Як алгоритми YouTube просувають конспірологію та пропаганду. Обговорення дослідження
Організатори: Медіацентр Україна – Укрінформ.
Спікери: Сергій Міхальков — журналіст Texty.org.ua, автор дослідження «Спіраль залежності»; Роман Кульчинський — головний редактор Texty.org.ua; Оксана Романюк — керівниця «Інституту масової інформації»; Микола Балабан — заступник керівника «Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки»; Едуард Сухарєв — експерт компанії SubSub, яка займається розвитком YouTube-каналів.
Під час обговорення результатів дослідження автор та запрошені спікери, які досліджують методи поширення та вплив російської пропаганди на українців, розкажуть про те:
- як працює алгоритм рекомендацій YouTube та чому туди потрапляє російська пропаганда;
- чи дійсно YouTube надає перевагу російській мові;
- слабкі сторони системи рекомендацій YouTube;
- як протидіяти російській пропаганді в українському просторі.
Чому це цікаво?
У дослідженні взяли участь 205 користувачів, які встановили розроблений редакцією Texty.org.ua застосунок на браузер для відстеження всіх рекомендацій YouTube. Застосунок фіксував дані про переглянутий користувачами відеоконтент протягом червня-серпня 2023-го і рекомендації, які надавала платформа на основі цих переглядів.
Формат заходу – офлайн (Зала 1).
Журналісти зможуть поставити запитання офлайн (Зала 1) та в чаті трансляції на YouTube.
Прохання прибувати за пів години до заходу.
Акредитація представників ЗМІ здійснюватиметься перед заходом в агентстві.
Захід транслюватиметься на ютуб-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/@UkrinformTV, а також ютуб-каналі Ukraine Media Center Ukrinform: https://www.youtube.com/@mediacenterukraine-ukrinfo5672/about, на фейсбук-сторінці Ukraine Media Center Ukrinform: https://www.facebook.com/UkraineMediaCenter/.
Адреса Укрінформу: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 8/16.
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. У разі демонстрації ролика в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Читайте Пресцентр Укрінформу в Telegram: https://t.me/presscenter_ukrinform?fbclid=IwAR0st84A_-gZzdo-Yej3lg_laJJuJ1ImX1BcnOYGJ4BVfV0io9vdlyfFP3w.
Підсумкові матеріали:
Директор ІМІ: Потрібно координуватися, щоб примусити інтернет-компанії боротися за якість контенту
Директор Інституту масової інформації Оксана Романюк наголосила на необхідності скоординувати зусилля для притягнення російських пропагандистів до відповідальності і спонукання інтернет-компаній боротися за якість контенту.
На цьому вона наголосила під час обговорення в Укрінформі дослідження «Спіраль залежності: як алгоритми YouTube просувають конспірологію та пропаганду».
“Нам потрібно координуватися для того, щоб притягнути пропагандистів до відповідальності і щоб змусити корпорації боротися за якість контенту”, - наголосила керівниця ІМІ.
Романюк зауважила, що влітку 2023 року дослідники Інституту масової інформації виявили на платформі YouTube 46 каналів російської пропаганди.
“Там були і трупи військових, і прямі заклики до геноциду... Це все транслювалось напряму в YouTube”, - наголосила вона.
Керівник ІМІ зауважила, що вплинути на ситуацію неможливо, оскільки після скарг і закриття одного каналу з'являються нові: “Держава поскаржилась. Сьогодні цей канал закрили - завтра Росія відкрила сто нових таких каналів”.
Романюк також звернула увагу на те, що згідно з дослідженням ІМІ з-поміж ста найпопулярніших YouTube-каналів в Україні 65 спрямовані на дитячу і підліткову аудиторію, і “ми просто не відстежуємо тієї пропаганди, яка вливається у вуха наших дітей".
"Це предмет окремої турботи для нас як для дослідників для розмов з корпораціями і порушення цього питання на більш серйозному рівні”, - підкреслила керівник ІМІ.
Як повідомляв Укрінформ, російська пропаганда змінила тактику ведення інформаційної війни, перейшовши від поширення відверто абсурдних фейків до використання чутливих для суспільства тем.
YouTube має виробити чітку політику щодо шкідливого контенту - експерт
Платформа YouTube має відійти від політики "маленьких активностей" і виробити чітку політику щодо шкідливого контенту, який містить дезінформацію.
Про це заявив заступник керівника Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Микола Балабан під час обговорення в Укрінформі дослідження "Спіраль залежності: як алгоритми YouTube просувають конспірологію та пропаганду".
"YouTube має відійти від політики маленьких активностей, має налагодити чітку політику щодо шкідливого контенту, контенту, який містить у собі дезінформацію", - сказав Балабан.
Він зауважив, що ця платформа мусить розуміти загрозу з боку тоталітарних або авторитарних держав.
"Вони будуть створювати відео, як би не закривали або демонетизували (канали - ред.). Державі та громадянському суспільству потрібно йти єдиним фронтом і пояснювати платформам, що ядро проблеми - у пропагандистському контенті від тоталітарних країн. Саме з ним потрібно працювати", - наголосив експерт.
Автор дослідження «Спіраль залежності», журналіст Texty.org.ua Сергій Міхальков, зауважив, що є багато факторів, які визначають, яке відео рекомендується користувачеві на YouTube. Серед найважливіших - історія переглядів (алгоритми YouTube враховують відео, які користувач вже дивився, і рекомендує йому схожі); підписка; пошукові запити; взаємодія (YouTube відстежує, з яким контентом взаємодіє користувач: ставить лайки, коментує чи репостить).
Крім того, щоб створити рекомендації, YouTube аналізує не лише користувача, а й людей зі схожими інтересами.
“Наприклад, ви дивитесь відео про теніс. Вам, звичайно, будуть рекомендувати інші відео цієї тематики. Але якщо людина із схожими інтересами дивиться відео і про кулінарію, то рано чи пізно вам у рекомендації потраплять відео про кулінарію. Таким чином, якщо ви дивитесь пропагандистські, дезінформаційні відео, то такі відео будуть потрапляти в рекомендації людям із схожими до вас інтересами”, - пояснив журналіст.
За його словами, у середньому 15-20% відео, які були рекомендовані користувачу YouTube, потім переходять у розділ переглянутих відео.
Водночас головний редактор Texty.org.ua Роман Кульчинський звернув увагу на проблему, пов'язану з клікбейтністю заголовків. "Вони (YouTube - ред.) платять гроші людям, які створюють крикливі заголовки для того, щоб залучити аудиторію. Відповідно, серед людей, які захочуть зайти на платформу і заробити гроші, відбувається змагання: хто зробить більш незвичний і сенсаційний заголовок. Тобто, YouTube сприяє тому, щоб різна конспірологія, перекручені факти, емоційність поширювалась у суспільстві", - заявив Кульчинський.
Натомість експерт компанії SubSub, яка займається розвитком YouTube-каналів, Едуард Сухарєв зауважив, що YouTube - це відображення реалій нашого соціуму.
“Проблема двомовності, проблема того, що російський контент домінував не тільки на YouTube, а й на телебаченні, - це відображення того, як працює наш соціум, як люди поглинають контент”, - сказав Сухарєв.
У дослідженні взяли участь 205 користувачів з України та 122 користувачі з Польщі, які встановили розроблений редакцією Texty.org.ua застосунок на браузер для відстеження всіх рекомендацій YouTube. Додаток фіксував дані про переглянутий відеоконтент протягом червня-серпня 2023 р. і рекомендації, які надавала платформа на їх основі.
Як повідомляв Укрінформ, торік на Youtube заблокували понад 100 пропагандистських каналів.
Відео:
Video:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк