Фестиваль у Вісбадені: путіністи мають знати, що ними гидують
Несподіванка в тому, що на місце українців Міжнародний травневий фестиваль у Вісбадені запросив… російський панк-гурт «Pussy Riot». Втім, цей колектив на знак солідарності з Україною теж відмовився. Кого запросять далі?
Примітно, що фестиваль «Die Internationalen Maifestspiele Wiesbaden», який пройде з 30 квітня по 31 травня, офіційно присвячений темі свободи слова та політв'язням по всьому світу.
Мистецька подія регулярно проходить в місті Вісбаден (столиця федеральної землі Гессен) вже майже 130 років. Заснований наприкінці XIX століття, фестиваль є одним із найвідоміших міжнародних театральних та музичних форумів. Там виступали найвидатніші світові зірки опери та балету, оркестри, ансамблі, драматичні колективи, відбувалися читання та гала-концерти.
Цього року до участі були запрошені українські митці: симфонічний оркестр Національної філармонії України, який спільно з хором Національної опери України мав виконати на знаменитій сцені Гессенського державного театру Вісбадена «Реквієм» Джузеппе Верді (диригент Микола Дядюра), а також Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Тараса Шевченка – який мав показати постановку «Калігула» за п’єсою Альбера Камю (режисер Олександр Ковшун). Звісно, наші колективи з радістю погодилися.
Як все починалося?
МИ БУЛИ ЩАСЛИВІ, БО ЦЕ ЗНАНИЙ У СВІТІ ФЕСТИВАЛЬ, І СКАЗАТИ ТАМ СВОЄ СЛОВО В ТВОРЧОМУ ПЛАНІ ДЛЯ НАС БУЛО ВАЖЛИВО
«Для участі була запрошена Національна філармонія України, а саме Академічний симфонічний оркестр, де я також головний диригент, – розповів Микола Дядюра, головний диригент Національної опери України. – Згодом постало питання, з яким хором виступати оркестру, оскільки планувалось виконання твору Джузеппе Верді «Реквієм». Я запропонував хор Національної опери України, бо він один з найкращих в країні. Фестиваль погодився, і ми погодили всі умови. Ми були щасливі, бо це дуже знаний у світі фестиваль, сказати на ньому своє слово в творчому плані для нас було дуже важливо».
Керівник літературно-драматургічної частини Харківського театру імені Шевченка Маргарита Корнющенко, цілковито погоджується: виступ на Вісбаденському фестивалі – це серйозна подія в житті будь-якого митця. І саме з цього вони й почали своє звернення до організаторів фестивалю: «наскільки великою була наша радість і гордість, коли ми отримали запрошення, наскільки ж великим було наше розчарування, коли ми дізналися те, що дізналися…».
Що ж пішло не так?
КОЛИ ДО УЧАСТІ ЗАПРОШУВАЛИ УКРАЇНСЬКІ КОЛЕКТИВИ, ІНФОРМАЦІЇ ПРО ТЕ, ЩО ТАМ ВИСТУПАТИМЕ НЕТРЕБКО, НЕ БУЛО
За деталями ми звернулися до Генерального консула України у Франкфурті-на-Майні Вадима Костюка, який намагався не допустити участі у фестивалі представниці країни-агресора та усіляко сприяє українському мистецтву закордоном.
Дипломат розповів, що коли до участі запрошували українські колективи, інформації, що там виступатиме Анна Нетребко, не було. А буквально 3 тижні тому вона почала з’являтися.
Нагадаємо, що ця російська оперна співачка від 6 cічня 2023 року перебуває під санкціями відповідно до рішення Ради національної безпеки та оборони України. Вона була довіреною особою путіна на виборах 2012 року, підтримувала ДНР у 2014 році – робила пожертви для оперного театру в Донецьку, та фотографувалася зі «спікером парламенту Новоросії» Олегом Царьовим, який передав їй «прапор» незаконного новоутворення. Пропутінська позиція коштувала їй контракту з «Метрополітен-опера» у Нью-Йорку, коли навесні 2022 року вона відмовилася публічно засудити дії путіна.
