Пасажирський Boeing-777 Малайзійських авіаліній, що виконував рейс МН17 з Амстердама в Куала-Лумпур, був збитий бойовиками на Донбасі в липні 2014 року. На борту лайнера перебували 283 пасажири і 15 членів екіпажу, всі вони загинули.
Нідерландський адвокат Веру Мева, який спеціалізується на авіакатастрофах, представляє інтереси 100 родичів загиблих рейсу МН17. У листопаді 2018 року вони подали на Росію позов до Європейського суду з прав людини.
Веру Мева раніше займався такими справами, як катастрофа Boeing 737 авіакомпанії Turkish Airlines, який виконував рейс Стамбул-Амстердам і розбився при заході на посадку в 2009 році, а також авіакатастрофа аеробуса A-330 авіакомпанії Afriqiyah Airways у Триполі 2010 року.
Адвокат каже, що для нього за честь представляти родичів загиблих у катастрофі MH17. В ексклюзивному інтерв’ю Укрінформу Веру Мева розповів деталі їхнього позову до ЄСПЛ проти Росії й поділився точкою зору, що для нього особисто означає трагедія МН17.
ПОЗОВ ЯК СПОСІБ ВСТАНОВИТИ ПРАВДУ
- Відповідно до Монреальської конвенції, авіакомпанії зобов'язані заплатити компенсації сім'ям жертв авіакатастроф у розмірі не менше 130 тисяч євро. Розкажіть, як вдалося досягти домовленостей із Малайзійськими авіалініями щодо компенсацій у 2016 році й про які суми йдеться?
- Ми домовилися з Малайзійськими Авіалініями та їхніми страховими компаніями.
Мої клієнти вважають, що Малайзійські Авіалінії несуть відповідальність за вибір зони, в якій вони летіли. І в даному випадку йдеться про такі витрати, як на похорон загиблих, на забезпечення дітей, які втратили своїх батьків і не мають фінансової підтримки… Малайзійські авіалінії відшкодували дані витрати.
- Яка сума компенсацій?
- Компенсації вже виплачено. Суми ми не можемо розголошувати.
- Чого зараз добиваються родичі загиблих?
- Досі кожен член сім'ї намагається знайти розгадку, хоче знати, що сталося.
Об’єднана слідча група (JIT) намагається з'ясувати – що сталося, шукає докази й того, хто несе відповідальність. Вони також дивляться на Росію, бо Росія відіграє в цьому велику роль. Але коли вони, голландська влада чи родичі загиблих звертаються до Росії, там кажуть: “Ми не зробили нічого поганого. Ви повинні бути в Україні й дивитися на Україну. Ви нічого не робите проти України”. І клієнти з цим не згодні. Вони бачили, що кілька років тому Росія поширювала неправдиву інформацію щодо літака, який знаходився поблизу Boeing-777, радару, а також зображення, які не відповідали дійсності.
Таким чином, дії Росії стали причиною того, що наші клієнти попросили нас, як адвокатське бюро, зробити щось проти Росії, щоб дізнатися правду. В Європейському суді є можливість сказати: Росія діє таким чином, що порушує права людини. Ми стверджуємо при зверненні в ЄСПЛ, що Росія порушує права людини, членів сім'ї й що вона порушила права пасажирів.
- Ви сказали, що на всі звинувачення Росія відповідає, що не винна і закликає дивитися у бік України. Чи правда, що адвокати мали намір подати позов проти України, як із цим зараз?
- Можна сказати про Україну, що вона повинна була діяти краще. Але щоб країна була відповідальною, потрібно щось більше, ніж просто сказати, що вона мала закрити свій повітряний простір.
Якщо позиватися щодо того, що Україна мала закрити повітряний простір, то це мало було б бути зроблено у термін до 6 місяців з дня авіакатастрофи. Отже, ми нічого не робимо з цим. Я знаю, що інші адвокати розглядають це питання.
Важливо, що Україна співпрацює в пошуках правди. Це цінують члени сімей.
- Одразу кілька різних груп адвокатів займаються МН17. Ваші американські колеги розглядають можливість притягнути Сбербанк Росії до відповідальності за катастрофу рейсу МН17, а саме – за фінансування сепаратистів. Фактично, позов проти Сбербанку – за надання грошей тим, хто випустив ракету, яка збила МН17. На вашу думку, чи можливий такий позов проти Сбербанку Росії?
- Є два різні погляди на це питання. Ми контактували з нашими американськими колегами. Вони досліджували це. Ми дійшли висновку, що це неможливо, тому що це американський закон, який дозволяє американським громадянам вести судовий процес у США проти американського банку. Так, Сбербанк має філіал, розташований у Нью-Йорку, але справа в тому, що судовий процес – у США. Як європеєць, ви не можете поїхати в США і сказати: “Я хочу використовувати закон США і вести судовий процес у США”. Є правники, які бачать це по-іншому, і я це поважаю. І вони намагаються щось зробити з цим. Ми, як “Beer advocaten” не віримо в це, тому ми радимо нашим клієнтам нічого не робити з цим.
- На початку всі адвокати були об’єднані в одну групу, та після досягнення домовленостей із Малайзійськими авіалініями кожен пішов своїм шляхом. Чому розпалася група?
- Ми мали піти, бо ми не поділяли погляди групи. Це були всі ті речі, про які ми говорили з вами раніше: дії проти Сбербанку, дії проти України, різні питання. Це сталося тому, що адвокати не йдуть шляхом більшості, а думають самостійно. Іноді адвокати кажуть різні речі, але найголовніше – клієнт.
Ми не хотіли сперечатись, тож не могли продовжувати співпрацю. Саме тому ми вирішили вийти з групи. Так, у нас є свої клієнти, але все одно всі ми лишаємося разом проти цієї трагедії.
УНІКАЛЬНИЙ ВИПАДОК ДЛЯ ЄСПЛ
- Отже, ви вірите у ЄСПЛ. Розкажіть, скільки сторінок у цій справі?
- Це справді велика справа. Коли ти йдеш у Європейський суд, ти не можеш подати загальний файл. Нам довелося подати окремо кожну справу від імені 100 членів родин. Кожна заява – більш ніж 1000 сторінок. Отже загалом це понад 100 000. Тобто, ми мали подати окрему заяву на кожного, а потім об’єднали їх в один файл.
- Цей позов прийнятий до розгляду?
- Ми чекаємо, що зробить Європейський суд. Він має діяти відповідно до прийнятих норм: коли ви позиваєтеся на країну – ви повинні спочатку позиватися в самій цій країні. Таким чином, у цьому випадку ми мали податися до Росії, щоб скаржитися на Росію. Але ми аргументували, що це буде неефективно, тому що дії Росії не відповідають міжнародному праву. Росія сказала: “Ми нічого не робили, немає жодних доказів, ми не несемо жодної відповідальності”... Як я вже говорив, вони поширювали неправдиву інформацію.
Отже, те, що зараз вирішить Європейський суд – це питання, чи можна подати позов безпосередньо до Європейського суду. Європейський суд вже поінформував нас, що він отримав позов. Я думаю, що це займе близько року, може півтора, перш ніж ми дізнаємося про їхнє рішення.
Якщо суд дасть дозвіл, то судовий процес розпочнеться, і у цьому випадку Російська Федерація повинна буде відповісти на позов. Ми сподіваємося на це. Як мінімум, родини отримають відповіді на питання, які вони мають – що саме трапилось, хто відповідальний за «БУК», хто очолював сепаратистів.
- Коли може початися процес?
- Складно сказати, бо для нас справа вже почалася. Ми подали заяву наприкінці листопада. Відтоді ми чекаємо цієї дати. Це довгий шлях. Розгляд справи може тривати від 5 до 7 років. Єдине, що ми знаємо – нам доведеться довго чекати.
Існує також імовірність того, що Європейський суд скаже, що не можна подавати позов напряму до ЄСПЛ, і спочатку треба поїхати в Росію.
Це унікальний випадок. Подібних прикладів немає. На щастя, цього не траплялося раніше. Для всіх це складна ситуація, побачимо, що робитиме Європейський суд.
- Розкажіть про компенсації в ЄСПЛ.
- Компенсація – це мала частина того, чому ви звертаєтеся до Європейського суду. Ви не можете просити грошей. Спочатку ви повинні запитати, чи ЄСПЛ підтверджує, що країна порушила права людини. І коли вони підтверджують це, суд може сказати, що вони повинні виплатити компенсацію. Але який її розмір, може визначити тільки Європейський суд.
СУДНИЙ ДЕНЬ У КОМПЛЕКСІ “СХІПХОЛ”
- Про самостійний судовий процес у справі МН17 наразі відомо, що він проходитиме у комплексі “Схіпхол”, що знаходиться приблизно за 50 км від Гааги. На вашу думку, коли процес почнеться?
- Як на мене, то цього року. Можливо, наприкінці року чи на початку наступного.
Це буде цікаво. Адже, за нідерландським законодавством, присутність підозрюваного у залі суду необов'язкова. Можуть судити навіть того, кого немає на лаві підсудних. Але ж родичі хочуть бачити людей, які зробили це. Вони хочуть зустрітися з ними віч-на-віч, поговорити.
Це буде щось гучне, і ми не знаємо, як це відбуватиметься.
- “Схіпхол” – не лише судовий комплекс, там є й в’язниця...
- Так, у цьому комплексі “Схіпхол” є велика в’язниця. І комплекс дуже добре охороняється. Я думаю, що це теж важливо.
- Які нові факти трагедії стали відомі слідству?
- Єдина сторона, яка дає якусь нову інформацію – це Bellingcat. Спільна слідча група (JIT) нікому нічого не говорить. Вони вже оприлюднили, що знають. Але вони знають набагато більше. Вони поділяться своєю інформацією в той момент, коли почнеться судовий розгляд. Ми знаємо, що Нідерланди ведуть перемовини з Росією. Багато питань без відповіді.
ЧОТИРИ РОКИ У СПРАВІ МН17
- Що для вас особисто – справа МН17, не як для адвоката? Це правда, що ви втратили на борту боїнга друга?
- Я знав людину, яка була на борту. В мене є брат, його друг і колега був на борту МН17, я теж знав його. Тому так, це правда.
Нідерланди – маленька країна з населенням усього 17 мільйонів. Тож, всі знають когось, хто був на борту МН17. Це була найбільша катастрофа в нашій історії. І діяти заради людей, які постраждали – почесно. І для мене велика честь, що я можу представляти їхні інтереси разом зі своїм офісом. Але це складно.
Я у даній справі – майже чотири роки. Кожен день я розмовляю з кимось про справу MН17. Я бачив багато сліз. Я бачив багато горя. Люди все ще сумують, люди все ще чекають повернення частин тіла. Є навіть родини, які нічого не отримали. Вони досі чекають останки загиблих. Вони хочуть знати правду і скласти цей пазл до купи, знайти винних – і тому вони прийшли до нас.
Клієнти просили нас: ”Принаймні, спробуйте, ми хочемо знати, що сталося. Ми хочемо знати таємницю цієї справи. Завершіть головоломку для нас”. Ми дуже мотивовані, щоб зробити це для людей.
Ірина Драбок, Гаага