Набув чинності закон, що відновлює повноваження НАЗК
Відповідна інформація міститься у картці документа, повідомляє Укрінформ.
Законом передбачається відновити інституційний механізм запобігання корупції з урахуванням рішення Конституційного Суду України №13-р/2020 від 27 жовтня 2020 року, яким було визнано неконституційними окремі частини Закону України «Про запобігання корупції» і внаслідок якого НАЗК втратило значну частину своїх повноважень.
Закон передбачає поновлення повноважень НАЗК шляхом наділення його необхідними повноваженнями та правами з метою їх реалізації. Зокрема, визначено порядок реагування НАЗК на виявлення порушень закону, ознак корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень.
Документ передбачає відкритий цілодобовий доступ до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; запровадження правового регулювання особливостей врегулювання конфлікту інтересів у діяльності окремих категорій осіб, порядку здійснення контролю та повної перевірки декларацій, моніторингу способу життя суб’єктів декларування; порядку здійснення деяких додаткових заходів фінансового контролю; забезпечує правове регулювання щодо відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення.
Водночас закон встановлює деякі особливості реагування у разі вчинення суддями або суддями Конституційного Суду корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень, а також особливості проведення повних перевірок декларацій та моніторингу способу життя стосовно суддів, суддів КСУ.
Зокрема, НАЗК позбавлене права вносити припис керівникам відповідних органів, у разі виявлення порушення вимог щодо етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності суддів, суддів Конституційного Суду України. Про виявлення таких порушень Національне агентство має інформувати, відповідно, Вищу раду правосуддя або Конституційний Суд України. Вища рада правосуддя, КСУ відповідно до наданих законом повноважень будуть вирішувати питання про притягнення судді, судді Конституційного Суду України до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.
Також припис Національного агентства не вноситься з питань, які безпосередньо стосуються здійснення суддею правосуддя, а також здійснення суддею КСУ конституційного провадження.
У разі виявлення ознак адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, вчиненого суддею, суддею КСУ, протокол про таке правопорушення складає голова Національного агентства або його заступник та направляє його до суду у визначеному законом порядку, а також інформує про це, відповідно, Вищу раду правосуддя або голову КСУ.
У разі виявлення ознак іншого корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, вчиненого суддею, суддею Конституційного Суду України, обґрунтований висновок затверджує голова Національного агентства або його заступник та надсилає його іншим спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції, а також інформує про факт затвердження такого висновку відповідно Вищу раду правосуддя або голову КСУ.
Як повідомляв Укрінформ, Верховна Рада ухвалила Закон "Про внесення змін до Закону України "Про запобігання корупції" щодо відновлення інституційного механізму запобігання корупції" 15 грудня 2020 року.
27 жовтня Конституційний Суд визнав неконституційною статтю 366-1 Кримінального кодексу, що передбачає покарання за недостовірне декларування. Також КС визнав неконституційними повноваження НАЗК з перевірки декларацій чиновників, моніторингу способу життя суб'єктів декларування, встановлення своєчасності подання декларацій, положення про відкритий доступ до декларацій в Єдиному державному реєстрі.