Мистецькі школи в умовах децентралізації: основні ризики та шляхи їх запобігання
Учасники: Світлана Фоменко - Перший заступник Міністра культури України; Тетяна Колос - начальник відділу мистецької і художньої освіти Мінкультури; Ірина Френкель - радник Міністра культури України; Олена Авраменко - директор державної середньої художньої школи імені Т.Г. Шевченка, заступник голови Ради з питань культурно-мистецької освіти Мінкультури; Богдан Ховзун - директор Львівської музичної школи №6; Лариса Голіусова - директор Кіровоградського музичного училища.
Довідково. В рамках заходу планується обговорити механізми взаємодії Мінкультури з представниками мистецько-освітньої громадськості та іншими зацікавленими сторонами при реалізації державної політики у сфері початкової мистецької освіти, а також визначити основні кроки, необхідні для запобігання ризикам, що виникають у процесі децентралізації.
Підсумкові матеріали:
У Мінкультури пропонують запровадити «культурні кошики» для об'єднаних громад
Міністерство культури хоче запровадити перелік мінімальних культурних послуг, які необхідні для окремих територіальних громад, - так звані культурні кошики.
Про це заявила перший заступник міністра культури Світлана Фоменко на круглому столі в Укрінформі, повідомляє кореспондент агентства.
«Головним викликом для мистецьких шкіл є обгрунтування необхідності їхнього функціонування під час формування об'єднаних територіальних громад та встановлення взаємовідносин між ними з метою задоволення культурних потреб своїх мешканців. Ми хочемо знайти ті інструменти і механізми, які допоможуть запобігти тим ризикам і викликам, які стоять перед нами у сфері мистецької освіти і які допоможуть покращувати стан справ у цій сфері. Одним із таких механізмів покращення становища мистецької освіти є розробка так званих культурних кошиків - тобто затвердження переліку тих мінімальних культурних послуг, які мають надаватися в окремих територіальних громадах», - сказала Фоменко.
Перший заступник міністра культури зазначила, що основними позиціями цього проекту є рівний доступ людей до початкової мистецької освіти, диференціація культурних послуг, які зможуть надавати і Мінкультури, і самі заклади освіти, а також запобігання маргіналізації мистецької освіти.
За її словами, у рамках заходів, спрямованих на збереження та розвиток мережі мистецьких шкіл в умовах децентралізації. Відбудеться також визначення індикаторів якості початкової мистецької освіти, розроблення системи моніторингу та контролю за повнотою і якістю надання послуг з початкової мистецької освіти на місцевому, субрегіональному, регіональному та національному рівнях.
Як підкреслила Фоменко, окрім цього проекту Мінкультури для запобігання ризикам для мистецьких шкіл використовує й інший механізм роботи - законодавчий.
«Наразі вже є проект закону «Про освіту», він знаходиться в ВР і готується до другого читання. У нас поки що є можливість вносити правки і переконувати наших колег з Комітету з питань освіти і науки і колег з Міносвіти щодо можливостей мистецької освіти, щодо потреби в неперервності всіх ланок нашої мистецької освіти, і ми користуємося цією можливістю», - додала Фоменко.
Вона наголосила на тому, що виклики для мистецьких шкіл мають бути в полі зору не тільки самих шкіл, а й органів влади та управління всіх рівнів, на які покладено функції створення умов для їх діяльності.
«На вирішення цих завдань сьогодні спрямовані зусилля Міністерства культури як центрального органу виконавчої влади, відповідального за реалізацію державної культурної політики та, зокрема, державної політики у сфері мистецької освіти», - резюмувала Фоменко.
Культурний заклад має відповідати умовам сьогодення, щоб бути необхідним територіальним громадам - Мінкультури
Щоб бути потрібними об'єднаним територіальним громадам і отримувати від них фінансування, заклади культури мають відповідати умовам сьогодення, зокрема, створювати нові умови і форми роботи.
На цьому під час круглого столу в Укрінформі наголосила радник міністра культури України Ірина Френкель.
«Децентралізаційні процеси, які відбуваються сьогодні, показують нам, що об'єднані територіальні громади відмовляють фінансувати заклади культури. Чому ж вони це роблять? Тому що станом на сьогодні ці заклади культури не відповідають умовам сьогодення. Тому що при намаганні зберегти те, що було колись, не створювалися нові форми роботи, через що ми не стаємо повноцінними гравцями на соціальному ринку послуг міст, районів або об'єднаних територіальних громад. І ми це маємо виправляти», - сказала Френкель.
За її словами, основною причиною виникнення цієї ситуації є те, що впродовж довгого часу не проводилося належне виховання аудиторії, яка була б зацікавлена в такого роду послугах. Радник міністра культури зазначила, що одним зі шляхів вирішення цієї ситуації є розширення переліку послуг, які пропонують мистецькі освітні заклади, для всіх категорій населення.
«Ми зрозуміли, що на базі музичних шкіл є чимало бажаючих сплачувати кошти і отримувати додаткові навички гри на музичному інструменті. Наприклад, доросла людина приводить свою дитину на урок у таку музичну школу, і водночас вона могла б, наприклад, отримувати півгодини гри на гітарі чи фортепіано, сплачуючи за це кошти. Потрібні кроки на кшталт цих», - наголосила Френкель.
Вона підкреслила, що мистецькі школи мають стати відкритими для громад та пропонувати такі моделі навчання, які зроблять початкову мистецьку освіту в них доступною і привабливою. А це, в свою чергу, забезпечить не тільки збереження кращих надбань цього освітнього сегменту, а й стимулюватиме його розвиток в умовах децентралізації.
На її переконання, заклади культури повинні робити певні кроки, щоб залишатися потрібними громадам і отримувати від них фінансування, «хоч це і дуже довгий процес».
Відео з прес-конференції:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк