НАС КОШМАРНИМ СНОМ
Всі проходи на Подільсько-Воскресенський мостовий перехід нині наглухо забарикадовані. Зверху над воротами ще й метр колючого дроту. Охоронці їх відкривають тільки для будівельної техніки.
- Молодь, що прогулювалася по арці, була для нас як кошмарний сон. Особливо з початком канікул міст атакували школярі, студенти, дорослі любителі екстриму. Тому й забарикадувалися, – каже Олександр Здольник. – Був навіть такий бізнес – проводити за гроші підлітків до правобережних опор естакади, що над Набережно-луговою вулицею. Провідник спускав мотузку вниз, а діти лізли по ній на опори. Сам, разом з патрульною поліцією, двічі знімав звідси дванадцятирічних дівчаток. Спасибі поліцейським, вони відмінно впоралися зі складним завданням. Потім виловлювали кремезного чоловіка-провідника. Ще було: розумники на надувному човні везли екстремалів до опор мосту, вони по конструкціях дерлися вгору. Там їх охоронець і дістати не міг. Уявляєте, що було б, якби хтось зірвався з 75-метрової висоти? Розбився б на смерть або потонув!
Раніше ставили паркан з відповідними попередженнями біля старого аварійного вантового мосту через гавань. У понеділок, наприклад, поставимо, і диво, якщо до п'ятниці він вистоїть. О 10 годині ранку в суботу кожен раз приїжджаю – паркан знесений. Дванадцять разів ставили, підрядники навіть хвіртку робили, але все одно ламали весь паркан. Між іншим, жодний кошторис будівельних робіт у світі не передбачає кошти на 12-разове відновлення паркану навколо об'єкта, який не належить будівництву.
Зараз це все припинили наші нові підрядники будівельних робіт. На всіх можливих підступах до будівництва є охорона: ніяких туристів, велосипедистів, фотографів, аматорів прогулянок у промзоні сюди не пропустять, а на самій будові багато робітників, які також стежать, щоб чужі не сновигали.
ІРЖАВІ ОПОРИ МОСТА В РУСЛІ ДНІПРА ПРИБЕРУТЬ ЧЕРЕЗ РІК
...На мосту через Дніпро – тиша. Поруч літають ластівки, адже ми знаходимося на 78-метровій висоті над річкою. На стрілі кинутого на об'єкті попередніми підрядниками іржавого підйомного крана сокіл звив гніздо і носить корм своїм пташенятам. Сталеві ж конструкції арок і полотна мосту в ідеальному стані, незважаючи на те, що тут давно ніхто не працював. Два роки тому будівельники закріпили останню секцію арки.
- Іржаві тимчасові опори нехай не лякають киян, – пояснює Олександр Володимирович. – Вони ніяк не впливають на основні конструкції моста, спорудження яких велося під наглядом фахівців з Інституту електрозварювання ім. Патона. Кожен зварений шов перевіряли. Нещодавно ми обстежили підводні частини тимчасових монтажних опор. Виявилося, що за ці роки під деякими виникли промоїни. Зараз нам везуть бутовий камінь, будемо їх зміцнювати. Ну... і сомів у підводних ямах додалося, вони люблять глибину.
- Коли ж приберуть ці опори?
- Зараз арка змонтована повністю. Поясню для непосвячених максимально просто і пропущу деякі технічні процеси. Отже, нині на суші зварюємо, і потім піднімемо і змонтуємо 864 тонни сталевих конструкцій зв'язків, якими кріпляться дві половини арки, не даючи їм роз'їхатися в різні боки. Ці деталі називаються фермами, вони захищають арку від вітрових навантажень. Коли сильний вітер, то мені на мосту навіть доводиться пригинатися. Зараз почнуться зварювальні роботи і теж під наглядом науковців. Це складна робота, під час якої деталі кілька разів перевертають. Вся ця робота з монтажу запланована на нинішній рік. Хіба що морози 12-15 градусів зупинять мостобудівників. Навесні, коли температура повітря неухильно підвищуватиметься, встановимо ці зв'язки, заваримо стики на секціях арки, метал почне нагріватися, розширюватися. І ось тоді арка «зітхне» і сама себе підніме над тимчасовими опорами. Це на словах так просто все виглядає. Але ж має бути робота з колосальною вагою і на великій висоті над водою. Тому зараз готуємо допоміжні споруди. Після всього, тобто навесні, розберемо опори до рівня автодороги. Тоді залишиться встановити консолі для проїжджої частини – і вона готова. Потім на вантах підвісимо полотно мосту до арок. Таким чином, 350 метрів автодороги і метро над Дніпром без єдиної опори будуть надійно триматися.
- А якщо на мосту дев'ятибальна пробка утвориться?
- Та хоч зі стотонних фур. По-перше, всі навантаження на конструкції розраховані з запасом міцності. По-друге, будуть випробування, коли навантажені самоскиди стануть на мосту щільними рядами. А ми з проектувальниками, за традицією, в цей час на човні зупинимося під мостом.
- Для спорудження мосту раніше частину металоконструкцій замовляли у Воронежі...
- З 2014 року категорично перервали всі контракти. Повністю якісною продукцією нас забезпечують українські металурги.
- А висококваліфіковані електрозварювальники, мабуть, поїхали?
- Так, на жаль, багато хто був у ці роки простою на заробітках в Арабських Еміратах, Казахстані, Туркменістані... Але потроху повертаються. На будівництві залишилися досвідчені інженери, керівники дільниць, які будували міст із перших днів. У нас є вже хороші бригади і робота для них. На Рибальському півострові зараз ведуться найактивніші роботи, в цьому році «переступимо» і через Русанівське озеро, і «станемо» на звільнену від дач трасу Русанівських садів.
