Той світ, той уклад, який склався після закінчення холодної війни, сьогодні під дуже серйозною загрозою
- Я хотів би провести тут аналогію з кліматом. Точаться великі суперечки щодо того, чи потепління є глобальним. Але єдине, що правда, - що клімат повністю розбалансований, він не такий, як був, коли зима була зимою, а літо - літом.
Так само і міжнародна ситуація. Вона сьогодні небезпечно розбалансована і виходить з-під контролю в різних частинах світу. Це ознака того, що той світ, той уклад, який склався після закінчення холодної війни, після того, як глобалізаційні тренди взяли гору, сьогодні під дуже серйозною загрозою. Багато аналітиків говорять про загрозу Третьої світової війни, багато хто вважає, що вона вже почалася і поступово розповзається, хоча існує в інших формах. Спочатку вона починається як гібридна війна, без великого кровопролиття, а може закінчитися страшною бійнею. Така логіка війни. І це дуже небезпечно.
І дуже багато є прикладів нестабільності, де б ми не подивилися. Це й Китай, який у своїх морях проводить свою політику, і Схід, і особливо Європа. Звичайно, я не думаю, щоб Європейський Союз розвалився повністю, але він буде у зовсім нових формах.
- А Україні буде місце в цьому Євросоюзі?
- От голова Єврокомісії Жан-Клод Юнкер сказав, що через 20-25 років Україна не буде ні членом НАТО, ні членом Європейського Союзу. Я можу тільки одне сказати про це пророцтво - і переконаний в цьому! - що через 20-25 років Юнкера не буде, а Україна може стати членом НАТО і через 5 років! Можуть бути неймовірні повороти! Це цілком можливо в цій атмосфері глобальної нестабільності, яка склалася в світі. Я дуже хотів би, щоб до нього донесли ці слова!
Я весь час говорив і зараз залишаюся на тому, що НАТО стане не тільки Євроатлантичною спільнотою, а більш глобальною. І членами НАТО стануть і Аргентина, скажімо, і Японія, і Південна Корея. Цілком можлива така глобальна система безпеки у зв'язку зі зростанням загрози війни.
Щодо Європейського Союзу, він також не буде тим, яким був і яким малювався його організаторам. Мені здається, що вони перейшли межу. Це нагадує вибір, який стояв перед Радянським Союзом - чи бути єдиною унітарною державою, чи бути союзом держав. От Європейський Союз, коли він був союзом держав, був успішний. Тільки-но почали переходити до уніфікації, - а вони там, у ЄС, уже і огірки уніфікують, і що завгодно, - то почали зіштовхуватись із проблемами, бо не можна витворити єдину економіку.
Скажімо, та ж Греція, яка розтринькала всі гроші, що їй давали, не може бути в одному економічному ряду з Німеччиною. Тут допущено цілу низку помилок, але це справа Європейського Союзу...
Так само було в Радянському Союзі, де були поєднані прибалтійські країни з дуже високим технологічним рівнем і той же Таджикистан з його майже афганськими бойовиками.
- А що ж з Україною?
- Невідомо, якою частиною Європейського Союзу стане Україна. Можливо, буде якась окрема східноєвропейська частина на чолі з Польщею, яка процвітає і яка зараз стає лідером. Тобто я не виключаю нового Європейського Союзу східноєвропейських країн, двигуном якого буде Польща - так само, як зараз Німеччина є двигуном нинішнього Євросоюзу, до якого може належати, - і, я думаю, треба, щоб належала! - Україна.
Поки що ми не знаємо, що може бути...
- А щодо Росії? Є полярні думки, одні переконані, що вона неминуче розпадеться, другі - що навіть США не зацікавлені в цьому, бо вона держава з великим ядерним потенціалом.
- Знаєте, Джордж Буш-старший аж ніяк не хотів, щоб розвалився Радянський Союз. Я вивчав це питання, в Білому домі була паніка, щодня обговорювали проблему, що станеться, якщо СРСР розвалиться і в республіках залишиться ядерна зброя. Але він розвалився, і нічого страшного в принципі не сталося. Навпаки, з'явилася абсолютно нова геополітична ситуація.
Взагалі дуже багато речей свідчать про те, що Росія може розвалитися, як мінімум, на сім якихось держав чи регіонів. Першим відколеться Калінінград, який є злиденною російською провінцією у розкішному польсько-німецькому оточенні.
Самі російські аналітики кажуть, що Росія розпадеться, тому що вона не стала федерацією, а Путін зробив абсурдну потугу централізувати, уніфікувати, створити унітарну країну - і з цього нічого не вийде, бо надто величезна країна, з різними умовами, різними народами, національне питання зараз дуже загострене - і Кавказ, і Татарстан, і Башкортостан. Це дуже серйозні фактори внутрішнього тиску на російську ситуацію.
- Ви згадали Джорджа Буша. Ви були послом у кількох провідних світових країнах, знайомі з багатьма відомими політиками. Чи й досі підтримуєте зв'язки, скажімо, з Кіссінджером, Бжезінським?
- З Бжезінським підтримував доти, доки їздив у Вашингтон. З його родиною ми були в дуже дружніх стосунках. Я пишаюся тим, що він завжди запрошував мене з дружиною на Різдво, на Новий рік до себе. Там можна було зустріти і Мадлен Олбрайт, і Джона Шалікашвілі, колишнього голову Об'єднаного комітету начальників штабів США, різних видатних особистостей.
Але, звичайно, зараз я менше став роз'їжджати. І він певною мірою змінив свою позицію щодо України, вже не так категорично виступає на захист України. Як і Кіссінджер, він схиляється до того, щоб Україна поки не була членом НАТО - аби не дратувати Росію. А взагалі в політиці ніяких постійних дружб і ворожнеч не буває, тому що все вирішують тільки державні інтереси. Якщо людина в якійсь сфері працює активно, то вона підтримує зв'язки, а коли вона йде у відставку, то, звичайно, ці зв'язки уриваються.
АНЕКСІЯ КРИМУ – ЦЕ ВСЕ ОДНО, ЩО ЗАХОПИТИ КАЛІФОРНІЮ У США
- Юрію Миколайовичу, як ви оцінюєте рівень зусиль України в питаннях війни з Росією, анексії Криму, звільнення Донбасу?
- Думаю, влада докладає достатньо зусиль, виходячи з нашої величезної слабкості. Вона не може, як радять авантюристи, починати наступ. Бо якщо ми почнемо повний наступ на Донбас, Росія скаже, що це зачистка «Правим сектором» російськомовного населення, і почне вживати авіацію й крилаті ракети. Вона може навіть зробити спробу окупувати Київ чи розтрощити наші центри. І це прекрасно розуміє керівництво. А авантюристи або розуміють - але спеціально підштовхують, або не розуміють - і тоді вони повні йолопи, вибачте мені, і їх не можна допускати до політики.
Так само і з Кримом. Влада повинна весь час на міжнародній арені про нього говорити. Вона це і робить. Також вона діє в інший спосіб - ми перестали віддавати туди безцінну дніпровську воду, постачати електроенергію. Але війною ми піти не можемо. Крим зараз на очах усього світу перетворюється на високомілітаризований, дуже небезпечний для всієї світової безпеки регіон, з підводними човнами, з модерною зброєю, не виключено, що і з ядерною.
Це є серйозною загрозою для південного флангу НАТО, для середземноморських країн. І Україна, звичайно, не в змозі почати війну. Єдиний реальний опір - це те, що, насамперед, Сполучені Штати, а потім вже і Європа не визнають анексії. Для них це жахливий міжнародний злочин! І вони ніколи не визнають Крим у складі Росії, я переконаний у цьому, скільки б це не тривало.
Скажімо, п'ятдесят років Америка не визнавала входження країн Балтії в СРСР. Чи повернеться Крим через п'ятдесят років, чи через п'ять, залежатиме від катастрофи, яка насувається на світ, ми знати цього не можемо. Але нам треба проголосити майбутні державні параметри Криму - і як кримськотатарської національної автономії, бо це єдиний корінний народ, який походить звідти, який існує там і живе, - і проголосити своє бачення майбутнього Криму, яке матиме дуже важливе значення для подальшої боротьби за повернення Криму в лоно України.
- Тобто ви переконані, що і Крим, і Донбас ми повернемо?
- Однозначно. Але в якій формі й коли, це дуже важко сказати. Донбас, звичайно, скоріше. І тут треба розуміти різницю міжнародно-правової класифікації, бо анексія Криму є захопленням безцінної частини - це все одно, що захопити Каліфорнію у Сполучених Штатів. Крим - це просто безпідставне, безпрецедентне, нічим не спровоковане захоплення, і це величезний міжнародний злочин! А події на Донбасі для багатьох європейських країн - це як сепаратистський рух, яких повно-повнісінько в усьому світі. І це зовсім інша класифікація.
- Чи заслуговує Донбас на особливий статус - із відповідними змінами у Конституції?