Громадяни вимагають прозорості цін на пальне та їх зниження – Урядовий контактний центр
Ще й оператори паливного ринку скаржаться, що їм часто доводиться балансувати між зростанням цін та зниженням обсягів продажу, причому як на імпортне пальне, так і на вироблене з вітчизняної нафти. Водночас, визначити реально, наскільки зміна світової ціни на нафту викликала зміну ціни на бензин в Україні, сьогодні практично неможливо, адже основну частку собівартості пального складає нафта плюс затрати на її переробку. Проте достеменно невідомо, як визначається ціна бензину: скільки йде на придбання нафти, скільки складає вартість її переробки, плюс відсотки прибутку. До того ж нафтотрейдери часто вдаються до так званих «бензинових змов».
За інформацією Антимонопольного комітету України (АМКУ), було встановлено, що сім нафтотрейдерів майже одночасно впродовж трьох років поспіль змінювали роздрібні ціни реалізації бензину марки А-95 та дизельного пального шляхом зазначення цін на інформаційному табло на стаціонарних автозаправних станціях (АЗС), за що вони й були оштрафовані наприкінці жовтня поточного року. Такі дії продавців пального призвели до усунення цінової конкуренції між нафтотрейдерами та спонукали інших учасників ринку встановлювати свої роздрібні ціни необґрунтовано, відтак це призвело до зниження конкуренції у цій сфері в цілому. АМКУ дійшов висновку, що об’єктивних причин для підвищення цін немає, а їх довільне встановлення є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Своїм рішенням АМКУ також зобов’язав нафтотрейдерів впровадити прозорі критерії надання знижок споживачам та механізм інформування щодо фактичних роздрібних цін кожної з марок бензинів і дизельного пального з урахуванням програм лояльності, проведених акцій та наданих знижок. До речі, розслідування цієї справи ще триває. Крім того, АМКУ погодив «Правила професійної етики у конкуренції щодо чесності та прозорості роздрібного ринку пального в Україні», розроблені учасниками ринку. На думку АМКУ, розробка зазначених Правил сприятиме прозорості та відкритості ринку роздрібної торгівлі нафтопродуктами, спонукатиме учасників ринку не допускати порушень конкурентного законодавства в майбутньому. Тому АМКУ звернувся до Кабінету Міністрів України з відповідними пропозиціями, реалізація яких сприятиме як загальному розвитку ринку, так і конкуренції на ньому.
Громадяни також не стоять осторонь проблеми прозорої конкуренції на ринку нафтопродуктів.
Як повідомили Укрінформу в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру, з початку поточного року на урядову «гарячу лінію» надійшло чимало звернень, у яких заявники вимагали роз’яснень щодо правомірності підвищення цін на паливно-мастильні матеріали на автозаправних станціях України.
Так, заявник із Львівщини звернувся на урядову «гарячу лінію» та повідомив про різке зростання ціни за літр дизельного палива на 2 грн на місцевих заправках, зокрема у Самбірському районі Львівської області. Тож заявник просив посприяти у зниженні ціни на дизельне паливо. Антимонопольним комітетом України чоловіка поінформовано, що за вчинене порушення, яке Комітет визнав як «бензинову змову» нафтотрейдерів, на власників АЗС накладено штрафи, сума яких складає 204 млн 325 тис. 103 грн.
Житель з Харківщини зателефонував на урядову «гарячу лінію» з проханням надати роз'яснення щодо правомірності підвищення вартості скрапленого газу на місцевих автозаправних станціях на 0,50 грн за літр та вжити заходів щодо врегулювання цієї ситуації. Антимонопольним комітетом України громадянину було повідомлено, що у зв’язку із зростанням роздрібних цін на скраплений газ органами Антимонопольного комітету України, в тому числі Харківським обласним територіальним відділенням АМКУ, проводяться дослідження відповідності дій суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю на ринку палива, вимогам законодавства про захист економічної конкуренції. У разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції у діях суб’єктів господарювання на основі зібраних даних та проведеного аналізу Антимонопольним комітетом будуть вжиті відповідні заходи.
Заявниця з Дніпропетровщини зателефонувала на урядову «гарячу лінію» та поскаржилася з приводу підвищення цін на паливно-мастильні матеріали для аграрного сектору. Жінка просить надати роз'яснення, чому ціна на паливно-мастильні матеріали не знижується навіть тоді, коли ціна на нафту «падає». Антимонопольним комітетом України громадянку поінформовано, що проведений аналіз цін на паливно-мастильні матеріали (і для аграрного сектору зокрема) свідчить про відсутність об’єктивних причин для таких дій на момент звернення заявниці. Представники АЗС були запрошені на засідання АМКУ, де погодилися з існуванням факторів, що впливають на здорову конкуренцію на ринку палива. У свою чергу АМКУ підготував відповідним органам влади пропозиції щодо вжиття заходів по усуненню факторів, що спричинюють порушення законодавства про захист економічної конкуренції на ринку нафтопродуктів.
За період з 9 по 15 грудня 2016 року на урядову «гарячу лінію» надійшло 384 тисячі 591 дзвінок, а також 1483 звернення зареєстровано через Інтернет.
Отримати оперативну відповідь, роз’яснення чи довідкову інформацію громадяни можуть, звернувшись на урядову «гарячу лінію» за номером телефону 1545 у цілодобовому режимі та безкоштовно як зі стаціонарних, так і з телефонів мобільних операторів (Київстар, Vodafone Україна, Lifecell).
Для підприємців «гаряча лінія» діє за номером: 0-800-503-045.
Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38(044)284-19-15.
Киянам надається прямий міський телефон урядової «гарячої лінії» за номером: 284-19-15.
Оформити звернення можна також через веб-сайт Урядового контактного центру за адресою: www.ukc.gov.ua.