Учителів вистачає. Молодих не вистачає
Перший місяць нового року добігає кінця і буквально за кілька днів працівники державного сектору отримають нові підвищені зарплати. Серед них і вчителі. Як анонсувала в листопаді минулого року міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, в середньому працівники сфери освіти отримуватимуть на 50 відсотків більше. Особливо можна порадіти за молодих спеціалістів, зарплата яких раніше дуже часто не дотягувала і до 2-х тисяч гривень. Намагаючись спрогнозувати ефект довгоочікуваного покращення (ми цілком серйозно!) Укрінформ дослідив останні тенденції на столичному ринку праці педагогічних кадрів. Висновок такий: загальний дефіцит кадрів –міф, а от нестача молодих спеціалістів – це реальність.
Хочеш працевлаштуватися в школі? Місць нема – усе зайнято!
Аби побачити реальну кадрову картину на вчительській ниві Укрінформ звернувся з експрес-опитуванням безпосередньо до представників місцевих шкіл. І ось що вони нам розказали.
Заступник директора природничо-наукового ліцею №145 (Печерський район) Любомир Федорів:
– Зараз ми шукаємо фізика та інформатика. Нещодавно у нас працював молодий учитель інформатики, але під час роботи у нас він самостійно освоїв веб-програмування та перейшов на іншу роботу - туди, де більше платять. По Києву в цілому є потреба в учителях фізкультури. Взагалі ж, у нас працює багато пенсіонерів і їх часто немає, ким замінити. Молодь зазвичай у школах надовго не затримується – для них це або стартовий майданчик, або спроба «втекти» від служби в армії.
Директор школи №313 (Деснянський район) Володимир Посадський:
– Зараз вакансій для вчителів у нашій школі немає. Місяць тому була вакансія для вчителя хімії, яку вже закрили. Десь зо 5 років тому демографічний спад привів до скорочення кількості учнів, тому деякі вчителі пішли зі школи і працювали хто де, навіть на ринках. Сьогодні ці люди знову повертаються в професію, оскільки в них знову є потреба. Але можу підтвердити, що в київських школах досі катастрофічно не вистачає вчителів фізкультури, тому що це не престижно. І навіть зарплатня в цьому випадку не є вирішальним фактором. Підвищення зарплатні, очевидно, зумовить певний приплив кадрів, але не суттєво. Я думаю, престиж професії для молодих людей зросте тоді, коли зарплата у школах сягатиме не менше ніж $1000.
Директор школи №66 (Дніпровський район) Ірина Мачехіна:
– Так, у нас було декілька вакансій, але ми дуже швидко їх заповнили. У перспективі шукатимемо ще вчителів на наступний рік, що пов’язано зі збільшенням кількості дітей у школі. А чи вплине підвищення зарплатні на престиж вчительської професії – мені сказати складно, це процес не одного дня.
Ще у кількох київських школах нам підтвердили відсутність вчительських вакансій. І взагалі здивувались нашим запитанням. Тобто, наші співрозмовники фактично заперечили існування розповсюдженого стереотипу про болючу нестачу педагогічних кадрів. Щоб остаточно переконатися, ми вирішили проглянути спеціалізовані сайти по працевлаштуванню на предмет існуючих вакансій для вчителів.
37 тисяч – вчителю баскетболістів. Китайських…
Моніторинг вакансій для учителів шкіл по сайту пошуку Rabota.ua показав наступне – вакансій зовсім небагато. Знайшлося лише 9 пропозицій для вчителів української мови та 22 пропозиції для вчителів математики, причому більше половини з них – не для роботи в загальноосвітніх школах, а для підготовки до ЗНО чи роботи в приватних компаніях (для математиків).
Усього ж на запит «учитель» пошуковик відібрав 366 пропозицій, із них 227 – вчителям англійської мови, більшість з яких запрошують викладати у різноманітні приватні мовні школи із зарплатнею від 8 до 15 тисяч гривень. От вам і причина нестачі молодих вчителів, приміром, з англійської мови - наявність високооплачуваної альтернативи.
Цікава ситуація з попитом на учителів фізкультури – серед 23-х вакансій можна знайти як інструктора з фізкультури в дошкільний навчальний заклад за 2000 гривень, так і викладача баскетболу… в Китай за 37 тисяч гривень. До цього можна додати пропозиції роботи у фітнес-клубах, яким молоді випускники-фізкультурники надають перевагу перед педагогічною діяльність.
Жирну крапку в наших дослідженнях поставив директор Педагогічного інституту Київського університету ім. Б.Грінченка Віктор Юрченко, який підтвердив: молодь чекають в школах, і той, хто вирішив присвятити своє життя педагогіці, завжди знайде собі роботу. «Ми ніколи не відчуваємо проблем з організацією навчальної практики, навіть більше - наші студенти, які бажають стати вчителями, мають можливість працевлаштуватися. Запевняю вас, серед наших випускників близько 60-70% ідуть у школи після закінчення навчання (судячи з усього, надовго вони там не залишаються – Авт.)». На його думку підвищення зарплати лише частково вплине на престиж професії, оскільки сучасна молодь на такі тенденції в суспільстві орієнтується, але не настільки активно, як хотілося.
Самі ж директори шкіл ще не впевнені, на скільки вплине підвищення заробітної плати в освітній сфері на приплив молодих і амбіційних кадрів. Можливо, аби педагогічна професія стала більш престижною, потрібен цілий комплекс довготривалих заходів – від фінансових (високі зарплати) до соціально-культурних (як, наприклад, вітчизняні телесеріали та фільми про неординарних молодих вчителів та внутрішнє життя шкіл, національні рейтинги та різноманітні професійні конкурси) та інше.
Однак, проблема нестачі кадрів, на наш погляд, обопільна. Суспільство очікує з боку держави більш якісної підготовки професійних кадрів для освітньої сфери. Це запорука поваги до вчителя, як носія важливої суспільної місії – навчання та всестороннього розвитку юного покоління. І одними словами тут не обійдешся – потрібні серйозні фінансові вливання, технологічні зміни та підвищення вимог в процесі навчання самих вчителів.
Лише в такому разі через якийсь десяток років можна очікувати виведення нової когорти українських педагогів, що будуть цінуватися як у Європі, де їх праця достойно оплачується та поважається.
Юлія Горбань, Київ.