Тарифна війна з власниками маршруток. Початок
Дружне підвищення вартості проїзду в маршрутках Київської області спричинило бунт жителів столичних міст-супутників. Щоденні 50-60 грн тільки на транспортні витрати по дорозі на роботу і назад непосильні навіть для відносно платоспроможних громадян столичного регіону. Традиційні аргументи перевізників штибу «пальне-запчастини-мінімальна зарплатня» споживачів не вдовольнили, більш того, розлютили. Адже ціновий стрибок продемонстрували лише маршрутні перевезення міжміського сполучення міст-сателітів, що здається більш ніж дивним. У найвищих кабінетах вже змушені пояснювати людям, чому так сталося і коли ціни повернуться до справедливого рівня.
1000 гривень за проїзд щомісяця - ну, дууууже дорого!
Січень в столиці видався тарифно «гарячим». Не встигли кияни відійти від шоку, ознайомившись зі своїми квитанціями на тепло, як гримнули ціни на проїзд у маршрутних таксі. На приміських маршрутах Києва ціна зросла в середньому на 40% - до 12-15 гривень за поїздку, а подекуди й на 70%.
«Їжджу на роботу в Київ з Тарасівки. Маршрут № 801 до ст. метро Теремки коштує тепер 15 гривень (було 11 грн., потім 12) + метро. Отже, в день мені тільки на проїзд потрібно приблизно 50 грн., в місяць — до 1000 грн.! Це дууууже дорого!!!» - діляться емоціями та підрахунками жителі навколишніх містечок у соціальних мережах.
В Київській обласній державній адміністрації (КОДА) зазначають, що третина працездатного населення Київщини (за офіційною статистикою 1 мільйон 733 тисячі) постійно працює в столиці. За оцінкою чиновників, здорожчання тарифів на перевезення забирає близько третини сімейного бюджету жителів навколишніх міст.
Несправедлива, на думку пасажирів, ціна на проїзд породила цілу низку протестних акцій – починаючи від публічних листів до місцевої влади, бойкотування перевізників за допомогою флешмобів «Підвези земляка» до блокування магістралей пішою ходою.
В ході протесту, який почався саме з нестандартної акції вишнівчан «Підвези земляка» громади Вишневого, Боярки, Крюківщини, Білогородки, Тарасівки, Святопетрівського, Софіївської Борщагівки, Петропавлівської Борщагівки, Гатного, Віти-Поштової, Капітанівки, Дмитрівки висунули до влади такі вимоги:
- Знизити тариф до справедливого рівня.
- Закласти в місцеві бюджети компенсацію вартості проїзду пільгових категорій.
- Повернути державне регулювання цін на проїзд у маршрутках.
- Запустити потяг сполученням Боярка-Вишневе-Київ.
- Провести новий прозорий і відкритий конкурс/тендер на пасажирські перевезення у Києво-Святошинському районі із залученням представників громади.
- Терміново скликати сесію Київської обласної державної адміністрації (КОДА) та створити комунальне автотранспортне підприємство як альтернативу приватним фірмам для забезпечення перевезень з міст області до кінцевих станцій столичного метрополітену.
«Ідея акції «Підвези земляка» активіста Дениса Зерченка не нова, але для Вишневого – це подія! Загалом з 4-х зупинок по вулицях Європейська (Жовтнева) та Святошинська ми відправили близько 40-ка машин! Акція продовжується! Маємо надію, що вона стане хорошою традицією у місті!» - прокоментувала на своїй сторінці в Фейсбук місцева активістка Людмила Мартиненко.
Влада знову обіцяла почути кожного
За інформацією пані Мартиненко, активні дії громади спонукали владу реагувати. Активісти були запрошені на переговори з перевізниками у Києво-Святошинську райраду та КОДА. Саме остання проводить тендери та конкурси для перевізників.
Під час наради голова Київської ОДА Олександр Горган заявив, що КОДА безсумнівно на боці громадськості і тому вимагає від пасажирських автоперевізників Київської області надати обґрунтування різкого здорожчання проїзду. “Необхідно шукати збалансоване рішення, яке врахує потреби як мешканців Київської області, так і перевізників, а не перекладати проблеми на гаманці і плечі жителів Київщини. Державна влада області допоможе знайти компромісне рішення, прийнятне і для перевізників, і для громади”, - наголосив Олександр Горган. До того ж він ініціював звернення до Антимонопольного комітету щодо вивчення причин різкого підвищення тарифів перевізниками області.
За словами Олександра Горгана, аргументів перевізників про те, що здорожчало паливо чи збільшилася мінімальна заробітна плата для такого різкого підвищення тарифу недостатньо, оскільки ціни на паливо і комплектуючі зросли по всій території України, а суттєве здорожчання відбулося лише на Київщині.
«Підняття мінімальної зарплати не є підставою для підвищення цін на проїзд в громадському транспорті, а хто вже підняв ціни - не більше ніж просто наживаються на ситуації», - заявив віце-прем'єр-міністр України Павло Розенко.
За словами чиновників, місцева влада сьогодні позбавлена повноважень прямо впливати на ціноутворення тарифів на перевезення пасажирів (відповідна Постанова КМ відмінена за часів Арсенія Яценюка – Авт.), але осторонь залишатись у такій ситуації КОДА не збирається.
Отже, результати нинішньої громадського «заварухи» такі: представники 10-ти населених пунктів Київщини увійшли до складу робочої групи при КОДА та два активісти делеговані до складу робочої групи при Антимонопольному комітеті.
Тобто, влада громаду чує, але вплинути на ціну проїзду не може. Але вже той факт, що адміністрація тисне на перевізників, щоб ті повернули вартість проїзду до минулорічного рівня та обіцяє ініціювати створення комунального траспортного підприємства для перевезення пасажирів, вселяє оптимізм. «Є два варіанти: це буде державне підприємство або комунальне. Але роботу щодо організації альтернативної системи пасажирських перевезень потрібно розпочинати негайно. Відповідні пропозиції будуть надані Київській обласній раді», - сказав пан Горган.
Цікаво, але джерела Укрінформу у КОДА повідомляють, що ідея не нова. Питання створення такого підприємства піднімалося на засіданні економічного блоку Громадської Ради при КОДА ще у січні минулого року, коли постала проблема компенсації перевізникам за перевезення пільговиків. Тоді чиновники обіцяли у місячний термін розробити програму по відновленню муніципальних підприємств з перевезення пасажирів на приміських маршрутах.
Коли монополія - зло вселенське
Проблема міст-супутників Києва в тому, що немає альтернативи приватним перевізникам. Міські районні адміністрації лише обіцяють розвивати комунальний транспорт і постійно бідкаються на нестачу коштів. Дивно, але виходить, що якийсь приватний підприємець багатший за ціле містечко, так як він може дозволити собі купити 10 автобусів, а місто ні.
На жаль, громаду чують лише тоді, коли вона вдається до радикальних дій. Якщо влада дійсно громаду чує, але вплинути на ціну проїзду не може, то нехай вже виконує свою регуляторну функцію - оголошує нові тендери для автоперевізників. Була б альтернатива та конкуренція, то вони б себе так зухвало не вели. (Переповідають, що присутня на зустрічі громадськості та перевізників в Києво-Святошинській райраді Ганна Поліщук, комерційний директор ТОВ "КЛАЙД" (маршрути №301, 721, 718) була не вельми стримана у спілкуванні з активістами – авт.)
Із ситуації, що склалася, вихід вбачають у таких стратегічних рішеннях. По-перше, у скасуванні Постанови КМУ від 25.03.15 р. № 240, яка дозволила перевізникам визначати вартість проїзду на свій розсуд. По-друге, у пошуку альтернативи перевізникам, зокрема поверненні додаткових рейсів електричок там, де це можливо (окрема розмова про те, чому Укрзалізниця їх скоротила і відмовляється повертати – авт.). І, по-третє, у широкому запровадженні систем контролю оплати та електронних квитків, карток «броварчанина», «боярчанина» і так далі. І тоді все стане на свої місця.
