Посол Латвії розповів про деталі переговорів щодо кордону з польською стороною
На цьому у коментарі Укрінформу наголосив посол Латвії у Польщі Юріс Пойканс, який поряд з послами Литви та Естонії нещодавно в Міністерстві інфраструктури Польщі висловив невдоволення з приводу того, що проблема блокування кордону вже тривалий час не вирішується.
“Для нас (країн Балтії – ред.) питання українсько-польського кордону дуже важливе, оскільки усі гуманітарні і бізнес-вантажі йдуть через польсько-український кордон. Якщо немає вирішення цієї проблеми, то їхати до Словаччини, Угорщини чи Румунії означає більше часу, більше грошей”,- зазначив Пойканс.
Він підкреслив, що для Латвії, Литви й Естонії блокада кордону – це “недобрий розвиток ситуації”.
“Усі ми знаємо, що триває війна і зараз блокування кордону є неправильним рішенням цієї проблеми”, - наголосив латвійський дипломат.
За його словами, балтійські країни розуміють претензії польських перевізників, але вважають, що в умовах війни відповідне рішення треба шукати не блокадою, а шляхом переговорів між Польщею й Україною, між Україною і ЄС.
Пойканс зауважив, що балтійські країни хочуть вести до України гуманітарну допомогу.
“І хоча протестувальники говорять, що вони не затримують гуманітарні вантажі, але маємо ситуації, коли таке ставалося”, - констатував посол Латвії в РП.
Він наголосив, що для латвійського бізнесу й бізнесу інших країн Балтії український ринок, в умовах втрати російського і білоруського ринків, є важливим, торгівля між сторонами зростає, спостерігається взаємний інтерес до розвитку бізнес-співпраці.
“А коли вантаж стоїть три чи чотири тижні, то це ненормально. Тобто ми хотіли звернути увагу (під час зустрічі дипломатів країн Балтії в Міністерстві інфраструктури РП – ред.), що потрібно вирішувати це питання, треба підтримувати Україну. Ми розуміємо проблему польських перевізників, але маємо вирішувати проблему шляхом переговорів, а не блокадою кордону”, - наголосив він.
Посол звернув увагу, що Варшава також розуміє цю ситуацію, оскільки з польською стороною про цю проблему говорять не лише балтійські, а й інші країни.
Він зауважив, що польська сторона своєю чергою також просить усіх зрозуміти, що цей протест є легальним, дозволи на його проведення дають гміни (найменша адміністративно-територіальна одиниця РП – ред.)
“Вони теж вважають, що проблему треба вирішувати шляхом переговорів, але кажуть, що є певні претензії і хотіли би більшої ролі Єврокомісії у вирішенні цієї проблеми. Тобто вони розуміють, але конкретних обіцянок, що можна зараз зробити, аби зняти цю блокаду, ми не отримали”, - констатував латвійський дипломат.
Пойканс підкреслив, що в Європі завжди все вирішується шляхом компромісу і він бачить готовність до такого компромісу з боку Києва. У цьому контексті він назвав позитивним виділення українською стороною одного пункту пропуску (“Угринів-Долгобичув” – ред.), де порожні польські та європейські вантажівки можуть перетинати кордон. Він додав, що у польської сторони також є бажання до пошуку компромісу.
“І цю проблему треба вирішувати швидко, наскільки ми можемо це зробити, оскільки це політичне питання підтримки України. Це також економічне питання для бізнесменів з країн ЄС, навіть не хочу говорити, скільки втратили наші бізнесмени”, - зауважив Пойканс.
Він звернув увагу, що є тиск з боку латвійського бізнесу на уряд в Ризі щодо вирішення цієї проблеми.
“Це також внутрішньополітичне питання в Латвії, Литві й Естонії. Польща як добрий друг і партнер України і країн Балтії має розуміти, що це не лише питання перевізників, а й політичне питання стосунків між Польщею та Україною, Польщею і країнами Балтії, Польщею і Німеччиною. Є така відповідальність з боку Польщі - розблокувати це питання”,- резюмував дипломат.
Раніше МЗС Естонії інформувало, що у Варшаві відбулася зустріч/демарш трьох послів країн Балтії в Міністерстві інфраструктури Польщі. Дипломати висловили польській владі своє невдоволення тим, що польські водії вантажівок блокують рух вантажного автотранспорту на польсько-українському кордоні.
Як повідомляв Укрінформ, 6 листопада польські перевізники розпочали блокаду руху вантажівок біля трьох найбільших пунктів пропуску на кордоні з Україною: “Корчова - Краківець”, “Гребенне - Рава-Руська”, “Дорогуськ - Ягодин”. Згодом протестувальники заблокували також ПП “Медика-Шегині”. Серед основних вимог – повернення практики дозволів для українських перевізників, скасованої угодою з Європейським Союзом до 30 червня 2024 року. Протестувальники хочуть, щоб угода була розірвана, а дозвільний режим перетину кордону відновили з 1 січня.
З 4 грудня з України до Польщі почали пропускати порожні великовагові транспортні засоби загальною дозволеною масою понад 7,5 т (крім порожніх неочищених цистерн) через пункт “Угринів - Долгобичув”.
АТ «Укрзалізниця» організувало перевезення вантажівок до Польщі контрейлерним поїздом як альтернативу проїзду через автомобільні пункти пропуску, заблоковані через страйк польських автоперевізників.