15 січня закінчується термін дії повноважень голови Національного агентства з питань запобігання корупції Олександра Новікова. У підсумковому інтерв’ю Укрінформу Новіков розповів про досягнення НАЗК за період своєї каденції, результативність антикорупційних інструментів, створених упродовж останніх чотирьох років, співпрацю агентства із міжнародними партнерами, необхідність імплементації закону про доброчесне лобіювання, а також про те, яким бачить свого наступника.
ЗАВДЯКИ ЕКСПЕРТИЗАМ НАЗК МІНІМІЗОВАНО ТИСЯЧІ КОРУПЦІЙНИХ РИЗИКІВ
- Пане Олександре, розкажіть, які пріоритети діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції ви визначили на початку своєї каденції. Чи вдалося забезпечити ефективну роботу в сфері запобігання та протидії корупції, реалізовуючи їх?
Просте, але глибоке визначення доброчесності: це чинити правильно навіть тоді, коли ніхто не бачить
- Найголовніший пріоритет діяльності агентства – розбудувати доброчесність в Україні. Доброчесність – протилежність корупції. Просте, але глибоке визначення доброчесності: це чинити правильно навіть тоді, коли ніхто не бачить.
Візьмемо два основних показники – фактичний рівень корупційних практик і сприйняття корупції. Можемо побачити, що фактичний рівень корупційних практик завдяки діяльності НАЗК і всіх українських антикорупційних органів, а також інших органів державної влади, зменшився з 41,5% до 17,7% упродовж 2018-2022 років (останні з наявних статистичних даних).
Другий показник – сприйняття корупції. З 2019 року, який передує роботі нашої команди, кількість балів сприйняття корупції за рейтингом СРІ організації Transparency International збільшилась (чим більше балів має країна, тим менше у ній корупції). У цьому рейтингу кількість балів України підвищилася з 30 до 33. Це основні показники того, наскільки ми реалізували наші пріоритети.
Водночас важливим напрямом для нас було повернення довіри до органу за рахунок формування доброчесної команди. Нинішня команда НАЗК є зразком доброчесності. Наших менеджерів запрошують працювати в інші органи влади, в міністерства, пропонують керівні посади.
Спільно з міжнародними партнерами і громадськістю ми підготували проєкт Антикорупційної стратегії, яку схвалила Верховна Рада і затвердив уряд. Згодом було затверджено Державну антикорупційну програму з планом її імплементації до 2025 року.
Також важливим було виконання «інспекційних» функцій НАЗК. До 2020 року агентство не проводило антикорупційних експертиз законопроєктів та проєктів рішень уряду. Наразі проведено сотні антикорупційних експертиз і аналізів корупційних ризиків. Завдяки цьому мінімізовано тисячі корупційних ризиків, що унеможливило появу нових корупційних схем та знищено існуючі.
Наступний важливий напрям нашої роботи – конструктивний діалог із суспільством, міжнародними партнерами, медіа. Наша мета – бути найбільш відкритим органом влади в Україні. Наведу лише один приклад нашої відкритості. З 2020 до 2022 року як дані про початок повних перевірок, так і результати всіх перевірок декларацій, проведених НАЗК, були публічними. На жаль, зараз не всі дані можна оприлюднювати задля гарантування безпеки громадян під час війни.
Накладено санкції на понад 18 тисяч юридичних і фізичних осіб із Росії
Команда НАЗК вважає, що сьогодні кожен має робити все можливе і неможливе для перемоги, тому наша команда підготувала проєкт закону про конфіскацію майна підсанкційних осіб, посприяла його ухваленню в парламенті, допомогла Міністерству юстиції з аналізом матеріалів для конфіскації такого майна. Як наслідок, активи на понад п'ять мільярдів доларів було конфісковано Вищим антикорупційним судом за позовами Мін’юсту. Окрім того, ми створили базу даних, яка використовується понад сорока країнами санкційної коаліції про осіб, на яких мають бути накладені санкції. Як результат, накладено санкції на понад 18 тисяч юридичних і фізичних осіб із Росії. Остання стала найбільш санкціонованою деградуючою країною світу, неспроможною отримувати компоненти сучасної зброї та інші ресурси у бажаній кількості. Санкції та сили оборони України – запорука нашої перемоги. Для порівняння, за 30 років санкцій проти Ірану було накладено санкції лише на 800 осіб.
- Які ключові досягнення України в антикорупційній сфері ви можете відзначити за час своєї каденції на посаді голови НАЗК?
- Ухвалення та імплементація Антикорупційної стратегії і Державної антикорупційної програми які мають наблизити Україну до критеріїв Європейського Союзу, НАТО, Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), а також зробити культуру поведінки українців доброчесною.
Також я пишаюся екосистемою наших цифрових продуктів, серед яких “Портал доброчесності” (портал для антикорупційних уповноважених), “Єдиний портал повідомлень викривачів”, “Інформаційна система моніторингу реалізації державної антикорупційної політики”, “Навчальна платформа” з онлайн-курсами для молоді, публічних службовців, освітян тощо, “Санкційний портал”, База знань (портал роз’яснень) система “PolitData” – єдина в світі, де можна переглянути інформацію про фінансування всіх політичних партій. Передбачено, що звіти партій під час виборів також будуть подаватися через цю систему. Водночас показовим є розвиток Реєстру декларацій. Це найпрозоріший і найбільший реєстр декларацій у світі. Всі ці цифрові інструменти унікальні.
РІВЕНЬ ВПРОВАДЖЕННЯ ДЕРЖОРГАНАМИ РЕКОМЕНДАЦІЙ НАЗК СКЛАДАЄ 97%
- Як ви оцінюєте ефективність впроваджених заходів для запобігання корупції в державних структурах?
- Найголовніше – це створення культури, відповідно до якої працювати за наявності корупційних ризиків буде неможливо. Цю культуру Національне агентство вже створило, тому рівень впровадження наших рекомендацій, наприклад, за результатами антикорупційних експертиз складає 97%. Щодо комплексних рекомендацій стратегічного аналізу корупційних ризиків – таких як зміна законів, регулювання певних сфер – рівень їх впровадження складає 57%.
- Близько шести місяців тому ви зазначали, що в Україні найвищий рівень відповідальності за корупцію, але низький рівень невідворотності покарання. Чи змінилося щось відтоді? Можливо, він за цей час зріс?
Без впровадження заходів Антикорупційної стратегії відповідальність залишатиметься відворотною
- Наша Антикорупційна стратегія будується на трьох основних напрямах: вдосконалення системи запобігання корупції; подолання корупції в конкретних сферах – правосуддя, митниця, податкова, безпека і оборона, соціалка, освіта; забезпечення невідворотності покарання.
На жаль, зараз в Україні скоріше є відворотність відповідальності за корупцію, аніж невідворотність. Так, на вищому рівні – на рівні справ, якими займаються Національне антикорупційне бюро, Спеціалізована антикорупційна прокуратура, Вищий антикорупційний суд, – ця невідворотність забезпечена. Водночас на інших рівнях – розгляд протоколів НАЗК, розгляд протоколів Національної поліції, розслідування кримінальних проваджень Державним бюро розслідувань, Національною поліцією, Бюро економічної безпеки, – на жаль, ситуація інша. Це пов'язано з низкою чинників – недосконалість кримінально-процесуального законодавства, відсутність усталеної судової практики, що не дозволяє правоохоронним органам і судам працювати ефективно тощо. Тому без впровадження заходів Антикорупційної стратегії відповідальність залишатиметься відворотною.
Наведу приклади для розуміння ситуації. Ми складали протоколи на багатьох народних депутатів, заступника генерального прокурора, суддів Конституційного Суду України, де були зафіксовані очевидні дії в умовах конфлікту інтересів. Всі такі протоколи у судах зазвичай закриваються, породжуючи під час розгляду тиск на суддів та корупційні практики. Єдина умова, за якої відповідальність високопосадовців буде невідворотною, є передача протоколів до Вищого антикорупційного суду, який є захищеним від незаконного впливу та незалежним. Це проблема, яку необхідно вирішувати, адже протидія корупції не має породжувати корупцію.
