Шопоманія та здоровий глузд під час купівлі подарунків
Напередодні новорічних свят кожен із нас поспішає купити подарунки рідним, близьким, друзям та колегам по роботі. Звідусіль ми чуємо про можливість придбати товари зі значними знижками. У людини виникає природне бажання зекономити та вигідно купити подарунки. Саме під час сезону грандіозних розпродажів ми особливо гостро відчуваємо потребу в шопінгу.
Для деяких людей шопінг – це лише спосіб підняти собі настрій, для інших – можливість відволіктися від буденних справ і хоч на короткий час позбутися депресії.
На перший погляд нічого поганого немає в тому, що людина отримує задоволення від покупок. Однак, якщо шопінг стає для вас чи ваших рідних неконтрольованим потягом, коли людина не може зупинитися, прагне розв’язати свої проблеми за допомогою надмірних покупок – це вже проблема.
Шопоманія (або оніоманія) – одержимість покупками, що призводить до надмірних та дороговартісних покупок, може супроводжуватися зловживанням психоактивними речовинами та розладами харчування.
Як не піддатися святковій лихоманці, розумно підходити до придбання подарунків та не стати шопоголіком?
Ознаки того, що перед вами шопоголік:
● витрачає на покупки значно більше, ніж може собі дозволити;
● весь час думає про покупки;
● багато часу приділяє купівлі товарів;
● здійснює необдумані та коштовні покупки;
● відчуває постійну потребу купувати (незалежно від потреб, подій тощо);
● турбується, якщо не вдалося купити бажану річ;
● лікує стрес, депресію шопінгом;
● таємно від рідних купує товари, ховає чеки, придбає в кредит;
● уникає розмов або не розповідає про справжню ціну тієї чи іншої покупки та ін.
Відповідно до досліджень, майже 8% дорослого населення страждають шопоманією, у деяких такий розлад починає проявлятися вже у підлітковому віці та може призводити до низки проблем згодом.
Найчастіше страждають від шопоманії: молодь; жінки; люди, які мають психічні розлади; занадто емоційні або люди з низькою самооцінкою та ін.
Фази шопоманії: очікування (заклопотаність купівлею конкретного товару або покупками в цілому); підготовка (планування шопінг-екскурсії); покупки; витрати (завершується почуттям збудження, пов'язаним із витрачанням грошей на бажані предмети) та подальшим розчаруванням.
ПРИЧИНИ ВИНИКНЕННЯ ШОПОМАНІЇ
Важливу роль у розвитку шопоманії відіграє те, чи є людина імпульсивною, нечесною, невпевненою у собі. Як правило, шопоголік – це той, чия ідентичність твердо несформована, коли людина знаходиться у пошуку себе і для неї покупки часто є маркерами соціальної чи особистої ідентичності.
Люди, які мають такі розлади як тривога і депресія, намагаються компульсивними (неконтрольованими) покупками компенсувати низьку самооцінку. Залежна людина все частіше відчуває негативні емоції (гнів і стрес), що провокує бажання купувати ще більше.
Імпульсом для неконтрольованих та спонтанних покупок стало різке зростання останнім часом споживчої культури, особливо це стосується покупок в інтернеті. Ситуація погіршується доступністю позик та кредитних карток. Завдяки легкодоступним кредитним карткам тепер люди можуть спонтанно витрачати кошти за межами своїх можливостей.
Деякі маркетологи діють агресивно і пов’язують визначення високого соціального статусу з покупкою брендових речей, всіляко заохочуючи людину до придбання певного товару.
Від здорових покупок шопоманія відрізняється нав’язливим, деструктивним і хронічним характером покупок та може нести серйозну загрозу.
Критерії неконтрольованої та нав’язливої покупки:
1. Надмірна заклопотаність покупкою.
2. Дистрес або інші порушення психіки в результаті шопінгу.
3. Компульсивні покупки не обмежуються гіпоманіакальними або маніакальними епізодами.
4. Постійна одержимість покупкою, а також постійне незадоволення, адже за радістю придбання наступає розчарування та провина, яка прискорює подальші імпульсивні покупки.
У шопоголіків нав’язливі бажання гостро виникають поблизу торговельних центрів, де купуючи різні непотрібні їм речі, такі люди реалізують бажання витрачати. Потім вони зазвичай повертають непотрібні речі до магазинів або згодом утилізують їх.
Наслідки нав’язливих покупок:
● можуть бути руйнівними для стосунків, шлюбу та роботи;
● прострочення позик та, як наслідок, зіпсована кредитна історія;
● призвести до серйозних фінансових проблем, зумовити крадіжки та ін.;
● викликати занепокоєння та відчуття того, що життя виходить з-під контролю;
● спровокувати стрес, який може призвести до проблем із фізичним здоров’ям і навіть до самогубства.
Не потрапити на гачок магічних сейлів і правильно зробити подарунки під ялинку вам допоможе розумний підхід до покупок та наступні поради:
1. Складіть список людей, яким ви будете дарувати подарунки.
2. Визначте, що саме необхідно для них придбати.
3. Купуйте подарунки заздалегідь. Тоді вам не загрожуватимуть черги у супермаркетах або відсутність товару в інтернет-магазинах, нервові пошуки чого-небудь в останню мить.
4. Порівняйте ціни на товари у різних магазинах, щоб не потрапити на гачок рекламних акцій.
5. Звертайте увагу, які товари та у який термін підлягають поверненню.
6. Зважайте на свій бюджет, щоб витрати на подарунки не стали для вас неприємним сюрпризом і не спустошили ваш гаманець.
ЧИ ЛІКУЄТЬСЯ ЗАЛЕЖНІСТЬ ВІД ПОКУПОК?
Як і будь-яка залежність, шопоманія потребує точного розпізнавання і допомоги кваліфікованого фахівця. Наприклад, психологи Мішель Лежуйє та Авів Вайнштейн пропонують спочатку з’ясувати, чи має пацієнт супутні психічні захворювання, особливо депресію.
Для лікування застосовують переважно психотерапевтичний підхід.
Щоб позбутися шопоманії, необхідно:
● усвідомити, що є залежність від покупок (цьому людину вчить фахівець, застосовуючи спеціальну терапію та групову роботу. Відбувається переосмислення та коригування мислення, людина починає діяти більш виважено);
● навчитися точно розпізнавати події, які викликають несподівану реакцію та провокують повторення неконтрольованих покупок, і уникати таких ситуацій;
● керувати своєю поведінкою;
● знайти альтернативне шопінгу заняття (наприклад, прогулянки на свіжому повітрі, фізичні активності, читання книг тощо);
● заручитися підтримкою близьких, щоб позбутися цієї залежності.
Пам’ятайте, що покупки та подарунки мають бути не лише приємними, а й раціональними!
Михайло Пустовойт, доктор медичних наук
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама