Питання не в тому, чи буде «МінСтець» банити сайти, як він буде закривати чи не буде закривати
- Для мене Доктрина саме і є отакою пропозицією про наміри, сигналом держави про те, як ми будемо здійснювати політику в інформаційній сфері. Ми кажемо, що ми будемо робити оте, оте, оте, будь ласка, давайте, долучатися до цієї роботи. Це дуже умовна модель. Звичайно, вона вже отримала і критику, і позитивні відгуки, і це нормально. І, власне, ідея продукування такого документу - це як початковий крок з боку держави до вироблення суспільного договору, яким може бути меморандум зі ЗМІ. Це як перший крок до побудови співпраці, в тому числі - в контексті норми про розвиток саморегуляції медіа.
Однак, я не думаю, що ми зможемо створити це як певний системний процес, тобто, от ми всі або якась більша частина з нас домовилися і разом побігли всі в один бік. Досвід показує, що це неможливо, особливо це неможливо, якщо одним із суб'єктів такого процесу є держава. Державний апарат і сама логіка роботи державного апарату, вона не сприяє якимось інтенсивним і конструктивним змінам. Все одно, це час на вироблення позиції, це бюрократичний апарат, - вибачте, якщо ми чекали на появу Доктрини два роки, то мало можна сподіватися на те, що ми швидко змінимося. Знову ж таки, роль держави тут дуже опосередкована, що ми можемо? От при Міністерстві інформаційної політики є Експертна рада, і Міністерство ініціативно намагається делегувати їй вироблення якихось інструментів. І Доктрина є, в тому числі, результатом роботи Експертної ради, коли міністерство як державний орган делегувало громадськості участь в розробці якихось інструментів, які потім були відображені в державній політиці. Власне, це і є запорукою створення отаких от загальних принципів спільного якогось руху. Однак, з боку держави - створювати якісь платформи, я не думаю, що це буде ефективно, особливо з огляду на ситуацію, яка зараз присутня в медіасередовищі.
Тобто, ще раз повертаємося до того, що питання не в тому, чи буде «МінСтець» банити сайти, як він буде закривати чи не буде закривати, питання в тому, що оцей філософський спектр питань для нас відкритий, і на даний час ніхто не має на них відповідей.
Водночас, у зв'язку з тим, що від цього залежить подальше існування України, моїх дітей, і ваших дітей, і взагалі - чи буде це суспільство здоровим надалі, у нас немає іншого вибору, як працювати з цими питаннями.
Скоріше за все, у Сполучених Штатах теж думають над цим, але у них немає війни, і там люди вже звикли до того, що, крім Президента, є Конгрес, є Палата представників, є Верховний суд, є система стримувань. Так, там величезні скандали, там проходять величезні конфлікти, так, в них дуже втягуються пересічні громадяни, але здебільшого суспільство усталене, і воно вже знає, що це - процес, демократія - це процедура, і це пройде, і холодна війна з Росією якось мине. Для України ситуація кардинально інша. Від цього залежить, чи буде ця політична нація далі існувати чи не буде.
- І в цій ситуації на медіаринку України існують, напевне, сотні Інтернет-ЗМІ, які невідомо ким створені, і невідомо на чиї гроші існують. Як із цим бути?
- МІП зараз працює над питанням подальшої реформи медіазаконодавства. Як ви знаєте, у нас вже прийнято законодавство, яке вимагає від медіа розкривати своїх власників. Ми зараз обговорюємо питання - піти в цьому далі, і подумати над створенням норм, які будуть мотивувати якимось чином видання і медіа розкривати не тільки власників, а й шляхи фінансування, тобто, хто, як і яким чином фінансує процеси, які відбуваються в медіа. Можливо, таке об'єктивне і прозоре відношення до процесів розвитку медіа надасть можливість зрозуміти: а звідки у них стільки реклами, а як вони можуть випускати газету, щоденно роздавати її безкоштовно, утримувати таку велику редакцію і не мати шляхи фінансування і ніяк не заробляти на цьому, тобто, звідки у однієї людини стільки грошей створити медіа?
Бачите, з одного боку, можна було б підійти до якихось абсолютно конкретних випадків, які зараз турбують громаду і суспільство і сконцентруватися на них, але в довгостроковій перспективі зрозуміло, що, якщо ми справимося з одним, неминуче з'являться інші.