Місцеве самоврядування крізь призму судової практики. Результати моніторингу
Організатори: Центр політико-правових реформ, Конгрес місцевих та регіональних влад при Президентові України, Програма «U-LEAD з Європою».
Учасники: Роман Смалюк, Тетяна Руда, Антон Чиркін - експерти Центру політико-правових реформ.
Питання до обговорення:
- організація діяльності органів місцевого самоврядування через призму судових спорів: огляд проблемних аспектів;
- вади правозастосовчої практики органів місцевого самоврядування при прийнятті нормативно-правових актів;
- судовий захист прав та інтересів територіальної громади.
Довідково. Круглий стіл організовано Центром політико-правових реформ та Конгресом місцевих та регіональних влад при Президентові України за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Дослідження проведено в рамках проєкту GIZ «Підтримка формування державної політики розвитку місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні».
Формат заходу – офлайн (Зала 2) + онлайн-включення
Журналісти зможуть поставити запитання офлайн (Зала 2).
Прохання до журналістів прибувати за пів години до заходу.
Реєстрація, акредитація за посиланням.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/@UkrinformTV.
Адреса Укрінформу: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 8/16.
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Під час демонстрації ролика в ході прямого ефіру необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Читайте Пресцентр Укрінформу в Telegram: https://t.me/presscenter_ukrinform?fbclid=IwAR0st84A_-gZzdo-Yej3lg_laJJuJ1ImX1BcnOYGJ4BVfV0io9vdlyfFP3w.
Підсумкові матеріали:
Експерти дослідили судову практику ВС при розгляді позовів органів місцевого самоврядування
Фахівці Центру політико-правових реформ дослідили судову практику Верховного cуду при розгляді позовів від органів місцевого самоврядування.
Результати дослідження представили під час круглого столу в Укрінформі експерти цього центру Роман Смалюк, Тетяна Руда і Антон Чиркін.
“Ми досліджували саме рішення Верховного суду, тому що він формує судову практику. Моніторинг проводився з метою виявлення певних системних проблем, які існують або на рівні законодавства, насамперед закону “Про місцеве самоврядування”, або на рівні практики правозастосування місцевим самоврядуванням”, - зазначив Смалюк.
Він розповів, що моніторинг судової практики ВС проводився шляхом дослідження рішень суду, які опубліковані у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Зокрема, експерти звертали увагу на судовий захист прав та інтересів територіальної громади, а також виявляли вади у практиці правозастосування органів місцевого самоврядування при прийнятті нормативно-правових актів.
У оприлюднених висновках дослідження, зокрема, йдеться, що існують труднощі у розмежуванні компетенції між сільськими, селищними, міськими радами та районними і обласними радами щодо регулювання тарифів на житлово-комунальні послуги, що надаються підприємствами, які перебувають у спільній власності територіальних громад, а також щодо погодження надання надр у користування.
У зв’язку з цим ВС зазначає, що у спорах щодо регулювання тарифів, питання встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги мають вирішуватися винятково на пленарних засіданнях районних, обласних рад і не належать до компетенції сільських, селищних міських рад.
Стосовно розмежування повноважень сільської ради та районної ради в контексті погодження надання надр в користування, то ВС звертає увагу, що при визначенні повноважної ради важливо встановити територію знаходження відповідних корисних копалин та їх виду - місцевого, районного чи обласного.
Також рішення ВС свідчать про те, що органам місцевого самоврядування необхідно дотримуватися заборони на протиправне делегування повноважень.
Зокрема, ВС наголошує на неприпустимості місцевих рад делегувати вирішення питань земельних відносин своїм представницьким органам чи виконавчим органам.
Зазначається, що питання передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність, надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою, встановлення режиму користування певними земельними ділянками, які перебувають у комунальній власності, є виключними повноваженнями місцевої ради. При цьому слід дотримуватися визначеного законом порядку для вирішення земельних питань: вони мають вирішуватися лише на пленарних засіданнях сесії відповідної ради з чітким дотриманням передбаченої процедури.
У рішеннях ВС йдеться, що особлива увага в діяльності органів місцевого самоврядування повинна приділятися дотриманню вимог антикорупційного законодавства, зокрема, запобіганню та врегулюванню випадків конфлікту інтересів. Згідно з позицією Великої палати ВС, прийняте в умовах конфлікту інтересів у одного з депутатів рішення місцевої ради не просто спаплюжує таке рішення, а нівелює довіру суспільства до органів місцевого самоврядування в цілому. При цьому для скасування такого рішення визначальним є сам факт участі депутата у голосуванні, а не вплив його голосу на результати розгляду питання.
За словами Смалюка, дослідження проводилося з червня по вересень цього року. Його метою було через рішення ВС виявити вади у практиці правозастосування органів місцевого самоврядування з тим, щоб у подальшому використовувати це для розвитку самоврядування, зокрема, внесення змін до законів та інших нормативно-правових актів.
Круглий стіл організовано Центром політико-правових реформ та Конгресом місцевих та регіональних влад при Президентові України за підтримки Програми «U-LEAD з Європою». Дослідження проведено в рамках проєкту GIZ «Підтримка формування державної політики розвитку місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні».
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк