Віктор Білич, директор Київського міського центру зайнятості
У місті зростає попит на робітничі професії
31.10.2017 12:22
Віктор Білич, директор Київського міського центру зайнятості
У місті зростає попит на робітничі професії
31.10.2017 12:22

Нині у столичній службі зайнятості розпочато процес реорганізації, який має на меті підвищення якості та ефективності надання послуг. Застосовуються нові підходи у роботі - відео-резюме, онлайн-співбесіда, запис на прийом через «Електронну чергу». Служба зайнятості докладає значних зусиль, щоб всі громадяни, які звернулись за допомогою, отримали соціальний захист. Велика увага у цьому процесі приділяється допомозі колишнім бійцям АТО, адже нині на обліку перебуває 536 військовослужбовців.

Про діяльність, інноваційні підходи та подальші перспективи реформування Служби в інтерв'ю Укрінформу розповів директор Київського міського центру зайнятості Віктор Білич.

-Пане Вікторе, яка сьогодні ситуація на ринку праці міста Києва?

- Україна переживає дуже важкі роки, насичені подіями в міжнародній, політичній,  соціально-економічній сферах. На жаль, такі фактори як галопуюча інфляція та події на сході країни - вплинули на стан ринку праці, в тому числі і в столиці - місті Києві.

За останніми даними Державної служби статистики України в столиці чисельність зайнятого населення (1352,6 тис. осіб)  та рівень зайнятості  (61,6%) -  зменшуються. Разом з цим, показник зайнятості населення по місту Києву залишається найвищим серед регіонів держави (по Україні - 56,0%).

В місті майже 102 тис. безробітних, розрахованих за методологією Міжнародної організації праці /МОП/ (для порівняння у 2008 році їх було в 2 рази менше - 45,5 тис. осіб). Рівень безробіття за МОП становить 7%  та залишається найнижчим в Україні після Харківської та Київської областей (по Україні - 9,6%). 

Підприємства продовжують більше звільняти працівників, ніж приймають на роботу (за даними Державної служби статистики у І півріччі 2017 року на 16,8 тис. працівників більше звільнилося, ніж прийнято).

Однак, намітились певні позитивні тенденції. Так, протягом січня-вересня поточного року, в порівнянні з відповідним періодом минулого року, майже в 3 рази зменшились обсяги запланованого масового вивільнення працівників та становили близько 15 тисяч осіб.

Кількість застрахованих осіб, за яких сплачується єдиний соціальний внесок, збільшилась на 39 тис. За даними Пенсійного фонду України, у серпні 2017 року кількість застрахованих осіб, становила 2 млн. 85 тис. осіб, у відповідному місяці 2016 року - 2 млн. 46 тис. осіб.

- Скільки громадян скористалися послугами столичної служби зайнятості в поточному році і хто ці особи?

-Упродовж дев'яти місяців поточного року соціальні послуги служби зайнятості отримували 26,2 тис. громадян. Із загальної чисельності безробітних жінки становили понад 58%, молодь у віці до 35 років -  майже 40%. Переважна більшість серед шукаючих роботу в столичній службі зайнятості - це  службовці, їх понад 85%.

Місто Київ є традиційно дуже привабливим  для  трудових мігрантів. Тут набагато більше можливостей знайти роботу та найвищий рівень заробітної плати серед регіонів (у вересні 2017 року середня заробітна плата по м. Києву - 11423 грн., по Україні - 7351 грн.), тому до столиці спрямувався потік трудових мігрантів, в тому числі вимушених переселенців. Серед безробітних, що перебувають на обліку, частка мешканців інших регіонів становила майже 21%. Це переважно мешканці Київської, Донецької, Житомирської, Луганської, Черкаської областей. Станом на кінець вересня поточного року продовжується пошук роботи для  понад 9 тисяч безробітних громадян, з яких 8 тис. отримують допомогу по безробіттю.

-Наскільки ефективно працює центр зайнятості?

-Столична служба зайнятості докладає значних зусиль, щоб всі громадяни, які звернулись за допомогою, отримали соціальний захист, передбачений законодавством. З початку року забезпечено роботою майже 14 тис. громадян. Були залучені до участі у громадських роботах та роботах тимчасового характеру понад 3 тис. осіб.

Працевлаштовано 144 безробітних шляхом компенсації єдиного соціального внеску роботодавцям. Значна роль у знятті соціальної напруги належить професійному навчанню безробітних. Можливість отримати нову професію або підвищити свою кваліфікацію відповідно до сучасних вимог ринку праці, для забезпечення своєї конкурентоспроможності - це чи не найважливіший шанс вирішення проблеми працевлаштування для багатьох людей. За направленням служби зайнятості проходили професійне навчання 2,5  тис. безробітних.

Служба зайнятості сприяє залученню безробітних до підприємницької діяльності. За дев'ять місяців поточного року скористалися своїм правом та отримали одноразову виплату допомоги по безробіттю для відкриття власної справи 87 осіб.

Значна увага надавалась профорієнтаційній роботі з населенням. З початку року профорієнтаційні послуги отримали понад 70 тис. осіб, з них 30 тис. учнів загальноосвітніх шкіл міста.

 -Як столична служба зайнятості співпрацює з роботодавцями?

-Робота з роботодавцями є ключовою для служби зайнятості. Ми пропонуємо роботодавцям широкий спектр різноманітних соціальних послуг, зокрема: надання послуг з добору працівників; організацію професійного навчання безробітних під конкретні замовлення роботодавців; організацію громадських та інших робіт тимчасового характеру; компенсацію роботодавцю єдиного соціального внеску; оперативне укомплектування вакансій шляхом організації проведення ярмарків та міні-ярмарків вакансій, а також різноманітні консультаційні та інформаційні послуги тощо.

Для забезпечення якісного підбору персоналу на замовлення роботодавців використовуються нові підходи - укомплектування вакансій на засадах рекрутингу.

У кожному районному центрі зайнятості м. Києва визначено відповідального фахівця, який виконує для роботодавців функцію зовнішнього рекрутера.

Рекрутер здійснює пошук необхідних кандидатів на заміщення вакантних посад замовника кадрів за допомогою резюме, власних інформаційних баз, засобів масової інформації, Інтернету, а також за допомогою  індивідуальних, групових та інформаційно - масових заходів.

У поточному році чисельність роботодавців, які співпрацювали з центрами зайнятості, збільшилась на 14% та становила -  майже 9 тис. Кількість вакансій у базі даних столичної служби зайнятості збільшилась у 1,4 рази - до більш як 50 тис. одиниць.

На сьогодні кількість вакансій, заявлених роботодавцями до столичної служби зайнятості,  становить  12,6 тис. На одне вільне робоче місце претендує  один безробітний.

 -Чому при такій кількості вакансій не можливо працевлаштувати всіх безробітних, які перебувають на обліку?

-Справа в тому, що існують певні проблеми. Зокрема, невідповідність попиту та пропозиції у професійно-кваліфікаційному розрізі. На обліку стабільно високою є частка безробітних з вищою освітою (86%). У той же час у базі даних вакансій столичної служби зайнятості майже 70% вільних робочих місць для робітників, працівників сфери обслуговування та торгівлі, найпростіших професій.

Гостро відчувається відсутність вакансій для службовців (в середньому на 1 вакансію претендують 2 службовця, зокрема, серед тих, хто займав  керівні посади - 4 особи ). Дуже велика кількість вакансій не укомплектовується саме через нестачу робітничих рук.

Крім того, середній рівень заробітної плати, яка пропонується роботодавцями шукачам роботи в центрах зайнятості, становить близько 6700 грн., це майже у 2 рази менше, ніж середня заробітна плата в місті (у вересні по м.Києву - 11423грн.). Серед безробітних, які перебувають на обліку, майже третина безробітних такі, що отримують допомогу по безробіттю в максимальному розмірі (6736 грн.), тобто претендують на значно вищу заробітну плату.

- На які професії сьогодні є найбільший попит?

-Найбільший попит на ринку праці міста Києва спостерігається для робітників сфери торгівлі та послуг (касир торговельного залу, продавець продовольчих та непродовольчих товарів, кухар), для кваліфікованих робітників з інструментом (слюсар-сантехнік, слюсар-ремонтник, монтер колії), для робітників з обслуговування, експлуатації устаткування (водій, електрогазозварник), за найпростішими професіями (двірник, прибиральник службових приміщень).Серед службовців  найбільший попит на ринку праці міста Києва - на вихователів дошкільного навчального закладу, менеджерів різних напрямів, сестер медичних, вчителів початкових та середніх навчально-виховних закладів тощо.

  - Як служба зайнятості  допомагає військовослужбовцям демобілізованим із зони АТО?

-Столична служба зайнятості приділяє особливу увагу наданню послуг колишнім бійцям АТО. Ці люди потребують адаптації до умов мирного життя та інтеграції у ринок праці. З цією метою посилено взаємодію з військкоматами, інформаційну робота з населенням та роботодавцями, соціальними партнерами.

З метою гідної організації роботи з колишніми бійцями АТО, спеціалісти служби, які ведуть прийом громадян, пройшли навчання по роботі з людьми, які отримали психологічну травму, брали участь у семінарах-тренінгах з цього питання.

Столична служба зайнятості проводить роботу щодо забезпечення в найкоротші строки оформлення допомоги по безробіттю демобілізованим із військової служби, надання таким особам послуг із працевлаштування, професійної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації тощо.