Кожен український посадовець має керуватись не власними інтересами, а загальним інтересами громадян. Тільки тоді ми забезпечимо невідворотність покарання за корупційні правопорушення і злочини.
РЕЄСТР ДЕКЛАРАЦІЙ УКРАЇНИ НАЙБІЛЬШИЙ У СВІТІ – ЩОРІЧНО ПОДАЄТЬСЯ БЛИЗЬКО 800 ТИСЯЧ Е-ДЕКЛАРАЦІЙ
- Ви вже згадували про створення низки антикорупційних інструментів НАЗК, зокрема Реєстр порушників, Портал доброчесності, Єдиний портал повідомлень викривачів, Реєстр декларацій. Поговорімо про результативність цих механізмів. Який із них, на вашу думку, найбільш ефективний?
- Почну дещо з іншого. Хто потрібен антикорупціонерам для роботи?
- Корупціонери.
- Правильно! Команда НАЗК це усвідомлює і тому вважає, що маємо орієнтуватись не на ситуацію, коли кращим результатом для антикорупційних органів є той, який повʼязаний з великою кількістю корупціонерів та їх притягненням до відповідальності, а на зменшення їх кількості та збільшення кількості доброчесних людей. У результаті маємо прийти до культури доброчесності та зменшення, а не збільшення кількості працівників антикорупційних органів. Саме тому Місія НАЗК – побудувати доброчесну владу та справедливе суспільство: зменшити кількість корупціонерів і корупційних злочинів. Саме тому приблизно 150 з 400 працівників НАЗК працює переважно із запобіганням корупції, адже з притягненням до відповідальності працює понад 160 тис. працівників інших правоохоронних органів.
Ми впевнені, що понад 90% тих, хто отримує заробітну плату за рахунок платників податків, працюють чесно та в інтересах держави й її громадян
Найефективніші способи запобігання корупції – це ІТ-інструменти, тому що їх легко масштабувати. Саме тому НАЗК вдосконалило Реєстр декларацій. Він і так найбільший у світі, адже щорічно українці подають близько 800 тисяч електронних декларацій.
По-перше, тепер він працює стабільно і будь-хто може легко подати декларацію.
По-друге, ми забезпечили можливість перенесення всіх даних щодо декларанта із наявних 14 реєстрів до декларації, яку він подає, запровадивши спеціальну функцію “Дані для декларації” в електронному кабінеті декларанта.
По-третє, інтегрували в Реєстр текстові та навіть відео підказки для полегшення процесу заповнення декларацій.
По-четверте, удосконалили систему логічного арифметичного контролю. Відтак після закінчення періоду декларування ми отримуємо перелік декларацій, в яких система виявила ознаки незаконного збагачення або необґрунтованих активів.
По-п‘яте, змінили підхід до перевірки декларацій. Ми першочергово надсилаємо довідки автоматизованої перевірки декларацій, які свідчать про фінансову доброчесність “зразкових” декларантів. Це важливо, адже суспільство має усвідомлювати, що в Україні дуже багато доброчесних публічних службовців. Ми впевнені, що понад 90% тих, хто отримує заробітну плату за рахунок платників податків, працюють чесно та в інтересах держави й її громадян.
- Яку кількість таких довідок автоматизованої перевірки наразі видано доброчесним держслужбовцям?
Посадовці, спосіб життя яких не збігається зі статками, зазначеними у декларації, пройдуть моніторинг способу життя
- На сьогодні ми видали 157 тисяч довідок про автоперевірку (йдеться про декларації, подані за 2021 та 2022 роки). Тобто це свідчить про те, що вже мінімум 150 тисяч фінансово доброчесних публічних службовців працюють на благо України та її громадян. Але подача декларацій триває, і перевірки також. Декларації з високим ступенем ризику будуть проходити повні перевірки, контроль повноти їх заповнення, а посадовці, спосіб життя яких не збігається зі статками, зазначеними у декларації, пройдуть моніторинг способу життя.
