Венеційська комісія знайшла поодинокий позитив у поправках до конституції білорусі
Про це йдеться в остаточному висновку Венеційської комісії щодо відповідності нещодавньої конституційної реформи в білорусі стандартам Ради Європи, передає Укрінформ.
«Немає жодних підстав вважати, що конституційний референдум мав будь-яку демократичну легітимність… Початок агресії російської федерації проти України через територію білорусі та за активної участі її влади за кілька днів до референдуму ще більше підірвало легітимність процесу», - йдеться в документі.
Зазначається, що поправки вводять деякі сумнівні загальні положення. Зокрема, принцип демократії закріплено у рамках «білоруської державної ідеології», що супроводжується обов’язковою історичною політикою.
Попри деякі позитивні доповнення (наприклад, положення про захист персональних даних), зміни загалом відкривають можливість довільного обмеження реалізації основних прав і свобод громадян.
«На жаль, незважаючи на посилання на права людини, що містяться в поправках, які стосуються відповідної частини конституції, смертна кара не була скасована», – зазначає Венеційська комісія.
Інші моменти, які спричинили критику, включають повну заборону іноземного фінансування виборчих кампаній, що може мати практичні наслідки для опозиції, змушеної залишити країну. Крім того, незалежність і неупередженість виборчих органів не були гарантовані належним чином.
Що ж до інституційного устрою та розподілу влади, поправки зберігають надзвичайно потужну роль чинного президента відносно інших повноважень держави, і Комісія вже критикувала це в минулому.
Також указується, що зміни, які стосуються роботи парламенту, є несуттєвими і не виправляють дисбалансу повноважень відносно президента. Венеційська комісія зазначає, що одним із «рідкісних позитивних елементів» цієї реформи є скасування делегування законодавчих повноважень президента, який більше не може видавати тимчасові укази, що мають силу закону. «Однак цього моменту недостатньо, щоб змінити загальний образ домінування президента в політичній системі».
Крім того, зауважується, що компетенції конституційного суду було розширено та модернізовано, що можна розглядати лише як прогрес у теорії, оскільки через загальну відсутність незалежності цього органу зміни, схоже, служать лише для маскування авторитарного характеру режиму.
Зазначається, що ця конституційна реформа загалом виглядає як втрачена можливість покращити статус судової влади, вона не дає гарантії незалежності. Також немає гарантій незалежності прокуратури, яка підзвітна президенту.
Як повідомлялося, 17 березня 2022 року право білорусі брати участь як асоційованого члена в роботі Венеційської комісії було призупинено рішенням Комітету міністрів Ради Європи, який підтвердив засудження активної участі білорусі в агресії росії проти України.