Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні. Презентація дослідження
Організатор: ГО «Детектор медіа».
Учасники: Наталія Лигачова - голова ГО «Детектор медіа»; Галина Петренко - директорка ГО «Детектор медіа»; Антон Грушецький - заступник директора КМІСу.
Коротко. Учасники заходу презентують результати щорічного соціологічного дослідження, в рамках якого громадяни України висловили своє ставлення до українських та російських ЗМІ, соцмереж, до заборони російського контенту, ефективності боротьби з російською пропагандою, а також продемонстрували, наскільки вони здатні критично сприймати інформацію, готові підвищувати власну медіаграмотність тощо.
Дослідження проводилося Київським міжнародним інститутом соціології з 1 по 25 лютого 2019 року. Польовий етап тривав з 9 по 20 лютого 2019 року. Опитування проводилося в 110 населених пунктах у всіх областях України, окрім автономної республіки Крим. У Донецькій і Луганській областях опитування проводилися тільки на територіях, що контролюється Україною.
В результаті польового етапу було зібрано 2042 анкети.
Дослідження було здійснене за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії (DANIDA).
Підсумкові матеріали:
Українці отримують інформацію з телеканалів, хоч дивитися їх стали менше - опитування
Жителі України здебільшого отримують інформацію про стан справ у країні і світі з телебачення.
Про це свідчать результати опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення ГО "Детектор медіа", які презентував заступник директора КМІС Антон Грушецький, повідомляє кореспондент Укрінформу.
"Щодо того, з яких джерел населення отримує інформацію і яким джерелам довіряє найбільше, домінуючу позицію займає центральне українське телебачення - 74% жителів України стверджують, що це одне з ТОП-джерел інформації для них. На другому місці з істотним відривом - майже втричі менше, 27,5%, - говорять про українські інтернет-сайти. Ще майже чверть населення - 23,5% - говорить про соціальні мережі", - зазначив Грушецький.
Таким чином, за його словами, визначальним для формування думок і поглядів населення, у тому числі і впливу пропаганди, залишаються центральні українські телеканали.
"Щодо довіри до джерел інформації, то номером один теж залишаються центральні українські телеканали - 41% українців стверджують, що вони довіряють йому в питаннях висвітлення новин про події в Україні і світі", - додав експерт.
Водночас він наголосив, що показники зменшились порівняно з попереднім роком, коли телебачення було основним джерелом для 86% респондентів. "Є тенденція до зниження користування телебаченням", - констатував Грушецький.
Він також зазначив, що згідно з даними дослідження в Україні є ТОП 5-6 телеканалів, які дивиться переважна більшість населення країни. Це, зокрема, "1+1" (50%), "Україна" (43%), "Інтер" (34,4%), ICTV (32,5%), СТБ (31,4%). Інші канали назвали не більше 16% жителів України. Проте за останній рік відзначається зниження кількості людей, які називали кожен з цих телеканалів, крім "України".
"Динаміка схожа і з відсотком тих, хто довіряє інформації з певних телеканалів. Найбільше довіряють телеканалу "1+1" - 24,2%, тобто кожен четвертий українець. 20,3% говорили про телеканал "Україна", 14,7% - про "Інтер", 15,2% - про ICTV, 12,8% - про СТБ", - поінформував Грушецький.
Щодо соціальних мереж,то, за словами соціолога, абсолютна більшість користувачів - 74% - говорять про Facebook як про мережу, з якої вони отримують інформацію. Істотний сегмент тут становлять і ті, хто користується Інстаграмом - 33,5%. Про російські соцмережі говорять менше користувачів - 15% сказали про ВКонтакте і 10% - про Одноклассники. Загалом серед користувачів кожен п'ятий (20%) отримує інформацію з російських соціальних мереж.
Дослідження "Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні" проводилося Київським міжнародним інститутом соціології з 1 по 25 лютого 2019 року. Польовий етап тривав з 9 по 20 лютого 2019 року. Опитування проводилося в 110 населених пунктах у всіх областях України, окрім АР Крим. У Донецькій і Луганській областях опитування проводилися тільки на територіях, що контролюється Україною. У результаті польового етапу було зібрано 2042 анкети.
Дослідження проведене за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії (DANIDA).
Більше половини українців вважають, що здатні розпізнавати дезінформацію – опитування
Половина населення України переоцінює свою здатність відрізнити правду від дезінформації, а то й відвертих фейків.
Про це сказав заступник директора КМІС Антон Грушецький під час презентації в Укрінформі результатів всеукраїнського соціологічного опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології в лютому 2019 року.
“Зберігається тенденція до надмірної самовпевненості населення щодо здатності ідентифікувати фейки. На даний момент 52% українців вважають, що вони в більшості випадків або навіть завжди можуть відрізнити якісну інформацію від дезінформації й ідентифікувати фейки. Тільки 26,5% вважають, що вони можуть це зробити в меншості випадків або взагалі не можуть ідентифікувати цю інформацію. Ця ситуація зберігається з минулого року”, - зазначив Грушецький.
Він додав, що тільки 15% населення вбачають потребу отримання інформації про те, як розпізнавати дезінформацію і фейки.
“Навіть серед тих, хто говорить, що вони не можуть ідентифікувати дезінформацію і фейки, не більше чверті бачать для себе потребу в отриманні інформації, як можна їх ідентифікувати. Тобто, є відчуття низького розуміння важливості цього питання. І це позначається на тому, як інтерпретуються ті чи інші актуальні суспільні події”, - підкреслив соціолог.
Як наслідок, за його словами, низка резонансних подій, зокрема в Керченській протоці, можуть мати як проукраїнську інтерпретацію, так і проросійську.
“Так, на запитання, хто першим розпочав військові дії — Україна чи Росія, - лише 48,5% українців висловили впевненість у тому, що першою війну почала Росія. Натомість 17% вважають, що першою війну почала Україна. А 35% не визначилися зі своєю думкою. Натомість минулого року відсоток тих, хто називав Росію, був вищий - 52%. Тобто, за останній рік він зменшився і цей фронт інформаційної війни навіть трохи "просів”, - констатував Грушецький.
Дослідження "Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні" проводилося Київським міжнародним інститутом соціології з 1 по 25 лютого 2019 року. Польовий етап тривав з 9 по 20 лютого 2019 року.
Опитування проводилося в 110 населених пунктах у всіх областях України, окрім АР Крим. У Донецькій і Луганській областях опитування проводилися тільки на територіях, що контролюється Україною. В результаті польового етапу було зібрано 2042 анкети.
Дослідження здійснене за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії (DANIDA).
Відео заходу:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк