Ключ до успішної відбудови: як підвищити прозорість місцевого самоврядування
Наявне законодавство не передбачає необхідного рівня прозорості, тому жителі часто не знають, що відбувається у їхніх громадах. Без громадського контролю та моніторингу неможливо говорити про ефективне управління – і це особливо важливо для здійснення відбудови на постраждалих територіях.
Особливо критичними є непрозорість рішень про розпорядження землею та іншим майном громади. Подолати ці проблеми покликаний законопроєкт 6401 «Про прозорість місцевого самоврядування», який наша команда готує до 2 читання. Він передбачає повністю відкриту роботу місцевих рад, а також публікацію всіх даних про об’єкти власності громади.
КЕЙС КИЇВМІСЬКБУДУ
Гостру потребу в законопроєкті хочу проілюструвати на прикладі непрозорої роботи столичної влади. Нещодавно до мене надійшла інформація, що ПрАТ «ХК «Київміськбуд» володіє часткою 30% статутного капіталу підприємства НАО «БКР Девелопмент», яке зареєстроване в Москві (російська федерація). Водночас Київська міська рада володіє 80% самого ПрАТ «ХК «Київміськбуд». Тобто, у розпал війни, ключове для столиці підприємство має прямі зв’язки та здійснює вирішальний вплив на компанію країни-агресора.
Для отримання офіційної інформації щодо причин такої ситуації і взагалі її достовірність я направила звернення народного депутата до Київської міської ради. Зокрема, цікавить – хто був відповідальним ініціатором рішення про набуття у володіння частки російської компанії, чи обговорювалося це рішення з громадою (питання риторичне) та чи вживалися заходи для припинення такої співпраці?
Відповіді на ці питання не мали б добуватися вручну через розслідування чи депутатські заходи – усі факти мали б бути відомі широкій громадськості, доступні кожному громадянину. Власне, завдяки прозорості та суспільному розголосу рішення про володіння акціями компанії з країною-агресором просто не змогли б прийняти.
ІНФОРМАЦІЯ ІЗ ЗАСІДАНЬ МІСЦЕВИХ РАД МАЄ БУТИ ПОВНІСТЮ ВІДКРИТОЮ
Проєкт закону 6401 передбачає обов’язкову онлайн-трансляцію пленарних засідань та засідань комісій. Архів таких записів має зберігатися протягом принаймні 5 років. Виняток становить розгляд питань, що відповідно до законодавства містять інформацію з обмеженим доступом.
Були враховані пропозиції від асоціації місцевого самоврядування щодо поступового набрання чинності закону – це відбудеться через 3 місяці з дня його оприлюднення. На період воєнного стану та 30 днів після його завершення замість онлайн-трансляцій буде діяти вимога публікувати відеозаписи засідань.
Відкритішою стане й робота постійних комісій. Проєкти порядку денного постійних комісій рад, а також їхні результати з поіменним голосуванням мають оприлюднюватися на сайті ради як публічна інформація.
ІНВЕНТАРИЗАЦІЯ ТА ВІДКРИТІ ДАНІ ПРО ОБ’ЄКТИ ВЛАСНОСТІ ГРОМАД
Ще одне важливе нововведення – оприлюднення інформації щодо об’єктів права власності громад, населених пунктів та районів у містах, а також об’єктів спільної власності, які управляються районними та обласними радами. Ця інформація має публікуватися у форматі відкритих даних та регулярно оновлюватися. Для цього кожні 5 років проводиться суцільна інвентаризація всіх об’єктів права комунальної власності територіальної громади.
У планах – створення відкритого Реєстру об’єктів права комунальної власності територіальної громади. З нього громадяни зможуть отримувати необхідну інформацію, яка буде корисною в роботі самих органів місцевого самоврядування, а також бізнесу та громадськості.
Це дозволить самим громадам краще впорядкувати наявні ресурси громади та використовувати їх більш ефективно в інтересах громади. У цілях відновлення постраждалих громад це особливо важливо, зокрема і для формування якісних планувальних документів та містобудівної документації – Програм комплексного відновлення, Стратегій розвитку тощо.
КУРС НА ПОСИЛЕННЯ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ТА ІНКЛЮЗИВНУ ВІДБУДОВУ
Законопроєкт 6401 працює на створення більшої кількості можливостей для громадян долучатися до прийняття рішень у громадах, а також надає адекватні інструменти контролю та моніторингу. Це важлива складова продовження реформи децентралізації, у рамках якої 6401 працюватиме в комплексі з іншими змінами до законодавства. Йдеться зокрема про низку законопроєктів, які також готуються до 2 читання: щодо нових інструментів народовладдя (7283), про публічні консультації (4254), про органи самоорганізації населення (6319) тощо.
У разі прийняття законопроєкту 6401 громадяни зможуть оперативно реагувати на ті чи інші пропозиції та кроки влади. Таке покращення комунікації вигідно також і самим органам місцевого самоврядування. Коли люди самі беруть участь у голосуваннях щодо рішень, а вся інформація про це відкрита – це не викликає питань. Зовсім інше, коли рішення приймаються «за закритими дверима» та відчуваються «нав’язаними десь згори».
Один з останніх прикладів активної участі місцевих жителів – процес дерусифікації географічних назв у громадах. У результаті рішення щодо нових назв отримали набагато більше легітимності в очах жителів громад. Ще більше прозорість роботи усіх рівнів влади важлива під час відбудови. Визначення пріоритетності відновлення тих чи інших об’єктів, загальні підходи до відбудови та розвитку – це питання, розв’язання яких має базуватися на довірі та відповідати потребам громадян.
Законопроєкт підтриманий Всеукраїнською асоціацією громад, Українською асоціацією районних та обласних рад, Асоціацією об’єднаних територіальних громад. Втім, Асоціація міст України, в яку входять Київ, Львів та Дніпро – утрималися від публічної підтримки цього надважливого документа. Своєю чергою, у парламенті його раніше блокувала низка депутатів з-поміж членів колишньої фракції ОПЗЖ, нині ж – завадити винесенню документа на голосування, пропонуючи велику кількість правок, намагається Європейська Солідарність.
Однак вкрай важливо, щоб Верховна Рада врешті підтримала цей важливий для відбудови країни документ. Він є передумовою прозорої та інклюзивної відбудови та майбутнього України як частини Європейського Союзу.
Олена Шуляк, голова Комітету ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама