Від брехні та мови ненависті до насильства. Як російська пропаганда атакує українських біженців
Укрінформ
Увечері 22 січня двоє українських дівчат зазнали нападу в берлінському метро.
Троє чоловіків, що говорили російською, спочатку почали ображати сусідок по вагону. На платформі один з них схопив дівчину за волосся та вдарив її по голові. Судячи з опису подій, викладеному у повідомленні берлінської поліції, приводом для агресії могло стати спілкування дівчат українською. Наразі невідомо, громадянами якої країни були нападники. Але їхня агресивна реакція на українську мову дозволяє припустити, що йдеться про злочин на ґрунті ненависті. Ненависті, яку генерує російська пропаганда.
Інциденти, подібні до того, що стався у берлінському метро, анонімні «листи щастя», автори яких намагаються залякати українців за кордоном ‒ це все наслідки планомірної роботи російської інформаційної машини.
Кількість таких випадків має потенціал до зростання, адже через повномасштабне вторгнення росії мільйони українців були змушені тікати від війни.
Станом на кінець 2022 року в Україні було зареєстровано майже 5 млн внутрішньо переміщених осіб. За даними Управління Верховного комісара ООН у справах біженців, у січні 2023-го кількість українських біженців у державах Європейського Союзу перевищувала 7,9 млн осіб. Загалом менше ніж за рік з України до ЄС виїхали понад 17 млн осіб, повернулися ‒ понад 9,1 млн. Це найбільші міграційні виклики, з якими Україна зіштовхнулася за понад 30 років від здобуття незалежності.
російська пропаганда оперативно інструменталізувала тему українських біженців. Дискредитація цієї соціальної групи стала одним із ключових напрямків роботи інформаційної машини Кремля, так само як і дискредитація української армії, військово-політичного керівництва, держави та українців в цілому. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки проаналізував, як російська пропаганда «воює» з українськими біженцями.
Чому пропаганда РФ атакує українців за кордоном
росіяни одночасно ведуть кілька синхронізованих одна з одною інформаційних кампаній проти українських біженців. Кожна з них спрямована на різні аудиторії: російську, українську та населення країн, що приймають біженців з України.
Меседжі для російської аудиторії спрямовані на подальшу демонізацію українців та посилення шовіністичного відчуття власної зверхності. Кампанія вписується в загальний антиукраїнський, антиєвропейський, антизахідний наратив кремлівської пропаганди. Кампанія також спрямована на посилення впевненості в неминучості російської перемоги. Адже Захід нібито має «втомитися» від України і припинити підтримувати боротьбу проти агресії РФ.
Згаданий вище меседж також має деморалізувати українську аудиторію, спровокувати відчуття безвиході. Українців намагаються переконати в тому, що вони «нікому не потрібні» – ні у власній країні, ні за кордоном. Також російська пропаганда цілеспрямовано провокує конфлікти між українцями, протиставляючи тих, хто поїхав, тим, хто залишився.
Серед громадян держав, які приймають біженців, пропаганда роздмухує традиційні антимігрантські меседжі про соціальний паразитизм, зростання рівня злочинності, дешеву робочу силу, що займається демпінгом на ринку праці, «непереборні» культурні розбіжності між громадянами України і країн ЄС та пов’язані з цим конфлікти. Через те, що ці меседжі не співвідносяться з реальністю, пропаганда активно використовує відверті фейки. Мешканцям країн Глобального Півдня доброзичливе ставлення до українців російські пропагандисти називають «білим расизмом», протиставляючи українських біженців мігрантам з Африки та Близького Сходу.
Кампанії з дискредитації українських біженців є частиною інформаційної війни росії. кремль намагається підняти градус антиукраїнської істерії серед росіян і посилити підтримку загарбницької війни, деморалізувати та дезорієнтувати українців, а також знизити рівень підтримки України на Заході.
«Беженцы»vs«бешенцы»: як російська пропаганда демонізує українців за кордоном
Кампанія з дискредитації українських біженців розпочалася майже одразу після повномасштабного вторгнення. Вже на початку березня на російській блог-платформі з’явився текст під назвою «Цивилизованный» Запад ещё вздрогнет, познакомившись с беженцами из Украины». Незабаром його передрукував пропагандистський ресурс «Око планеты» з одним, але суттєвим виправленням: нейтральне слово «беженцы» у заголовку та тексті було замінене на «бешенцы» ‒ неологізм із яскраво вираженою негативною конотацією.