Brexit: ціна одного референдуму. В грошах…
Від часів Другої світової війни Велика Британія переживає чи не найбільшу політичну кризу, якій не видно кінця. Вихід Британії з ЄС найближчим часом без договору стає все більш реальним. І все більш реальним для королівства постає примара якщо не економічного колапсу, то значного економічного спаду. Якщо Британія покине ЄС, не уклавши взаємної угоди про вихід, збитки, швидше за все, будуть ледве не катастрофічним.
Аналітики американського банку Goldman Sachs стверджують, що через Brexit економіка Великобританії вже втратила понад 100 млрд євро і недорахувалася близько 2,5% ВВП. Повідомляється, що з червня 2016 року після референдуму про Brexit британська економіка щотижня втрачала майже 700 млн євро.
За розрахунками Міжнародного валютного фонду найгірший сценарій розвитку подій навколо Брекзиту — коли країна залишить Євросоюз без будь-яких умов - може призвести до падіння економіки Великобританії одразу на 4%.
Як це виглядатиме
«Жорсткий Брекзіт» означатиме, що 12 квітня 2019 року о 23.00 за гринвіцьким часом членство Великобританії в усіх договорах ЄС, зокрема в митному союзі й спільному ринку, а також у міжнародних угодах, укладених Євросоюзом, припиниться. Великобританія стане просто «третьою країною», що призведе до величезних наслідків для торгівлі Євросоюзу, зокрема до хаосу на британському кордоні, який уже десятки років не знав будь-яких обмежувальних заходів - тарифів, квот, перевірок або правил походження товарів.
А ЄС, між іншим, вже напрацював 68 так званих «технічних застережень», які мають запрацювати в час “Ч”. Наприклад таке: автомагістраль до міста і порту Дувр на французькому березі має бути перетворена на великий майданчик для стоянки вантажних автомобілів, що везуть в Британію імпортні продукти харчування (їх з країн ЄС в Британію завозиться майже 80%), медикаменти, запасні частини тощо. Більша частину побутового імпорту проходить саме через цей порт. На сьогодні у ньому обслуговуються до 10 тис. вантажних автомобілів. У випадку, якщо Великобританія вийде із внутрішнього ринку ЄС без відповідної угоди, то кожний із цих автомобілів при перетині кордону з ЄС мусить пройти окрему перевірку. Це означає як мінімум величезні затори на дорогах, і відповідний транспортний та торговельний колапс. І це лише одна “дрібниця”, яка може виникнути.
За даними Інституту фіскальних досліджень Сполученого Королівства, економічні прогнози не втішні.
Експорт-імпорт: з’являться мита
Як тільки Великобританія вийде з ЄС, вона більше не може бути членом єдиного ринку ЄС або Митного союзу. Замість цього вона може підписати угоду про вільну торгівлю з ЄС, або вона може здійснювати торгівлю з ЄС відповідно до правил СОТ. Торгівля на умовах СОТ призведе до підвищення тарифів між Великобританією та ЄС, а відтак – до цінового безладу. Brexit також може підвищити нетарифні бар'єри на кордоні, такі як митні процедури та вимоги щодо походження товарів. Ці бар'єри будуть особливо обтяжливі для фірм зі складними міжнародними ланцюгами поставок. У тій мірі, в якій існує нормативне розходження між Великобританією та ЄС після Brexit, експортери також будуть стикатися з додатковими витратами на дотримання стандартів ЄС.
Фінанси і ціни: почім тепер фунт “лиха”
Протягом останніх трьох років британська валюта — фунт стерлінгів - втратив близько 15% своєї вартості. Велика частина падіння відбулася буквально за одну ніч референдуму 24 червня 2016 року, коли фунт знецінився на 8,1% відносно долара США та 5,8% відносно євро. Якщо три роки тому вечеря вартістю 100 євро десь у іспанському ресторані для британця коштувала приблизно £ 70, то зараз вона “потягне” майже на £ 90. Загалом британцям тепер доводиться дорожче платити за іспанські апельсини, німецькі автомобілі або французьке вино тощо.
За словами Дмитра Тупчієнка, докторанта Університету Східного Лондона, ризик девальвації британської валюти зростає - місцеві валютні трейдери відчувають “ведмеджий” рух (на пониження — Авт.) і тому одразу після чергового провального голосування у понеділок увечері (1 квітня) фунт стерлінгів знизився на 0,5% відносно долара. Пізно увечері цього ж дня місцева щоденна газета «Дейлі Мейл» опублікувала аналіз ситуації, в якому Марк Седвілл, один з керівників державної служби Великобританії, прогнозує рецесію, яка завдяки локалізованому характеру британської валюти сильно вдарить по фунту стерлінгів та підвищить ціни на продовольство мінімум на 10%.
З одного боку, падіння фунта зробило Великобританію менш привабливою для прямих іноземних інвестицій (ПІІ) - за останніми оцінками, передбачається потенційне зменшення припливу ПІІ на 22%. А відповідно до оцінки фахівців Ernst & Young, фінансові організації можуть вивести з Великобританії активи на суму близько 1 трильйона доларів США, це близько 10% всіх банківських активів країни.
З іншого боку, падаючий фунт спрацьовує як запобіжний клапан, роблячи британський експорт більш конкурентноспроможним за кордоном, і допомагаючи пом'якшити наслідки виходу з ЄС. Наприклад, в довгостроковій перспективі, це може краще позначитися на туристичній галузі Британії. Хоча для британців дорожче поїхати на відпочинок за кордон, для іноземців дешевше приїжджати на острови і тут потратити свої гроші. Але поки що британці розчаровані, бо експортного буму в Британії не спостерігається. Як і не спостерігається зменшення залежності від імпорту. Так торговий дефіцит Великої Британії збільшився до 3,83 млрд. фунтів стерлінгів у січні 2019 р., наближаючись до рекордно низького рівня у 5,7 млрд фунтів, що був зафіксований у жовтні 2013 року.
Бізнес: повна невизначеність
Рішення Великої Британії залишити Європейський Союз (ЄС) на референдумі у червні 2016 року створило суттєву невизначеність для британського бізнесу. Зовсім недавно, у жовтні 2018 року, загалом близько 80% компаній повідомляли, що Brexit є їх найбільшим джерелом невизначеності. Особливо це стосується оптової та роздрібної торгівлі, а також виробництва і сфер, що активно залучають трудових мігрантів (вони складають 18% працездатного населення Британії). У першому кварталі 2019 року індекс оптимізму бізнесу (CBI, Business Optimism) для Великобританії зменшився до -23 пунктів у порівнянні з -16 у попередньому кварталі. Причому це був найнижчий показник з 2016 року.
Ринок праці: тяжка мігрантська доля
Очікується, що Brexit збільшить витрати праці в середньому на 10%. Безпосередні наслідки Brexit для ринку праці можуть сильно відрізнятися від того, яку стратегію регулювання міграції вибере уряд: збереже поточний цільовий показник міграції — у 100 000 осіб, чи ні. Однією з можливих моделей міграції після Brexit буде надання вільного в'їзду робітникам з ЄС з фіксованим часовим інтервалом для пошуку роботи та схемою реєстрації для моніторингу чисельності.
Доходи населення: якщо хто й “шикуватиме”, то це пенсіонери
Протягом десяти років після виходу країни з Євросоюзу в країні очікується зниження реальних доходів населення — щорічно кожна британська сім'я втрачатиме до 1250 фунтів стерлінгів (близько 1474 євро). Передбачуваний коефіцієнт зниження доходів становитиме 3,7%. “Всі жителі країни відчують ці зміни, проте більший збиток буде завдано саме працюючому населенню, в той час як пенсіонери будуть більш ефективно захищені від майбутніх скорочень доходів», - йдеться у звіті аналітиків інституту фіскальних досліджень Сполученого Королівства.
Отже, британцям, що забажали покинути Євросоюз, доведеться готувати до скрутних часів в економіці. Може й не всі цього хотіли, та демократія вона така підступна штука: віддав голос — неси свою частку відповідальності.
Марина Нечипоренко. Київ