Замість пенсійної реформи - підвищення пенсій
У питанні пенсійного забезпечення поки що маємо такий собі «тюнінг» солідарного рівня замість повноцінної реконструкції всієї системи. Економісти, експерти, громадські діячі - учасники останньої зустрічі щодо пенсійної реформи в Кабміні із Прем'єром Володимиром Гройсманом, Міністром соціальної політики Андрієм Ревою та Міністром Кабміну Олександром Саенко, що відбулася минулого тижня, домовились не називати запропоновану «утряску» пенсійною реформою. Оскільки вона, насправді, принципово систему не змінює, а лише наводить «марафет» у Пенсійному Фонді. Сьогодні вже очевидно, що не підвищувати пенсії нинішнім пенсіонерам не можна - в основній масі вони просто жебракують. Але країні потрібна справді реформа, а не її імітація - щоб не жебракували наступні покоління пенсіонерів. Тому вирішили наступне. Експерти, не відкладаючи в довгий ящик, працюють над «дорожньою» картою для запровадження другого рівня пенсійного забезпечення – накопичувального, а уряд тим часом «причісує» солідарну систему.
70% пенсіонерів – на межі бідності. Навіщо нам така солідарність?
Ситуація з солідарної системою пенсійного забезпечення зайшла в глухий кут – Пенсійний Фонд катастрофічно дефіцитний, а система пенсійних нарахувань вкрай несправедлива. За даними міністерства соціальної політики, сьогодні з 12 млн громадян пенсійного віку в Україні більшість (а саме 8,5 млн) отримують лише мінімальну пенсію у 1,3 тис. грн. Виправити ситуацію покликаний законопроект щодо підвищення пенсій, який Уряд ухвалив в кінці червня цього року і вже готує до подання його у Верховну Раду. Основний принцип, від якого відштовхується уряд – пенсіонер, який впродовж свого трудового життя чесно сплачував внески до пенсійної системи має гарантовано отримувати пристойну пенсію. В той же час людина, яка не працювала, або працювала на себе (не сплачувала страхові внески) не буде більше отримувати пенсію за рахунок інших і вийде на пенсію пізніше (пропонується залишити мінімальний страховий стаж для права на пенсію на рівні 15 років при досягненні 65 років).
Міністерство соціальної політики на запит Укрінформу повідомило остаточні параметри документу. Для зручності, ми наводимо виклад у формі питань і відповідей.
1.Якою буде формула розрахунку пенсій? Чи будуть змінені принципи нарахування пенсії?
Законопроект „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій” вводить чесні та прозорі правила визначення розміру пенсій для усіх громадян, без огляду на статус та місце роботи. Розмір пенсії кожного громадянина України розраховуватиметься за формулою:
Розмір пенсії = Сз × Ікз × Кс, де:
Сз – розмір середньої заробітної плати в Україні за 3 роки перед зверненням за призначенням пенсії;
Ікз – індивідуальний коефіцієнт заробітної плати (співвідношення розміру отримуваної зарплати по відношенню до середньої зарплати, з якої сплачувалися внески – цю інформацію кожен може отримати у будь якому відділенні Пенсійного фонду);
Кс – коефіцієнт страхового стажу, який визначається як множник тривалості років стажу роботи особи на величину оцінки одного року страхового стажу. Сьогодні величина оцінки одного року страхового стажу дорівнює 1,35, а при здійсненні осучаснення пенсій становитиме 1. При цьому, в результаті зміни коефіцієнту жодних змін розміру пенсій в сторону зменшення не відбудеться. (Уточнемо, це спрацює лише для тих, у кого пенсія вираховувалась на основі середніх зарплат до 2014 року, оскільки за інших рівних умов, зменшення коефіцієнту до одиниці у вказаній формулі означає зменшення і результату - Ред.).
Пенсії, що призначаються з 1 січня 2017 року, обчислюються із використанням показника середньої заробітної плати за 2014, 2015 та 2016 роки, що дорівнює 3764 гривні 40 копійкам. І саме цей показник середньої заробітної плати (3764 гривні 40 копійок) також використовуватиметься для перегляду пенсій, що були призначені у попередні роки. Однак пенсії, які призначені з 1 січня 2017 року із використанням оновленого показника зарплати (3764,40 грн), тимчасово, до 2019 року обчислюватимуться із використанням величина оцінки одного року страхового стажу на рівні 1,35 відсотків - для запобігання зменшення їх пенсій за нинішньому раунді перерахунку.
Таким чином перегляд пенсій, які призначаються у 2017 році, відбудеться вже після запровадження щорічного перерахунку пенсій з 2019 року, який на базуватиметься на показниках середніх зарплат за поточний рік та з урахуванням інфляції.