Одним із ключових напрямів діяльності створеного в Київському міському центрі зайнятості Інформаційно-консультаційного центру є сприяння зайнятості колишніх бійців АТО. У разі звернення до цього центру клієнти можуть ознайомитися з інформаційними матеріалами, з базою вакансій, отримати психологічну підтримку, відвідати семінари, скласти резюме, взяти участь у цільових міні-ярмарках вакансій,  пошукати роботу в мережі Інтернет тощо.

-Скількох учасників АТО вже вдалося працевлаштувати завдяки вашій роботі?

-Загалом з початку поточного року отримували послуги служби зайнятості 1,6 тис. осіб відповідної категорії. 

Працевлаштовано  407 демобілізованих учасників АТО, в тому числі отримали одноразову виплату допомоги по безробіттю для відкриття власної справи 43 учасника АТО. Безробітні, які виявили бажання отримати  одноразову виплату допомоги по безробіттю, залучаються до участі у семінарах з підприємницької діяльності. Їм надається широкий спектр інформаційних та консультаційних послуг з юридичних, економічних та інших питань.

Спеціалісти центрів зайнятості намагаються забезпечувати індивідуальний підхід до кожного учасника АТО. З цією метою співпрацюють з роботодавцями щодо виявлення їх кадрових потреб для працевлаштування таких осіб за професіями, які вони мали до мобілізації. В разі потреби роботодавця у підвищенні кваліфікації потенційного працівника - пропонується проведення підготовки або перепідготовки, професійного навчання учасників АТО.

Проходили профнавчання 159 осіб за такими напрямками навчання та підвищення кваліфікації як: "оператор комп'ютерного набору", "водій навантажувача", "кухар", "електрогазозварник",  навчання з основ підприємницької діяльності  тощо.

На даний час продовжують отримувати послуги державної служби зайнятості 536 осіб відповідної категорії.

Ключовим принципом реорганізації служби зайнятості є створення соціальної сервісної служби для клієнтів: для роботодавців-  це якісний та швидкий добір працівників, для шукачів роботи - сервісна підтримка сприяння їх зайнятості та розвитку професійної кар'єри. Реорганізація супроводжується запровадженням сучасних інформаційних технологій. 

Зокрема, для презентації шукачів роботи застосовуються відео-резюме, використовується дистанційне спілкування з роботодавцями - онлайн-співбесіда, що може проводитися як в індивідуальній, так і в груповій формах. Крім того, використовуються відео-презентації та відео-вакансії підприємств. На сьогодні спеціалістами центру зайнятості вже записані понад 400 відеорезюме. Завдяки таким резюме роботодавець може побачити реальну людину, а співбесіди онлайн дозволяють суттєво економити час та кошти при підборі фахівців. 

З початку поточного року Державна служба зайнятості запустила в роботу сервіс - «Електронна черга», за допомогою якого кожен може самостійно, не витрачаючи зайвого часу, записатися на індивідуальний прийом до фахівця.

У даний час впроваджений в роботу 10-ти районних центрів зайнятості столиці Регламент роботи центрів зайнятості щодо задоволення потреб клієнтів. Ним передбачено використання нових підходів укомплектування вакансій  роботодавця (на засадах рекрутингу), універсалізація функціональних обов'язків фахівців служби, опанування нових навичок обслуговування клієнтів.

З кожним  безробітним працює особистий консультант, який з клієнтом розробляє план спільних дій щодо прискорення працевлаштування. 

-Які ще зміни плануються у службі зайнятості?

-Заплановано поступово переводити послуги з профорієнтації на онлайн-платформу. Це - переведення семінарів в режим вебінарів, тестування в режимі он-лайн, надання профконсультацій по Скайпу.

З метою підвищення конкурентоспроможності молоді на ринку праці та укомплектування підприємств міста кадрами Київським міським центром зайнятості розпочато створення банку резюме випускників навчальних закладів. Це буде он-лайн технологія швидкого пошуку і підбору кадрів на запити роботодавців.

Проводити реформу без структурних змін складно, тому служба зайнятості запланувала масштабну реструктуризацію. Її суть полягає в тому, що частково функції базових центрів зайнятості передадуть до  регіональних центрів зайнятості, тобто їх розвантажать від додаткового документообігу, буде мінімізовано адміністративне навантаження, підвищиться ефективність роботи. Після такої реорганізації базові центри зайнятості зможуть сфокусуватися на наданні послуг населенню та роботодавцям. Служба зайнятості перетвориться на сервісну службу.

Таким чином, столична служба зайнятості не стоїть на місці, вона змінюється, впроваджуються в життя нові послуги, забезпечується розширення їх змісту, гнучкість підходів щодо сприяння зайнятості населення.

Ольга Савченко, Київ.

Фото: Юлія Овсяннікова, Укрінформ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-