Президент України виконує повноваження до вступу на посаду нового глави держави - ЦВК
Про це йдеться у відповіді ЦВК на інформаційний запит "Главкому" стосовно закінчення строку конституційних повноважень Президента Володимира Зеленського і дії воєнного стану в країні, передає Укрінформ.
У відповіді на запит ЦВК, зокрема, наводить аргументи на користь безперервності здійснення влади, виконання Президентом повноважень до вступу на посаду його наступника та відсутність наразі підстав говорити про можливу передачу президентських функцій до Голови Верховної Ради.
"Передусім звертаємо увагу, що встановлений Основним законом України порядок організації та здійснення державної влади спрямований на забезпечення безперервності її здійснення. Насамперед це стосується Верховної Ради України, Президента України, Кабінету міністрів України (ч.4 ст. 83, ч.1 ст.90, ч.1 ст.108, ч.4 ст. 115 Конституції України). Відповідно до Конституції України Президент України виконує свої повноваження до вступу на пост новообраного Президента України (ч.2 ст. 108). Президент України не може передавати свої повноваження іншим особам або органам (ч.2 ст. 106)", - зазначається у відповіді ЦВК.
Центрвиборчком пояснив, що виконання обов'язків Президента може бути покладено на Голову Верховної Ради тільки у випадках дострокового складення повноважень керівником держави і на період обрання і вступу на посаду нового Президента.
Водночас у ЦВК зазначають, що з 24 лютого 2022 року в Україні триває воєнний стан, а згідно з ч.2 ст. 64 Конституції в умовах воєнного або надзвичайного стану встановлюються певні обмеження прав і свобод. Зокрема, в умовах воєнного стану забороняється проведення загальнодержавних та місцевих виборів (ч.1 ст.19 закону "Про правовий режим воєнного стану").
Цим законом "Про правовий режим воєнного стану" визначено, що на період дії воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента, а в разі закінчення строку повноважень Президента під час дії воєнного стану його повноваження продовжуються до вступу на посаду новообраного Президента, обраного після скасування воєнного стану (ч.3 ст. 11).
У ЦВК також пояснили, що за змістом ст. 20 Виборчого кодексу рішення щодо призначення виборів, виборчий процес яких не розпочався у зв'язку з введенням воєнного стану, ухвалюється відповідним суб'єктом їх призначення не пізніше місяця з дня припинення або скасування воєнного стану. Відповідно до п.7 ч.1 ст. 85 Конституції України, ст. 77 Виборчого кодексу призначення виборів Президента належить до повноважень Верховної Ради.
Окремо в ЦВК зауважили, що в умовах відсічі та стримування Україною збройної агресії ворог застосовує різні способи розпалювання ворожнечі всередині країни та підриву довіри до влади. І тему закінчення строку повноважень Президента України Росія може також використати як привід.
Як повідомлялося, згідно з Конституцією, чергові парламентські вибори мали відбутися у жовтні 2023 року, а президентські – навесні 2024 року. Однак дія на території Української держави правового режиму воєнного стану унеможливлює проведення виборів. Нині навколо цієї теми точаться різноманітні дискусії.