2. Як буде нараховуватися пенсія тим, хто вийшов на пенсію до і після 2000 року (коли було запроваджено персоніфікований облік надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування). Як буде враховуватися персоніфікація в розрахунках та сплаті пенсії по-новому?
Розмір пенсії визначається за єдиною формулою. І одним із елементів формули обчислення пенсії є коефіцієнт страхового стажу. Залежно від тривалості страхового стажу розмір пенсії буде завжди більшим у осіб, які мають більший страховий стаж.
До страхового стажу зараховуються періоди, протягом якого особа підлягала загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувались до стажу роботи для призначення пенсії до 01.01.2004 року (дата набрання чинності Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”), зараховуються на підставі записів трудової книжки, а періоди трудової діяльності з 01.01.2004 на підставі даних з системи персоніфікованого обліку.
Заробітна плата за періоди трудової діяльності до 01.07.2000 (до запровадження персоніфікованого обліку) враховується на підставі довідок підприємств. Якщо документи про заробітну плату на підприємствах не збереглись пенсія може бути призначена тільки із заробітної плати за даними персоніфікованого обліку. Змін щодо порядку підтвердження страхового (трудового) стажу законопроектом щодо підвищення пенсій, який 21.06.2017 схвалено Урядом України, не передбачено.
3. Як буде рахуватися страховий стаж (офіційне/неофіційне працевлаштування, робота за кордоном, декретні відпустки, навчання у виші, строкова військова служба, мобілізація, перерва у стажі тощо).
Як відомо, з набуттям чинності 01.01.2004 р., Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», поняття трудовий стаж змінилося на страховий. До страхового стажу тепер включаються лише періоди, протягом якого особа підлягала страхуванню та щомісяця сплачувала страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. При цьому весь трудовий стаж, набутий до 1 січня 2004 року прирівнюється до страхового.
Страховий стаж вираховується в місяцях. Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць - за умови відповідної доплати до суми страхових внесків. У разі відсутності доплати до страхового стажу зараховується період шляхом співставлення суми фактично сплачених страхових внесків до визначеної суми мінімального страхового внеску та зараховуються періоди, які покриваються обчисленими місяцями.
Особам, в яких не буде 15 років страхового стажу призначатиметься державна соціальна допомога.
Що стосується декретних відпусток та інших «спеціальних» періодів.
З 2011 року, відколи набрав чинності Закон про єдиний соціальний внесок, перiод вiдпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирiчного вiку включається до страхового стажу. Страхові внески при цьому нараховують созцзабези, і вираховується вона із суми допомоги при народженнi та догляду за дитиною до досягнення нею трирiчного вiку.
Час навчання зараховується до страхового стажу, але за умови, що навчання відбулося до 01.01.2004 р., тобто до набуттям чинності Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Адже після січня 2004 р. студенти не входять в перелік осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню. Однак, вони можуть скористатися своїм правом на добровільну участь у пенсійному страхуванні.
До страхового стажу може бути зараховано період роботи за кордоном (в країнах СНД):
- за умови офіційного працевлаштування;
- в залежності від того чи існує міжнародна угода про пенсійне забезпечення між Україною і державою, в якій громадянин України працював.
Якщо договору з іноземною державою в України немає, то «закордонний» стаж не буде враховуватися при нарахуванні пенсії в Україні.
Для військовослужбовців, які перебувають на строковій службі та військовослужбовців за призовом під час мобілізації строк їх служби зараховується в страховий стаж для розрахунку пенсій.
4. Якою буде формула розрахунку ціни місяці (року) трудового стажу, який можна буде „докупити”?
Для осіб, які не підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, законодавством передбачена добровільна (з 16-річного віку) участь у пенсійному страхуванні. Такі особи можуть звернутися до територіального органу Державної фіскальної служби та укласти договір добровільної участі у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування:
або на визначений строк, але не менше одного року,
або укласти договір про одноразову сплату страхових внесків за період з 01.01.2004 року.
При цьому передбачається, що з 1 січня 2018 разова оплата здійснюватиметься за період не більше ніж за 2 роки відсутнього страхового стажу. При цьому застосовуватиметься додатковий коефіцієнт щодо мінімального страхового внеску:
2 - за період до 12 місяців;
1,5 - за період з 13 до 24 місяців.
Наприклад, якщо врахувати, що з січня 2017-го мінімальна заробітна плата зросла до 3,2 тис. гривень і єдиний соціальний внесок (ЄСВ, 22%) насьогодні становить 704 гривні в місяць, то 1 рік стажу буде коштувати приблизно 16,8 тис. грн (з коефіцієнтом 2), два роки – 25,3 тис. грн. (коефіцієнт 1,5).
Оксана Поліщук, Київ