- Повернімося до результативності інших антикорупційних інструментів агентства…
- Після Реєстру декларацій другий великий і успішний проєкт – Єдиний портал повідомлень викривачів. Так вийшло, що до 6 вересня 2023 року ніхто не міг сказати, скільки повідомлень викривачів надійшло з моменту запровадження цього інструменту в 2019 році. Однак тепер ми маємо чітку статистику. Наразі через портал подано 1025 заяв. На жаль, тільки 12 з них є повідомленнями викривачів (викривач – фізична особа, яка за наявності переконання, що інформація є достовірною, повідомила про можливі факти корупційних правопорушень, вчинених іншою особою, якщо така інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю тощо). Фактично лише 1% від усіх заяв, які подаються на портал, – це заяви викривачів. Тому попереду у нас ще тривалий процес розвитку культури викривання і забезпечення того, щоб було більше відповідальних громадян, які готові брати відповідальність за розбудову доброчесності в своїх організаціях і повідомляти про всі випадки корупції.
Хочу також акцентувати увагу на Порталі доброчесності, де ми надаємо керівникам організацій і уповноваженим з доброчесності (запобігання та протидії корупції) практичні інструменти щодо доброчесності, виявлення та унеможливлення корупції в підприємствах, установах та організаціях.
Ще одна унікальна процедура – моніторинг способу життя державних службовців. Така процедура існує лише в Сполучених Штатах Америки і в Україні. Вона дозволяє ідентифікувати випадки користування декларантом майном, яке не задеклароване і не відповідає рівню його доходів, або яке оформлено на близьких родичів. 31 матеріал НАЗК вже направило до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури задля конфіскації таких необґрунтованих активів у цивільному або кримінальному порядках у ході розслідування кримінального провадження. До речі, нещодавно я зустрічався з головою американської податкової Internal Revenue Service, під час якої домовились, що США допоможуть українським спеціалістам із моніторингу способу життя стати ще більш професійними у виявленні необґрунтованих активів декларантів, у тому числі за кордоном.
МАЙЖЕ 50 КОМПАНІЙ ВНЕСЕНО В ПЕРЕЛІК МІЖНАРОДНИХ СПОНСОРІВ ВІЙНИ
- Із початку повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України НАЗК запровадило Перелік міжнародних спонсорів війни. Яка наразі кількість транснаціональних корпорацій у цьому переліку?
- Спочатку поясню, що це за перелік, а також, чому його веде НАЗК. Варто зауважити, що агентство відповідає за регулювання питань запобігання корупції у приватному секторі, тобто за питання комплаєнсу й за перевірки контрагентів, тому цей реєстр – фактично інформація для перевірки доброчесності контрагентів не лише українських, а й світових.
Реєстр міжнародних спонсорів війни – наш спільний проєкт з компанією “Refinitiv”, яка є партнером “World-Check” – бази даних політично відомих осіб та осіб і організацій підвищеного ризику, створений з метою унеможливлення ведення міжнародного бізнесу на крові українців.
На сьогодні в цей реєстр занесено майже 50 компаній. Найбільше з них із Китаю – 14. На другому місці США – 7 компаній. Всі інші – переважно з країн Європейського Союзу.
Наразі спостерігається така тенденція, що міжнародні компанії, які продовжують працювати в Росії, активно звертаються до НАЗК, надають плани виходу їх бізнесів з країни-агресора і просять не вносити компанію в цей реєстр. Буквально минулого тижня одна з таких компаній зв'язалась із нами і заявила про те, що надасть план виходу з РФ, щоб не потрапити в реєстр.
Такий перелік – це запобігання фінансуванню і технологічному підсиленню агресора. Наразі ми вже маємо позитивні кейси, коли цей інструмент допоміг вийти компаніям з Росії, після чого ми виключили їх з реєстру. Серед цих кейсів – три грецьких нафтових перевізники, британський виробник паперу “Mondi”, ірландська компанія з постачання суднового палива “Peninsula Petroleum Limited”, найбільша в світі індійська компанія з виробництва та експорту діамантів “Shree Ramkrishna Exports” (SRK). Наразі вони вилучені з нашого реєстру.
Проте, на жаль, ми щотижня вносимо туди нову транснаціональну компанію, яка продовжує працювати в Росії, сплачує значні податки в російський бюджет. Сподіваємось, що все ж таки цінності свободи і демократії переможуть і згодом усі ці компанії вийдуть з ринку РФ.
