Комітет Ради розглядає пропозиції МОН про підвищення зарплат двом категоріям освітян
Про це в коментарі Укрінформу сказала народний депутат від партії "Голос", член Комітету ВР Інна Совсун.
"Зараз міністерство пропонує підвищити заробітну плату двом категоріям. Перша категорія - вихователі дошкільних закладів, друга категорія — це молоді вчителі, це ті категорії, які є найбільш вразливими в нинішній системі оплати праці. Безперечно, вони заслуговують на вищий рівень оплати. Тому комітет на загал готовий підтримати таку пропозицію міністерства", - сказала Совсун.
За її словами, загалом на підвищення зарплат цим двом категоріям пропонується виділити біля 4,5 млрд грн. Втім, поки не визначено, за якими критеріями будуть визначати молодих вчителів, а також з якого джерела буде виплачуватися підвищена зарплата — з місцевих бюджетів, оскільки вони фінансують дошкільну освіту, чи це буде доплата з державного бюджету.
Водночас Совсун наголосила, що це "точкове рішення", яке не вирішує проблему заробітної плати в освітній сфері. Окрім цього, за її словами, в існуючій мережі шкіл неможливо забезпечити адекватний рівень оплати праці вчителів.
На думку народної депутатки, питання підвищення заробітних плат освітянам потребує зміни системи оплати, а відтак і змін в законодавство.
"З тим, як формується зарплата вчителям, сьогодні є дуже багато проблем: вона дуже незрозуміла, дуже заплутана, маємо окремі надбавки за перевірку зошитів, за стаж, за керування класною кімнатою і так далі. І це все — ті речі, через які вчителі не можуть чітко зрозуміти, яким чином їм працювати для того, щоб досягти адекватного рівня зарплати", - сказала Совсун.
Вона додала, що постанова уряду, яка набула чинності 30 серпня 2019 року, не вирішувала проблему, а консервувала ії.
"Те, що я пропоную правками до закону про середню освіту, — поміняти цю систему оплати, зробити систему залежно від рівня кваліфікації вчителів. Якщо у вчителя є вища категорія, то рівень оплати праці має бути відповідним. Тоді не рахується перевірка зошитів, керівництво класною кімнатою і так далі. Є вчитель, є певний рівень кваліфікації і відповідна зарплата. Це зрозуміліша система", - сказала Совсун.
Відповідно, на її думку, необхідно змінювати і систему атестації, а сертифікація вчителів, яку запровадив в цьому році МОН, має стати механізмом допуску до професії.
"Механізм сертифікції має працювати як механізм допуску до професії. Нам через сертифікацію треба гарантувати, щоб в школу, в клас до дитини не потрапляв вчитель, який не має належної кваліфікації. Тому ми пропонуємо обов’язковість сертифікації як допуск до професії, друге — адекватні прозорі механізми атестації власне на категорію, і від категорії буде залежати рівень оплати праці, а не від стажу, не від керівництва класною кімнатою", - сказала Совсун.
Як повідомляв Укрінформ, у липні 2019 року уряд Гройсмана прийняв постанову про поетапне продовження підвищення зарплати освітянам до 2023 року. Окрім цього, передбачалося збільшення оплати праці для всіх освітян від 20 до 70% вже наступного року. Після зміни уряду очільниця МОН Ганна Новосад заявила, що в проєкті бюджету на 2020 рік коштів на це не було закладено, та повідомила , що до другого читання у Верховній Раді бюджету на наступний рік Міністерство освіти та науки представить свої варіанти виконання положення закону про освіту щодо поетапного підвищення зарплат освітян до 2023 року до рівня 4 прожиткових мінімумів. Також Міністерство освіти та науки анонсувало реформу дошкільної освіти.
Фото: povaha.org.ua