Усі прекрасно розуміють, що транспорт для Київської області — це головний драйвер її розвитку взагалі, і економіки та соціальної сфери зокрема. До речі, про справжні причини неринкових дій перевізників керівництво області теж в курсі. «Існує величезна кількість перевізників, які між собою воюють за маршрути. Рішення конкурсної комісії завжди корупційне. Рішення приймається на основі або хабарів, або політичного тиску. Тому якість транспорту вкрай низька. Компанії-перевізники є заручниками цієї системи. З них збирають хабар, як данину. Вони не мають можливості покращувати якість транспорту. А між тим, за рік галузь генерує більше $10 мільйонів», - пише у своїй колонці голова КОДА Олександр Горган. На його думку, не має жодного сенсу боротися з дефективною корупційною моделлю. Її треба змінити. Чиновник повідомив, що адміністрація запроваджує нову відкриту, конкурентну систему тендерів, згідно з якою в 2017 році буде проведено близько 120 конкурсів на пасажирські перевезення.
Що ж, поживемо-побачимо. Про всяк випадок, як кажуть, «запам’ятаємо цей твітт».
А тим часом в Конотопі…
… капітулював останній конотопський перевізник, який хотів підняти вартість проїзду у маршрутках. Як зазначив на своїй сторінці у Фейсбук мер Конотопа Артем Семеніхін, 22 січня «керівництво ПП «Корунд-С» (майже монополіст в цій галузі) під підпис змушувало свій трудовий колектив вийти під стіни міськради з вимогою підвищити вартість проїзду в маршрутках.
Заколот перевізників у цьому колоритному українському містечку не вдався. Міський голова «розібрався» з перевізниками, які шляхом ультиматуму намагалися змусити місцеву владу підвищити тарифу на проїзд у маршрутках до шести гривень. У відповідь мер розірвав договори з несумлінними перевізниками та зменшив на 50 копійок проїзд у комунальних автобусах та трамваях.
21 січня «маршрутники» Конотопа все ж таки оголосили страйк і не випустили на лінію свого транспорту. Того ж дня Артем Семеніхін видав розпорядження підготувати на сесію Конотопської міської ради проєкт рішення, згідно з яким бюджет міста надасть трамвайному управлінню додаткові кошти на закупівлю автобусів, які працюють на природньому газі, для забезпечення життєдіяльности транспортної логістики міста. Також відділ логістики опублікував розклад руху комунального транспорту містом. Мер закликав інвесторів до співпраці з умовою наявності відповідного транспорту для обслуговування маршрутів і заявив, що зменшить тариф на проїзд до 2, 50 грн.
Двоє приватних підприємців, які надавали послуги з перевезення на декількох маршрутах міста, публічно вибачилися перед громадою міста та випустили свій транспорт із новим тарифом на проїзд у 2,50 грн. Транспортний монополіст та декілька інших перевізників, які й далі стояли на своїй позиції підняття тарифу, де-факто залишилися поза транспортним бізнесом Конотопа.
Іншими словами, мерові Конотопа вдалося приструнити перевізників, а бідна КОДА не може знайти на них управи?
Оксана Поліщук, Київ
Пасажирам – на замітку
Нові розцінки на проїзд на деяких популярних маршрутах Київщини в бік столиці:
Буча - 15 грн (було 11 грн.)
Ірпінь – 12 грн (було 8 грн)
Вишневе - 12 грн (було 9 грн)
Обухів - 18 грн (було 15 грн)
Боярка – 16 гривен (було 12 грн)
Васильків –20 грн (було 13 грн)
Бровари - 12 грн (було 9 грн)