Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Ключ до успішної відбудови: як підвищити прозорість місцевого самоврядування

Ключ до успішної відбудови: як підвищити прозорість місцевого самоврядування

Укрінформ
Здавалося б, кожний житель має право знати, які об’єкти належать його громаді та які рішення приймає місцева влада. Але насправді, це далеко не так.

Наявне законодавство не передбачає необхідного рівня прозорості, тому жителі часто не знають, що відбувається у їхніх громадах. Без громадського контролю та моніторингу неможливо говорити про ефективне управління – і це особливо важливо для здійснення відбудови на постраждалих територіях.

Особливо критичними є непрозорість рішень про розпорядження землею та іншим майном громади. Подолати ці проблеми покликаний законопроєкт 6401 «Про прозорість місцевого самоврядування», який наша команда готує до 2 читання. Він передбачає повністю відкриту роботу місцевих рад, а також публікацію всіх даних про об’єкти власності громади.

КЕЙС КИЇВМІСЬКБУДУ

Гостру потребу в законопроєкті хочу проілюструвати на прикладі непрозорої роботи столичної влади. Нещодавно до мене надійшла інформація, що ПрАТ «ХК «Київміськбуд» володіє часткою 30% статутного капіталу підприємства НАО «БКР Девелопмент», яке зареєстроване в Москві (російська федерація). Водночас Київська міська рада володіє 80% самого ПрАТ «ХК «Київміськбуд». Тобто, у розпал війни, ключове для столиці підприємство має прямі зв’язки та здійснює вирішальний вплив на компанію країни-агресора.

Для отримання офіційної інформації щодо причин такої ситуації і взагалі її достовірність я направила звернення народного депутата до Київської міської ради. Зокрема, цікавить – хто був відповідальним ініціатором рішення про набуття у володіння частки російської компанії, чи обговорювалося це рішення з громадою (питання риторичне) та чи вживалися заходи для припинення такої співпраці?

Відповіді на ці питання не мали б добуватися вручну через розслідування чи депутатські заходи – усі факти мали б бути відомі широкій громадськості, доступні кожному громадянину. Власне, завдяки прозорості та суспільному розголосу рішення про володіння акціями компанії з країною-агресором просто не змогли б прийняти.

ІНФОРМАЦІЯ ІЗ ЗАСІДАНЬ МІСЦЕВИХ РАД МАЄ БУТИ ПОВНІСТЮ ВІДКРИТОЮ

Проєкт закону 6401 передбачає обов’язкову онлайн-трансляцію пленарних засідань та засідань комісій. Архів таких записів має зберігатися протягом принаймні 5 років. Виняток становить розгляд питань, що відповідно до законодавства містять інформацію з обмеженим доступом.

Були враховані пропозиції від асоціації місцевого самоврядування щодо поступового набрання чинності закону – це відбудеться через 3 місяці з дня його оприлюднення. На період воєнного стану та 30 днів після його завершення замість онлайн-трансляцій буде діяти вимога публікувати відеозаписи засідань.

Відкритішою стане й робота постійних комісій. Проєкти порядку денного постійних комісій рад, а також їхні результати з поіменним голосуванням мають оприлюднюватися на сайті ради як публічна інформація.

ІНВЕНТАРИЗАЦІЯ ТА ВІДКРИТІ ДАНІ ПРО ОБ’ЄКТИ ВЛАСНОСТІ ГРОМАД

Ще одне важливе нововведення – оприлюднення інформації щодо об’єктів права власності громад, населених пунктів та районів у містах, а також об’єктів спільної власності, які управляються районними та обласними радами. Ця інформація має публікуватися у форматі відкритих даних та регулярно оновлюватися. Для цього кожні 5 років проводиться суцільна інвентаризація всіх об’єктів права комунальної власності територіальної громади.

У планах – створення відкритого Реєстру об’єктів права комунальної власності територіальної громади. З нього громадяни зможуть отримувати необхідну інформацію, яка буде корисною в роботі самих органів місцевого самоврядування, а також бізнесу та громадськості.

Це дозволить самим громадам краще впорядкувати наявні ресурси громади та використовувати їх більш ефективно в інтересах громади. У цілях відновлення постраждалих громад це особливо важливо, зокрема і для формування якісних планувальних документів та містобудівної документації – Програм комплексного відновлення, Стратегій розвитку тощо.

КУРС НА ПОСИЛЕННЯ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ТА ІНКЛЮЗИВНУ ВІДБУДОВУ

Законопроєкт 6401 працює на створення більшої кількості можливостей для громадян долучатися до прийняття рішень у громадах, а також надає адекватні інструменти контролю та моніторингу. Це важлива складова продовження реформи децентралізації, у рамках якої 6401 працюватиме в комплексі з іншими змінами до законодавства. Йдеться зокрема про низку законопроєктів, які також готуються до 2 читання: щодо нових інструментів народовладдя (7283), про публічні консультації (4254), про органи самоорганізації населення (6319) тощо.

У разі прийняття законопроєкту 6401 громадяни зможуть оперативно реагувати на ті чи інші пропозиції та кроки влади. Таке покращення комунікації вигідно також і самим органам місцевого самоврядування. Коли люди самі беруть участь у голосуваннях щодо рішень, а вся інформація про це відкрита – це не викликає питань. Зовсім інше, коли рішення приймаються «за закритими дверима» та відчуваються «нав’язаними десь згори».

Один з останніх прикладів активної участі місцевих жителів – процес дерусифікації географічних назв у громадах. У результаті рішення щодо нових назв отримали набагато більше легітимності в очах жителів громад. Ще більше прозорість роботи усіх рівнів влади важлива під час відбудови. Визначення пріоритетності відновлення тих чи інших об’єктів, загальні підходи до відбудови та розвитку – це питання, розв’язання яких має базуватися на довірі та відповідати потребам громадян.

Законопроєкт підтриманий Всеукраїнською асоціацією громад, Українською асоціацією районних та обласних рад, Асоціацією об’єднаних територіальних громад. Втім, Асоціація міст України, в яку входять Київ, Львів та Дніпро – утрималися від публічної підтримки цього надважливого документа. Своєю чергою, у парламенті його раніше блокувала низка депутатів з-поміж членів колишньої фракції ОПЗЖ, нині ж – завадити винесенню документа на голосування, пропонуючи велику кількість правок, намагається Європейська Солідарність.

Однак вкрай важливо, щоб Верховна Рада врешті підтримала цей важливий для відбудови країни документ. Він є передумовою прозорої та інклюзивної відбудови та майбутнього України як частини Європейського Союзу.

Олена Шуляк, голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-