Тож, як стало відомо, що Нетребко (громадянка Росії і відносно нещодавно громадянка Австрійської республіки) заявлена на фестивалі, була негайна реакція як української, так і німецької сторони.
З українського боку були підготовлені кілька листів: міністра культури та інформаційної політики України Олександра Ткаченка уповноваженій з питань культури та ЗМІ федерального уряду пані Клаудію Рот (яка, у свою чергу, надіслала листа до оргкомітету фестивалю).
Генконсул надіслав листа інтенданту фестивалю Уве Лауфенберґу (художній керівник Гессенського державного театру Вісбадена). Також були направлені звернення Уряду федеральної землі Гессен та мерії міста Вісбаден, до організаторів фестивалю про те, що участь Нетребко в цьому фестивалі з їхньої точки зору, не є доцільною.
Але, за словами Костюка, реакція оргкомітету була негативна, організатори наполягали на участі росіянки. Зокрема пан Лауфенберґ заявив, що Нетребко підписала контракт і виконуватиме партію Абігайль у «Набукко».
«Як наслідок, було прийнято кілька рішень. Перше – уряду федеральної землі Гессен, зокрема, прем’єр-міністр землі Борис Рейн ухвалив рішення, що відмовляється від традиційного патронату над фестивалем. Треба знати: захід проводився під патронатом прем’єр-міністра землі Гессен впродовж останніх кількох десятків років.
Друге рішення – від міста Вісбаден. Мерія повідомила, що відмовляється проводити традиційний великий прийом з нагоди Міжнародного травневого фестивалю», – розповів Костюк.
Що відповів фестиваль?
ОРГКОМІТЕТ ФЕСТИВАЛЮ ПРИПУСТИВ, ЩО ВІДМОВИ АРТИСТІВ НЕ БУЛО
Вісбаденський фестиваль оприлюднив на сайті свою заяву. Суть її полягає в тому, що українські колективи знали заздалегідь про участь росіянки, організатори проінформували Національну філармонію, що Нетребко також виступить на іншому концерті в рамках фестивалю, і це не заважало їм до моменту втручання влади. Тому оргкомітет припускає, що відмови артистів не було, а стався «очевидно політично мотивований чи нав'язаний політикою» тиск. На їхню думку «про це не в останню чергу свідчить лист міністра культури Олександра Ткаченка до Клаудії Рот. У цьому листі Ткаченко дає зрозуміти, що українська сторона не терпить будь-якої співпраці з людьми, які представляють російську культуру, а також будь-яких заходів, на яких буде представлена російська культура». А для фестивалю «це означало б, що ми більше не можемо дозволяти російським артистам виступати, грати будь-яку російську музику і більше не дозволяємо російським поетам говорити».
«Ми зайняли чітку позицію проти загарбницької війни Путіна, а також проти всіх дій путінського режиму. Але це не може означати засудження всього російського народу і всієї російської культури. Культура завжди живе людськими цінностями, які стоять вище націй», – йдеться в офіційній заяві Міжнародного травневого фестивалю у Вісбадені.
Як реагували українські колективи?
МИ ЗАРАЗ В СИТУАЦІЇ, КОЛИ НАШІ ОСОБИСТІ ІНТЕРЕСИ ЧИ ТВОРЧІ ІНТЕРЕСИ ТЕАТРУ НЕ МОЖУТЬ БУТИ ВИЩЕ ЗА ІНТЕРЕСИ ДЕРЖАВИ
Головний диригент симфонічного оркестру Національної філармонії України Микола Дядюра заперечує будь-який тиск на колективи з боку держави і заявляє, що про участь росіянки заздалегідь попереджені вони не були.
До того, як виникла дискусія на тему (спочатку в німецьких, а згодом в українських ЗМІ), вони не бачили на сайті фестивалю, що у оргкомітету є бажання запросити Нетребко.
«Позиція Національної опери України і Національної філармонії України була напрацьована відразу – після того, як ми дізналися, що вона (Нетребко – ред.) запрошена, ми відразу відмовились від участі. Для нас це дуже принципова річ. Ми одразу про це заявили – написали листа, який підписали два генеральні директори: Національної філармонії України Михайло Швед і Національної опери України Петро Чуприна», – заявив головний диригент Опери.
Водночас, він зазначив, що розуміє, звідки така позиція фестивалю. Це якраз і є «той наратив, та ідеологія, яка завдяки російській культурі через цей фестиваль намагається ввійти, в тому числі в Німеччину».
«Відчуваєте момент? – зауважив музикант. – Що ми нібито маємо тиск з боку міністра культури та інформаційної політики чи з боку держави, і повинні були відмовитися? Ніякого тиску не було! Взагалі. У нас два великі колективи, в кожному із них працює по сто людей. Це позиція не тільки моя, не тільки генерального директора філармонії або театру – це позиція людей, і це найголовніше. Вважаю, що вона не тільки правильна, вона єдина, яка могла бути. Ми – українці можемо собі дозволити такий крок. Про виступ на такому фестивалі мріє кожен з музикантів, а ми говоримо, що все повинно бути в рамках моралі і це дуже важливо для нас».
За словами керівника літературно-драматургічної частини Харківського театру ім. Шевченка Маргарити Корнющенко, вони теж не були попередньо поінформовані про участь Нетребко, дізналися про це від Генконсула Вадима Костюка.
«Найголовнішим аргументом для нас є те, що росіянка, яка візьме участь у фестивалі, є в офіційних санкційних списках нашої держави. Я дивилася ці списки, там багато росіян, але там присутній далеко не кожний. А це означає, що саме ця людина, її слова, її дії, її вчинки так чи інакше шкодили нашій державі чи потенційно можуть бути шкідливі. Очевидно, що з такими людьми ми не можемо бути присутні в одному культурному полі і абсолютно виключений наш з ними (навіть непрямий) культурний діалог. Відмова від участі – це був наш рішучий і болісний крок, але ми всі зараз перебуваємо в ситуації, коли наші особисті інтереси чи творчі інтереси нашого театру не можуть бути вище за інтереси нашої держави», – сказала Корнющенко.
Що сталося після відмови українських митців?
ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ЗАМІНИТИ НАШІ СКАСОВАНІ ВИСТУПИ, ВОНИ ЗАПРОСИЛИ РОСІЙСЬКИЙ КОЛЕКТИВ!
В понеділок у Гессенському державному театрі відбулася пресконференція, в якій взяв участь інтендант фестивалю Уве Лауфенберґ, а також мер міста Вісбаден Герт-Уве Менде. На ній представник фестивалю підтвердив, що Нетребко братиме участь у фестивалі і паралельно повідомив, що серед інших у ньому візьме участь відомий російський панк-гурт «Pussy Riot» з рок-концертом за книгою Марії Альохіної «Дні повстання».
Наступного дня з’явилася інформація, що «Pussy Riot» теж відмовилися брати участь у фестивалі через заявлену участь у ньому російської оперної співачки. Таким чином, висловивши солідарність з українськими музикантами.
На наше питання, як можна взагалі розцінити, що на місце українців, які відмовилися від участі через росіянку, організатори запросили знову ж таки російських виконавців, Генконсул відповів, що немає 100-відсоткової інформації, коли саме їх запросили.
«Проблема в тому, що досі немає офіційної програми фестивалю. Ми можемо тільки здогадуватися, коли їх запрошували – чи внаслідок того, що українці відмовилися чи ні», – пояснив дипломат.
Маргарита Корнющенко відреагувала на таку заміну більш емоційно: «Як це? Для того, щоб замінити наші скасовані виступи, вони запросили російський колектив! Дуже круто, що ті відмовилися, проявили з нами солідарність. Але, як на мене, це неприємний вчинок організаторів. Це вже було поза межами конфлікту, коли всі листи вже були написані, всі рішення були прийняті, коли ми всі з цим усім вже якось змирилися, відклали цю історію. Не хочу розкидатися такими словами, як «ляпас», але щось схоже спало мені на думку, коли я дізналася, що на наше місце запрошували російський колектив. Це особисто мої емоції».
Що буде далі з учасниками, які відмовилися?
МИ В ПОСТІЙНІЙ КОМУНІКАЦІЇ З ГЕНКОНСУЛЬСТВОМ, ЯКЕ ВСІЛЯКО СПРИЯТИМЕ, ЩОБ НАШІ ВИСТУПИ В НІМЕЧЧИНІ ВІДБУЛИСЯ
Хоча українського представництва на Вісбаденському фестивалі і не буде, німецька публіка все ж, можливо, побачить виступи наших колективів.
За словами Дядюри, дирекція фестивалю повідомила Національну філармонію, що незалежно від того, приїдуть вони чи ні, бюджет, який був складений для виконання цього проекту, лишається незмінним.
«Ми маємо сигнал від керівництва федеральної землі Гессен і мерії міста (які відмовилися підтримати фестиваль), котрі думають про альтернативний концерт наших музикантів. Хоча для себе я вже цей концерт «продиригував», – підсумував український диригент.
Обговорювалася можливість окремого виступу і для Харківського театру, яку запропонувало Генконсульство України, яке прагне, щоб українське музичне та театральне мистецтво заучало в Німеччині.
«Ми в постійній комунікації з Вадимом Костюком, Генконсульство всіляко буде сприяти, щоб наші виступи на території Німеччини відбулися», – сказала пані Корнющенко.
До речі, якщо музикантам пообіцяли залишити бюджет, закладений для них, то театр такої пропозиції не отримував. Хоча, за словами Генконсула, їм як гонорар обіцяли оплату проживання, одноразове харчування (сніданок), добові витрати, а також 2 тисячі євро на оплату ще одного додаткового дня проживання по дорозі в Україну.
Паралельно відомо, що гонорар Нетребко за участь у фестивалі складатиме 100 тисяч євро.
Що буде далі з фестивалем?
УЧАСТЬ НЕТРЕБКО У ФЕСТИВАЛІ – ЦЕ ЯК ТЕОРЕТИЧНА УЧАСТЬ ЛЕНІ РІФЕНШТАЛЬ У ВІДКРИТТІ ПАМ’ЯТНИКА ЖЕРТВАМ НАЦИЗМУ
Міжнародний травневий фестиваль у Вісбадені стартує 30 квітня, ще ніби багато часу.
Ситуація може змінитися, чи це вже крапка в цій історії? – запитала я на завершення у Вадима Костюка.
«Це живий процес. – сказав він. – Зараз відмовилися «Pussy Riot» – має бути якась реакція організаторів. Потім, хто знає, можливо, відмовиться ще хтось. Крапки не буде, тому що боротьба поки не зупинилася».
Генконсул має інформацію, що під час виступу Нетребко у Вісбадені плануються демонстрації недалеко від місця проведення фестивалю і 5-го, і 7-го травня.
«Я порівнював участь Нетребко у цьому фестивалі з теоретичною участю Лені Ріфеншталь (відома німецька кінорежисерка епохи нацизму, пропагандистка ідеології націонал-соціалізму) у відкритті пам’ятника жертвам нацизму, яка виступала б там, як режисер якогось фільму. Зараз відбувається те ж саме, коли Нетребко бере участь у фестивалі, що декларується, як спрямований на захист політичних в’язнів, а також солідарність з Україною», – прокоментував Генеральний консул України у Франкфурті-на-Майні Вадим Костюк участь російської оперної співачки, яка підтримує політику кремлівського диктатора путіна, у Міжнародному травневому фестивалі у Вісбадені.
Любов Базів. Київ
На першому фото: Staatstheater у Вісбадені