Мін’юст: Будь-які російські «вибори» чи «референдуми» на ТОТ - юридично нікчемні
Про це заявляють у Мін'юсті, передає Укрінформ.
“Збройна агресія, насильна паспортизація громадян на тимчасово окупованих територіях (далі – ТОТ), проведення виборів на таких територіях та примус громадян брати участь в них є грубим порушенням основоположних норм і принципів міжнародного права, у тому числі Статуту ООН, Декларації про принципи міжнародного права, Гельсінського заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975, Меморандуму про гарантії безпеки у зв’язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, Декларації про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин і співробітництва між державами відповідно до Статуту ООН (прийнята Резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 2625 (XXV) від 24.10.1970), Женевської конвенції від 12.08.1949 про захист цивільного населення під час війни, IV Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі, відповідних резолюцій Генеральної Асамблеї ООН”, - ідеться у повідомленні.
У Мін’юсті зауважують, що в Україні з 24 лютого 2022 року у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України діє правовий режим воєнного стану, в умовах якого положеннями ч.1 ст. 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та ст. 20 Виборчого кодексу України заборонено проведення будь-яких виборів.
«Відповідно до статті 60 Конституції України ніхто не зобов’язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази; за віддання і виконання явно злочинного розпорядження чи наказу настає юридична відповідальність», - наголошують у міністерстві.
Також зауважують, що Положеннями ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» встановлено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
«Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану» , - йдеться в повідомленні.
Також зазначається, що встановлення зв'язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, «допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України».
«Будь-які вибори і референдуми, проведені на тимчасово окупованій території, у тому числі за сприяння чи за участю державних органів і органів місцевого самоврядування, утворених відповідно до Конституції та законів України, є недійсними і не створюють правових наслідків», - підкреслюють у Мін’юсті.
При цьому, як зауважують у відомстві, ч. 5 ст. 1111 Кримінального кодексу України передбачено кримінальну відповідальність за участь в організації та проведенні незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території або публічні заклики до проведення таких незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території.
«Враховуючи викладене, громадяни України - виборці, які проживають на тимчасово окупованих територіях України - повинні утриматися від участі в будь-яких заходах, зокрема, формуванні так званих виборчих органів, поширенні інформації чи агітації, спостереженні за псевдовиборами та інших заходах, спрямованих на організацію підготовки та проведення нелегітимних виборів до окупаційних органів влади держави – агресора, тим самим продемонструвати свою громадянську позицію, підтримати територіальну цілісність України та єдність Українського народу», - інформують у Мін’юсті.
Також зазначається, що згідно із Законом України «Про Центральну виборчу комісію» Центральна виборча комісія є головним органом, який наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів, всеукраїнського і місцевих референдумів.
У Мін’юсті нагадують, що 7 липня 2023 року Центральна виборча комісія видала постанову № 43 «Про нелегітимність організації підготовки та проведення російською федерацією будь-яких виборів на тимчасово окупованих територіях України».
Як повідомлялося, російська центральна виборча комісія ухвалила рішення, що голосування на «виборах президента Росії» у березні 2024 року пройде також на тимчасово окупованих територіях України, про анексію яких раніше оголосила влада РФ.