4 рівні цифровізації містобудівного контролю
Він кардинально змінює базові принципи здійснення містобудівного контролю — розділяє функції нагляду за галуззю та контролю над об’єктами будівництва, надає можливості обирати контролюючий орган, посилює важелі впливу місцевої влади на будівництво в громадах, підвищує відповідальність за незаконне будівництво.
Та все ж, напевно найбільш революційною зміною є максимальна цифровізація. Після прийняття законопроєкту 5655 містобудівна галузь стане одним із лідерів за рівнем цифровізації не лише в Україні, але й серед аналогічних державних систем у світі. У центрі всіх процесів — Єдина державна електронна система у сфері будівництва (ЄДЕССБ). Digital-інстурменти наскрізно закладені в реформу та працюють на кількох рівнях.
Рівень 1: Зручність для користувача
Прийняття законопроєкту 5655 для містобудівної сфери фіналізує перехід від командно-адміністративних типів стосунків між державою і громадянином до сервісних та клієнтоорієнтованих. Законопроєкт передбачає отримання більшості адмінпослуг виключно в електронній формі через Портал ЄДЕССБ. Це можливо завдяки налагодженій взаємодії системи з усіма необхідними електронними реєстрами.
Йдеться про послуги щодо об’єктів будівництва — держреєстрація на початок робіт, експертиза проєктної документації, погодження обґрунтованих відхилень від буднорм, сертифікація енергоефективності, акт готовності до експлуатації тощо. Також лише через систему можливе погодження проєктної документації з органом охорони культурної спадщини та низка інших послуг.
Сповіщення про отримання права на початок робіт та рішення про відмову в прийнятті в експлуатацію надсилаються в режимі реального часу всім пов’язаним особам: замовнику, архітектору, інженеру, органу з містобудівного контролю, генпідряднику. Це значно економить час та сприяє ефективності реалізації будівельних проєктів.
Рівень 2: Прозорість як запобіжник від корупції
Звісно, електронні послуги важливі не лише з огляду на зручність, але й на прозорість усіх процесів. На Порталі ЄДЕССБ передбачені електронні кабінети для всіх учасників процесу містобудування.
Йдеться про органи містобудування, учасників ринку (замовників, девелоперів, архітекторів, підрядників, виробників будматеріалів тощо), регуляторів (особи з ліцензування, оцінки, енергоаудиту, сертифікації персоналу тощо) та органи реєстрації. Окрім того, йдеться про органи виконавчої влади (ВЦА, Нацпол, ДСНС тощо), органи місцевого самоврядування, а також експертні та саморегулівні організації у сфері архітектури та енергоефективності.
Отже, дуже широке коло осіб мають можливість моніторити хід виконання проєкту. Усі документи, звіти тощо містяться в е-системі. Низка ключових документів існуватимуть виключно як електронні документи, зокрема проєктна документація на будівництво. Також на Порталі передбачено розміщення публічного модулю аналітики, яким зможуть скористатися всі охочі. Такі важливі документи як звіт про експертизу проєктної документації є також публічними. Це все в сукупності значно мінімізує будь-які корупційні ризики.
Рівень 3: Цифровий слід та невідворотна відповідальність
Усі учасники містобудівних процесів зареєстровані в системі та мають е-кабінет. Відповідно, кожне їхнє рішення або дія лишає персоніфікований цифровий слід. У випадках порушень законодавства це дозволяє чітко ідентифікувати незаконний крок та його виконавця.
Водночас реформа містобудування передбачає підвищення адміністративної та кримінальної відповідальності за ключові порушення. Такі зміни разом із цифровим слідом працюватимуть на попередження незаконним діям.
Рівень 4: Ключові рішення формуються автоматично
Що може бути краще за посилену відповідальність та запобіжники від корупції? Звісно, усунення самої можливості зловживань.
Раніше чиновник перевіряв наявність та відповідність усіх необхідних документів і на основі цього видавав рішення щодо того чи іншого етапу будівництва. Тепер низка важливих рішень формуватиметься без жодної участі людини. Система запрограмована здійснювати формато-логічний контроль — тобто перевірку відповідності повноти, формату, логічності та достовірності даних, порівняння даних із різних інформаційних систем. На підставі цього рішення формується автоматично та в режимі реального часу.
Серед таких автоматичних рішень — надання права нам початок будробіт (за наявності всіх документів), блокування проєктної документації з порушеннями, блокування виготовлення позитивного звіту про експертизу, якщо об’єкт має статус пам’ятки культурної спадщини. Також прийняття в експлуатацію об'єкта завершеного будівництва здійснюється лише через е-систему та за наявності всіх необхідних електронних підписів:
На цифрових інструментах тримається вся архітектура реформи, закладеної в законопроєкті 5655. Такі технічні рішення зроблять містобудівний контроль справді прозорим та справедливим.
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама