ЄС планує запровадити ввізне мито на товари з високим вмістом СО2
Про це в середу у Брюсселі під час пресконференції з представлення пакету економічних та соціальних пропозицій Єврокомісії з досягнення кліматичних цілей Євросоюзу заявив Єврокомісар з питань економіки Паоло Джентілоні, повідомляє кореспондент Укрінформу.
«ЄС у боротьбі з кліматичними змінами відіграє роль лідера, але започаткування такої роботи містить певні ризики. Ми називаємо їх «вуглецевими витоками», - коли виробництво переміщується до країн, де екологічні стандарти є нижчими, або, навпаки, на європейський ринок потрапляють імпортовані товари з високим вмістом шкідливих викидів. Щоб уникнути цього, ми представили товари, які ввозяться на наш ринок. З цієї причини ми представили CBAM – Сarbon order adjustment mechanism (Кордонний механізм вуглецевого регулювання)», - сказав Єврокомісар.
Він підкреслив, що Євросоюз вводитиме в дію механізм, який передбачає компенсаторні заходи до виробників, що не піклуються про зниження вуглецевої ємності власної продукції. Це буде вводитися поетапно, у повній відповідності із правилами СОТ. Під час розрахунків встановлюватиметься однакова «вуглецева» ціна як для імпорту з третіх країн, так і для товарів, що вироблені на території ЄС.
Як наголосив Джентілоні, CBAM стане своєрідною регуляторною «прем’єрою» на міжнародному рівні, тому що до цього подібні механізми не застосовувалися.
«CBAM - це не податок, це захід з охорони довкілля. Але ми маємо також запровадити податки, які будуть впливати позитивно на поведінку виробників. Саме тому ми переглядаємо зараз податкову Директиву у сфері енергетики. Цьому документу вже 20 років, він все ще орієнтований на фінансування та субсидії у галузь вуглецевого пального. Ми маємо скасувати податкові виключення для вуглецевого пального та змінити методику оподаткування в сфері енергетики, встановити належну ціну для вуглецевих викидів та стимулювати позитивну (зелену) еволюцію», - зауважив Єврокомісар.
Як йдеться у роз’ясненні, оприлюдненому на сайті Єврокомісії, Кордонний механізм вуглецевого регулювання (CBAM) допоможе формувати ціни на імпорт з третіх країн з урахуванням ризику «вуглецевих витоків». Це має сприяти зниженню викидів двоокису вуглецю по всьому світу, замість того, щоб виштовхувати виробництво товарів з Європи у країни із низькою ціною викидів СО2. Цей інструмент також сприятиме координації політики із зниження шкідливих викидів у країнах, які є торговельними партнерами ЄС, їх руху в тому ж кліматичному напрямку, в якому рухається Євросоюз.
Представники Єврокомісії під час роз'яснення на експертному рівні зауважили, що CBAM призначений для стимулювання кліматичних інновацій у промислових компаніях та не спрямований проти окремих країн. При цьому він безумовно враховуватиме, якщо третя країна має нижчий рівень цін на вуглецеві викиди, ніж той, що застосовується в ЄС. В такому випадку ця різниця буде компенсуватися запровадженням прикордонного збору.
Запровадження цього механізму CBAM планується здійснити у два етапи. У період з 2023 по 2025 роки ЄС проситиме експортерів, що постачають продукцію до ЄС, надавати інформацію про вуглецеву ємність своєї продукції та проводитиме відповідний моніторинг. Тож у зовнішніх виробників буде час, щоб адаптуватися до нових вимог. Вже з 2026 року ЄС застосовуватиме відповідний «вуглецевий» збір на кордонах до всього імпорту, що вироблений із залученням надмірної емісії двоокису вуглецю.
Як повідомляв Укрінформ, у червні 2021 року Рада ЄС та Європарламент ухвалили Європейський кліматичний закон, який передбачає правові зобов’язання ЄС у досягненні кліматичної нейтральності до 2050 року. Цей же документ окреслює проміжну мету щодо зменшення шкідливих викидів на 55 відсотків вже до 2030 року, порівняно з рівнем 1990 року.