Після приватизації на Харківський авіазавод можна залучити іноземні інвестиції – Укравіапром
Таку думку в інтерв'ю Укрінформу висловив президент асоціації Укравіапром, голова правління АТ FED Віктор Попов.
Він зазначив, що українські компанії FED, «Мотор Січ» та «Авіакомпанія Константа» – потенційні покупці ХАЗу.
«Ми зацікавлені у тому, щоб завод працював. Щодо іноземних інвесторів, то я впевнений, що ніхто не зайде на завод. Ніхто не хоче зв'язуватись із державними підприємствами. Це світова практика. Плюс – таке тяжке фінансове становище. Але вже після проведеної приватизації, коли ми доведемо, що й самі здатні підняти підприємство, з'явиться можливість залучати інвесторів з-за кордону, з ринків, що розвиваються, – турецького, південнокорейського, індійського», - вважає Попов.
За його інформацією, проєкт закону щодо приватизації ХАЗу у Верховній Раді розглянуть у січні, як і проєкт закону про списання боргів цього підприємства перед державою.
Попов наполягає, що приватизація – це єдиний реальний шлях порятунку заводу.
«Мене часом вражає питання: «А навіщо Україні два авіазаводи? Є «Антонов», нехай уже поріжуть цей ХАЗ». А навіщо Південній Кореї три автогіганти? Навіщо вони збудували металургійний завод, не маючи на своїй території корисних копалин? Тому що держава хоче заробляти гроші. Або та сама Туреччина. Де була її авіація 10 років тому і де вона зараз? Будують літаки п'ятого покоління та безпілотники. Ми – навпаки: маємо компетенції та не даємо собі працювати. Не можна бути лише аграрною країною, цього недостатньо для розвитку. Тонна зерна коштує 300 доларів, тобто кілограм – 30 центів, кілограм авіаційного заліза – 3-4 тис. доларів. Не можна втрачати компетенції у високотехнологічних галузях», – коментує Попов.
Президент Укравіапрому зазначає, що асоціація, потенційні покупці заводу дійшли порозуміння з Укроборонпромом, і зараз концерн підтримує приватизацію.
Відповідаючи на запитання щодо можливої ціни підприємства, Попов сказав, що вона має бути посильною, адже ХАЗ потребує величезних вкладень.
«Зайдіть до нас (на FED – ред.) та зайдіть на ХАЗ. Адже там потрібно зробити так, як у нас. Там стільки потрібно вкласти просто у ремонт, і це ще не про виробництво продукції. Тобто ціна має бути осудна, підйомна для інвестора. Але ж у законопроєкті чітко прописані вимоги. Це збереження профільності, виплата заробітної плати, вкладення у модернізацію», - сказав глава Укравіапрому.
Як повідомлялося, Харківське державне авіаційне виробниче підприємство – одне з підприємств авіаційної промисловості України, що спеціалізується на повному циклі робіт із серійного виробництва, доопрацювання та технічного обслуговування в процесі експлуатації літаків. З червня 2015 року ХАЗ, вже у стані банкрутства, ввійшов до концерну «Укроборонпром». Основна заборгованість (65%) держпідприємства – понад 2 млрд грн перед держбюджетом – пов'язана з випуском у 2009 році облігацій на 1,6 млрд грн під державні гарантії. Останній літак підприємство випустило у 2014 році.
12 травня 2021 року керівник державного концерну "Укроборонпром" Юрій Гусєв затвердив антикризовий план для Харківського державного авіаційного виробничого підприємства. Зокрема, ним передбачається добудова та передача у лізинг українському перевізнику літаків, завантаження замовленнями на виготовлення запчастин, обслуговування літаків, списання непотрібного металобрухту, передача в оренду об'єктів на території підприємства.