А для метро на Троєщину в основних будівельних конструкціях вже готові дві станції – під мостом у лотку видно і вестибюлі «Труханівської» і «Десенки». Для метро, нагадаємо, одночасно по всій довжині під мостовим переходом відразу споруджували трасу метро.
МОСТУ ЩЕ НЕМАЄ, АЛЕ ВІН ВЖЕ ДЕКОМУ ЗАВАЖАЄ
- Нещодавно служби генпідрядника виявили на трасі мостового переходу, на Набережно-Лугової вулиці будівництво якоїсь споруди, – розповідає Олександр Здольник. – Ми направили в ДАБІ звернення, і швидко отримали відповідь: будівництво незаконне й інспектори зараз виявляють осіб, які затіяли будівництво, а також з`ясовують, хто давав дозвіл, погоджував проект. Звідси – всі наслідки для забудовника.
- Але на лівобережжі теж є перешкоди. Мешканці однієї з вулиць не хочуть бачити у себе автомобільну частину мостового переходу. Нещодавно стояли в пікеті перед Київрадою...
- На щастя, зараз суперечки вирішуються набагато конструктивніше. Влада столиці прислухалася до думки жителів. Створено громадську організацію «Воскресенська слобода», яка захищає інтереси жителів вулиці та озера Райдуга, в крайній частині якого повинні бути опори автомобільної естакади. Ми не стверджуємо, що траса мостового переходу проведена єдино правильно і вважаємо за необхідне зберегти озеро Райдуга. Але задовольняти чиїсь амбіції і залишитися без Подільського мостового переходу – найважливішого об'єкта для міста – також ніхто не згоден. Не відкидають інших думок і в комісії з транспорту Київради. Їй у травні цього року доручено – після зустрічі з активістами – звернутися до мера, щоб він дав вказівки замовнику будівництва опрацювати техніко-економічні показники мостового переходу – чи відповідають вони сучасним реаліям і вимогам. Результати такої роботи будуть відомі вже на початку 2018 року. Багато зараз говорять, що проект застарів, але це покаже нове техніко-економічне обгрунтування. Ми, як замовники, оголосимо тендер: нехай той, хто його виграє, відповідно до нової транспортно-дорожньої моделі столиці визначить вузькі місця старого проекту, якщо вони існують. Якщо траса не зовсім відповідає сучасності, ми приймемо рішення важливе і правильне для Києва, щоб не було заторів. Якщо підтвердиться, що здійснюваний проект правильний і не застарів, ми пройдемо трасу до кінця.
Фахівці провели обстеження житлових будинків на предмет шумових навантажень, посилення вібрацій від руху транспорту – всього, що може вплинути на технічний стан житла. За проектом у нас в кошторисі закладено заміну вікон в будинках, установку шумозахисних екранів, покрокове спостереження за будинками під час будівництва естакади.
При реалізації такого масштабного проекту як Подільсько-Воскресенський мостовий перехід, влада столиці, проектанти і ми, замовники, не допускаємо, що в зоні будівництва залишаться неупорядковані місця. Тут все продумано ще на стадії проектування.
НА РУСАНІВСЬКИХ САДАХ ЗАЛИШИВСЯ НЕ ЗНЕСЕНИМ ОДИН БУДИНОК
На березі Русанівського озера робочі облаштовують нові палі для моста, а поруч спокійно відпочивають і купаються дачники. За озером, там, куди рушить міст, видно, що немає вже ні дахів, ні будівель, тільки буйна зелень. Лише на березі стоїть самотньо будинок, призначений під знос, а в городі пораються його власники.
- Це останній будинок, з господарями інших майже з усіма домовилися. За цей особняк ми заплатимо компенсацію, – пояснює Олександр Здольник. – Більшість погодилися переселитися в котеджне містечко, що в лісовій зоні біля Биківні. Там 110 ділянок по 10 соток і будинків в різних ступенях готовності. Є всі комунікації, водовід, телефон, інтернет. Протягнули їм 30 кілометрів силового кабелю, днями вже дамо електрику. З 259 дач, призначених до знесення на Русанівських садах, господарі 22 ще судяться з нами. Решта масово «пішли» в Биківню, деякі взяли грошову компенсацію, отримали квартири.
На лівому березі Дніпра вже готовий значний відрізок автомобільної частини. До середини вересня його заасфальтують, встановлять перила і огорожі, бортовий камінь. Так він і простоїть до повного закінчення будівництва Подільсько-Воскресенського мостового переходу, довжиною в 11,5 кілометра, який почали будувати в кінці 2003 року.
У Дирекції будівництва шляхово-транспортних споруд міста (замовник будівництва) повідомили, що рівень фінансування об'єкта зараз, завдяки підтримці мера і його заступника, вперше за останні вісім років такий, що дозволяє виконати практично всі обсяги робіт по мостовому переходу до кінця 2021 року.
Нагадаємо, за домовленістю мера Віталія Кличка з Федеральним міністром транспорту і цифрової інфраструктури Німеччини Олександром Добріндтом і державним секретарем міністерства Райнером Бомбою була проведена детальна експертиза стану Подільсько-Воскресенського мостового переходу, і відповідно до результатів, що надали провідні мостобудівники Німеччини, сам проект і вже побудована частина споруди отримали дуже високу оцінку, що дало поштовх до активного продовження будівництва.
Катерина Новосвітня. Київ
Фото Євген Любимов, Укрінформ