- До переліку міжнародних спонсорів війни внесено дві великі й популярні компанії “PepsiCo” і “Mars”, товари яких представлені в Україні. Чому так відбувається? Можливо, державі варто було б напрацювати певний санкційних механізм щодо цих компаній?
- Очевидно, що Міністерство економіки, Антимонопольний комітет та уряд могли би в межах своїх повноважень вжити додаткових заходів. Перша проблема нашої політики щодо таких міжнародних компаній і загалом санкційної політики – це відсутність санкційного органу. НАЗК тільки допомагає уряду, Офісу Президента і РНБО здійснювати аналітичну роботу щодо санкцій і аналізу компаній, які продовжують працювати в Росії. Друга проблема полягає в тому, що Верховна Рада не спроможна на другий рік повномасштабної війни ухвалити закон про відповідальність за порушення санкцій. В Україні триває війна, а парламент не може ухвалити закон про внесення змін до Кримінального кодексу щодо запровадження відповідальності за порушення санкцій. Це необхідно виправити.
- Нещодавно НАЗК розробило і запустило Єдину базу іноземних компонентів зброї. Розкажіть детальніше про цей проєкт. Які компоненти чи виробники зброї вже внесені до цього реєстру?
- Це перша в світі відкрита база даних іноземних компонентів у зброї. Вона налічує понад 2000 компонентів, які використовуються росією та Іраном у різного роду БПЛА, ракетах, системах радіоелектронної боротьби та багатьох інших видах озброєння та військової техніки. Вид озброєння, виробник, технічні характеристики – вся ця інформація наявна щодо кожного компонента. Тому кожен, від журналіста-розслідувача до іноземного посадовця, зможе зібрати достатню доказову базу та дослідити ланцюги постачання, притягнути співучасників цієї війни до відповідальності.
Таким чином НАЗК ідентифікує компанії, що постачають електронні компоненти в рф, посилюючи воєнний потенціал держави-терориста. База постійно оновлюється.
УКРАЇНІ ДАВНО НЕОБХІДНА ПРОЗОРІСТЬ ВПЛИВІВ
- Верховна Рада України нещодавно ухвалила у першому читанні законопроєкт про доброчесне лобіювання. Чому це рішення важливе зараз? Яких результатів ви очікуєте від імплементації відповідної законодавчої ініціативи після її остаточного ухвалення?
- Голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн, Венеційська комісія, Група держав проти корупції (GRECO) давно рекомендували Україні врегулювати відносини щодо впливу на правотворчість у парламенті та на інших рівнях, де створюються нормативно-правові акти.
Україні вже давно необхідна прозорість впливів, адже прозорість унеможливлює корупцію. Ухвалення законодавства про лобіювання і прозорість впливів сприятиме скороченню впливу олігархів на владу і запобіганню появі корупційних схем. Парламенту необхідно бути відкритим та прозорим. Кожен громадянин має право знати, хто зацікавлений в ухваленні певного закону чи підзаконного акту, хто його пролобіював. Протидія прозорості – захист корупції.
- Ви обговорювали цей законопроєкт із народними депутатами? Які зміни можуть з‘явитися у фінальній редакції документа?
- Ми разом із командою НАЗК після повернення у березні 2023 року із засідання GRECO проводили у травні-червні минулого року серію тренінгів народним депутатам, присвячених переконанню їх в необхідності відновлення декларування, підвищенню обізнаності в питаннях конфлікту інтересів. Також говорили про необхідність ухвалення закону про лобіювання й імплементації Антикорупційної стратегії. Тоді в нас відбулось обговорення необхідності законодавчого врегулювання питань лобіювання. Основне питання дискусії – чи мають бути суб'єктами регулювання цього законодавчого акту громадські організації.
З одного боку в Реєстрі прозорості Європейської комісії понад 30% становлять громадські організації, тобто це європейська практика. В американській правовій площині громадські організації також є суб'єктами регулювання законодавства про лобіювання. Водночас громадянське суспільство України категорично проти, щоби ця законодавча ініціатива регулювала їх діяльність у зв'язку з побоювання впливу на роботу.
Громадський сектор України – це основний союзник Національного агентства з питань запобігання корупції. Ми розділяємо ці побоювання і намагалися їх врегулювати в підготовленому проєкті закону. Остаточне рішення щодо того, чи буде він врегульовувати діяльність громадських організацій, залишається за парламентом.
БАГАТО КРАЇН ЗАЦІКАВЛЕНІ В ТОМУ, ЩОБ УКРАЇНА ПОДІЛИЛАСЯ З НИМИ СВОЇМИ АНТИКОРУПЦІЙНИМИ ІТ-ПРОДУКТАМИ
- Нещодавно ви повернулися з робочого візиту до Сполучених Штатів Америки, в межах якого взяли участь Конференції держав – учасниць Конвенції ООН проти корупції. Ви також провели чимало міжнародних зустрічей. Розкажіть, яких домовленостей вдалося досягнути з міжнародними партнерами?
- Доброчесність чи корупція? Це питання, з яким напряму пов'язано, чи буде існувати Україна як держава. Доброчесні держави, в яких низький рівень корупції – союзники України за замовчуванням. Це держави, для яких важливі цінності свободи і демократії. Недоброчесні держави, які мають високий рівень корупції, часто є союзниками Російської Федерації або такими, на кого РФ має значний вплив. Тому для нас питання доброчесності – питання виживання. І не тільки для нас.
У грудні 2021 року Президент США Джо Байден затвердив першу в історії Антикорупційну стратегію Америки. Питання запобігання корупції, антикорупції, розбудови доброчесності стало пріоритетом в зовнішній політиці США. В грудні 2023 року в Атланті за ініціативи Адміністрації Сполучених Штатів Америки відбулась десята сесія Конференції держав – учасниць Конвенції ООН проти корупції, на якій зібралися понад 150 країн світу, щоб поділитися практиками подолання корупції, розбудови доброчесності і збереження миру у світі, тому що доброчесні держави є мирними.
Національне агентство і Україна були представлені окремим заходом Ukraine Integrity Ecosystem: War and Post-War Recovery, адже ми – лідери з побудови екосистеми доброчесності як цифрової екосистеми, так і підготовки продуктів, які можуть трансформувати будь-яку організацію з недоброчесної в доброчесну. Таких продуктів, як у нас, більше ніде не існує. Багато країн зацікавлені в тому, щоб Україна поділилася з ними своїми антикорупційними ІТ-продуктами. Наразі ми досягли таких домовленостей з кількома країнами.
У межах Конференції також було проведено двосторонні зустрічі з представниками Мексики, Колумбії, Франції та іншими країнами. Ми підписали меморандум зі Світовим банком. Він працює майже в усіх країнах світу і готовий направити до України ресурси, необхідні для розбудови доброчесності, подолання корупції. Це питання нашої міжнародної репутації і фінансової підтримки.
Окрім того, під час Конференції ми презентували Посібник з розбудови доброчесних та ефективних організацій, який представили десяткам країн світу. Він схвалений двома провідними українськими школами менеджменту – Києво-Могилянською бізнес-школою та Українським католицьким університетом. Більше того, цей посібник заснований на міжнародній системі управління OKR – “Objective and Key Results”, яку використовують 20 найбільших компаній світу: Apple, Microsoft, Google, Tesla, Amazon тощо.
Водночас ми досягли попередніх домовленостей з Microsoft, зі Школою державного управління імені Джона Кеннеді Гарвардського університету, а також зі Стенфордським університетом про підготовку спільних програм для публічних службовців України з питань підвищення якості менеджменту, адже ми пам'ятаємо, що якісні управлінці унеможливлюють корупцію. Такого в Україні ще не робив ніхто.
- НАЗК активно співпрацює з міжнародними партнерами. Досвід яких країн у сфері антикорупції та розбудови доброчесності Україна і агентство перейняли за ці чотири роки? І який ще, на вашу думку, варто перейняти?
