Українська мова в українських ЗМІ та у соціальних мережах. Презентація дослідження
Організатори: Центр контент-аналізу, Уповноважений із захисту державної мови.
Учасники: Сергій Стуканов - керівник аналітичного відділу Центру контент-аналізу, модератор; Тарас Кремінь - Уповноважений із захисту державної мови.
Питання до обговорення:
- Яку мову найчастіше використовують українські користувачі провідних соціальних мереж (Фейсбук, Твіттер, Інстаграм тощо) – українську чи російську? В якому співвідношенні?
- Як змінилося співвідношення мов порівняно з липнем 2022 року та жовтнем 2020 року, коли проводилися аналогічні дослідження?
- Яким є регіональний розподіл використання мов?
- Стартові сторінки сайтів національних і регіональних ЗМІ.
Коротко. Учасники заходу презентують результати дослідження, проведеного Центром контент-аналізу. До уваги бралися два питання: співвідношення використання української та російської мов в українському сегменті соціальних мереж станом на жовтень 2023 року; дотримання українськими онлайн-ЗМІ (національними та регіональними) Закону про забезпечення функціонування української мови як державної в частині вимоги про те, що сайти повинні мати повноцінну україномовну версію, яка відкривається за замовчуванням під час заходу на сайт (ця вимога набула чинності 16 липня 2023 року).
Довідково. У 2020 та 2022 роках Центр контент-аналізу вже проводив дослідження мови соціальних мереж. З результатами можна познайомитися за посиланням.
Формат заходу – офлайн (Зала 2).
Журналісти зможуть поставити питання офлайн (Зала 2).
Прохання до журналістів прибувати за пів години до заходу.
Прохання до журналістів прибувати за пів години до заходу.
Акредитація представників ЗМІ: anna@ukrinform.com.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/@UkrinformTV.
Адреса Укрінформу: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 8/16.
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Під час демонстрації ролика в ході прямого ефіру необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Читайте Пресцентр Укрінформу в Telegram: https://t.me/presscenter_ukrinform?fbclid=IwAR0st84A_-gZzdo-Yej3lg_laJJuJ1ImX1BcnOYGJ4BVfV0io9vdlyfFP3w.
Підсумкові матеріали:
В Україні понад половина ЗМІ не мають російськомовної версії сайту (дослідження)
Станом на жовтень 2023 року понад половина веб-представництв ЗМІ на національному рівні і дві третини на регіональному не мають російськомовної версії сайту.
Про це повідомив керівник аналітичного відділу Центру контент-аналізу Сергій Стуканов під час презентації дослідження «Українська мова в українських ЗМІ та у соціальних мережах», що відбулась в Укрінформі.
«Понад половина веб-представництв ЗМІ на національному рівні і дві третини на регіональному станом на жовтень 2023 року не мають російськомовної версії сайту», - поінформував він.
Згідно результатів дослідження 309 загальнонаціональних ЗМІ (55%) і 927 (68%) регіональних ЗМІ мають україномовну версію сайту, проте не мають російськомовної.
Версії сайту обома мовами мають 205 загальнонаціональних ЗМІ (36%) і 258 (19%) регіональних ЗМІ.
Зазначається, що двомовні версії сайту притаманні сайтам класичних великих медіа.
Водночас Стуканов акцентував, що 11% ресурсів не мають повноцінної україномовної версії, або не мають такої взагалі, а це 33 загальнонаціональних та 61 регіональних медіа.
Згідно результатів дослідження понад 80% ЗМІ як на національному (81%) так і на регіональному (85%) рівнях дотримуються закону щодо україномовної версії веб представництва за замовчуванням.
За словами керівника аналітичного відділу Центру контент-аналізу, близько 15% медіа відкриваються російською версією, містять передопитування щодо бажаної мови або мають змішані сторінки обома мовами, які неможливо однозначно віднести до української чи російської мови.
Зазначається, що на національному рівні російська мова завантажується за замовчуванням на маловідомих ресурсах із низькою відвідуваністю. Сюди ж належать нечисленні видання, що просувають відверто російський порядок денний. Російська мова як основна єдина на регіональному рівні притаманна вузькому колу ресурсів кількох областей сходу і півдня, а також столичним ресурсам.
Дослідження проводилося шляхом ручного кодування (перегляд веб-представництв). Використано вибірку українських загальнонаціональних та регіональних онлайн-медіа, що містить 1924 портали, з яких 566 - це національні, а 1358 - регіональні.
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк