Реєстрація гумдопомоги у «цифрі» дасть змогу ефективніше її освоювати - Мінсоцполітики
Про це під час пресбрифінгу на тему щодо запровадження з 1 квітня цифрового порядку ввезення та обліку гуманітарної допомоги заявила міністерка соціальної політики Оксана Жолнович, повідомляє кореспондент Укрінформу.
Вона нагадала, що Автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги в тестовому форматі запрацювала з 1 грудня 2023 року. В цей час організації могли обирати один із двох варіантів завезення та обліку гуманітарної допомоги - паперовий або цифровий, однак вже з квітня доступний буде лише цифровий формат.
"Ми маємо можливість відслідковувати те, що планується до завезення. Тому що створюються проєкти декларацій про товари, які планується завезти. Тож це дозвляє планувати, регулювати і можливо навіть підказувати тим організаціям, які планують завезти ці товари, де саме (в яких громадах - ред.) така допомога є більш потрібною. Тобто, ми б хотіли поєднати потребу в певних товарах з самою допомогою, бо наразі вона відбувається досить хаотично", - зазначила Жолнович.
За її словами, з тисячі отримувачів гуманітарної допомоги, які були зареєстровані в системі на 1 грудня, на сьогодні їх понад 8 тис.
"За цей період маємо 18 тис. вантажів. Це сформовані і перетнуті декларації по яких ми можемо розуміти, що планується до завезення. Електронною системою за ці три місяці пілотного проєкту скористалися більш як 12,5 тисяч разів, заповнивши і провівши фізично товар, і оформивши електронні декларації", - сказала Жолнович.
Вона зазначила, що проаналізувавши ці електронні декларації, можна сказазати, що 19% усієї гуманітарної допомоги - це продукти, 11% - санітарно-гігієнічні засоби, 11% - лікарські засоби, 10% - технічні засоби, 9% - одяг і взуття, 9% - транспортні засоби і 23% - це інше.
"Запроваджена система дає змогу бачити не тільки що і скільки було завезено, а й розуміти, які це будуть обсяги і як можна це буде планувати", - сказала Жолнович.
У Мінсоцполітики підкреслили, що на загальні обсяги гуманітарної допомоги впливають різні фактори. Приміром, є сплеск ввезення гуманітарної допомоги, коли щось трапляється. Тобто, коли зовнішні донори бачать, що треба терміново надавати допомогу, наприклад, харчами. І навпаки, коли трапляються певні логістичні труднощі на кордоні, можна спостерігати певний спад ввезення гуманітарної допомоги. Але організації, які системно ввозять гуманітарну допомогу, вже можуть прогнозувати ці показники.
"Тому, якщо говорити про те, чи змінився показник із введенням електронної системи (у тестовому режимі - ред.), то він не змінився. Ми не бачимо просідання у завезенні гуманітарної допомоги", - підкреслили у Мінсоцполітики.
Як повідомлялося, 8 грудня Верховна Рада ухвалила закон, яким змінюються умови ввезення в Україну гуманітарної допомоги. Ключовим нововведенням документа є законодавчо закріплене спрощення процедури ввезення, обліку та розподілу гуманітарної допомоги. Так, на рівні закону запроваджується електронна система обліку гуманітарної допомоги. Крім того, закон розширює перелік отримувачів гуманітарної допомоги.
Автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги запрацювала з 1 грудня 2023 року. Водночас до 1 квітня 2024 року ще діє перехідний період, під час якого фонди, громадські організації та інші установи можуть обирати один із двох варіантів завезення та обліку гуманітарної допомоги - паперовий або цифровий.