- Ми працювали не стільки з міжнародним досвідом конкретних країн, а з узагальненим досвідом на рівні ОЕСР. Наша мета – бути лідерами в імплементації Рекомендацій з публічної доброчесності цієї організації (додати посилання на їх переклад на сайті НАЗК). Також ми впродовж багатьох років активно співпрацювали з Литвою. У литовців перейняли досвід роботи з корупційними ризиками. Окрім того, буквально два місяці тому ми підписали спільний меморандум. Голова Антикорупційного бюро Литви відвідав НАЗК.
Ми активно співпрацюємо з AFA – антикорупційним органом Франції щодо стандартів доброчесності у веденні бізнесу.
Також напрацювали спільну програму з Управлінням ООН з наркотиків і злочинності, яке також опікується питаннями антикорупції в ООН.
Звичайно, ми співпрацюємо з GRECO, зокрема над виконанням їх рекомендацій для України. Наслідком цієї роботи стало виключення України з так званого “чорного списку” цієї організації в березні 2023 року.
НЕОБХІДНО ЗАТВЕРДИТИ СТАТУС НАЗК ЯК ЄДИНОГО ОРГАНУ, ЩО ФОРМУЄ АНТИКОРУПЦІЙНУ ПОЛІТИКУ УКРАЇНИ
- Які виклики та завдання залишаються невирішеними у сфері антикорупції? Як вони можуть бути розв’язані у майбутньому?
- Один із головних викликів наразі пов'язаний із призначенням нового голови НАЗК. Оскільки рекомендувати уряду кандидата на призначення буде міжнародна комісія, яка проводить конкурс, сподіваємося, що новий голова збереже місію та цінності Національного агентства. Також я сподіваюсь, що комісія оцінить успіхи команди НАЗК, щоб цей авторитет, репутація і конкретні результати, які ми продемонстрували, призвели до того, щоб наступним головою став представник Національного агентства, людина, яка працювала в нашій команді з 2020 року (наразі 5 з 24 претендентів на посаду голови НАЗК – працівники Національного агентства, ще кілька – колишні працівники).
Другий виклик – утвердження статусу НАЗК як органу, який формує антикорупційну політику в Україні. Якщо ми його подолаємо, всі інші цілі Нацагентства будуть досягнуті значно краще. Відповідно до Конвенції ООН проти корупції, Конституції України, Закону України “Про запобігання корупції” – тільки НАЗК має формувати антикорупційну політику, зокрема готувати антикорупційні проєкти актів. Зараз уряд порушує ці норми.
Третій виклик – налагодження взаємодії з стейкхолдерами, пояснення суспільству, міжнародним партнерам і громадським організаціям ролі та цілей НАЗК, способів досягнення цілей. Тому що наша роль – не саджати корупціонерів, а зробити так, щоб їх взагалі не було, щоб корупція була неможливою. Це те, до чого має прийти Україна, і те, що мають вимагати українці – не більше посадок, а менше: менше злочинів, менше корупції.
І останній виклик – це імплементація Державної антикорупційної програми, Антикорупційної стратегії. Громадяни вважають корупцію другою найбільшою проблемою після війни. Ми маємо багато працювати, щоб налаштувати всю державну та суспільну систему на доброчесність. Ефективна імплементація Державної антикорупційної програми і Антикорупційної стратегії – безпрограшний варіант вирішення проблеми корупції.
- Які рекомендації ви маєте для наступника?
- По-перше, зберегти стратегічні цілі Національного агентства з питань запобігання корупції і систему управління, орієнтовану на людей. Зберегти і постійно їх покращувати. Водночас необхідно посилювати наявні досягнення і процеси. По-друге, варто більше працювати над комунікацією із суспільством, медіа, громадськими організаціями, демонструвати роботу НАЗК з розбудови доброчесності, подолання корупції і її унеможливлення. По-третє, гарантувати статус НАЗК як органу формування антикорполітики, особливо під час взаємодії з урядом, Президентом, Верховною Радою України, міжнародними партнерами, включаючи МВФ.
Маю надію, що наступний голова НАЗК зможе втримати ту високу планку, яку встановила наша команда. Доброчесність для України – питання виживання, ключ до Перемоги, ключ до України – найкращого місця для реалізації талантів кожного українця.
Марина Шикаренко, Київ
Фото – Юлії Овсяннікової