МН17: Нідерланди готуються до резонансного судового процесу

МН17: Нідерланди готуються до резонансного судового процесу

Укрінформ
Що вже відомо про суд? І чому нідерландський парламент хоче розслідувати роль України в катастрофі?

Судовий процес у справі про катастрофу Боїнга розпочнеться 9 березня 2020 року. Нещодавно найближчим родичам загиблих провели екскурсію залами комплексу “Схіпхол”, де відбуватиметься суд.

Це будівля суворого режиму з посиленими заходами безпеки та приміщеннями для утримання підсудних. Уже відомі імена суддів, які розглядатимуть гучну справу.

А після того, як Україна під час обміну полоненими віддала Росії фігуранта справи МН17 Володимира Цемаха, в Нідерландах знов почали порушувати питання про незакритий Українською державою повітряний простір у день катастрофи.

КОМПЛЕКС “СХІПХОЛ” ТА СУДДІ

На суд п’ять довгих років чекав увесь світ. МН17 – це велика трагедія й унікальний у світовій історії кримінальний процес. Слухання відбудуться у судовому комплексі "Схіпхол", символічно розташованому за кілька кілометрів від аеропорту "Схіпхол", з якого вирушив літак із 298 пасажирами на борту. Всі вони загинули. У цій трагедії голландець Піт Плуг утратив брата, невістку та племінника. Після смерті рідних чоловік став членом правління нідерландського фонду "Авіакатастрофа MH17". Саме він і розповів автору про екскурсію залами судового комплексу “Схіпхол”, яку влаштували для найближчих родичів загиблих у катастрофі МН17.

1
Піт Плуг

“Це невеликий суд, і не всі родичі можуть бути присутніми на засіданні, лише найближчі. Проте вони матимуть змогу спостерігати за процесом через трансляцію. "Схіпхол" – будівля високої безпеки. На жаль, фотографувати там не можна”, – поділився Піт Плуг.

Судовий комплекс "Схіпхол" розташований десь за 50 км від Гааги та вміщає близько тисячі людей. Спочатку не виключали, що розгляд справи може відбутись у Палаці миру в Гаазі. Але згодом дійшли висновку, що процес такого рівня неможливо провести в історичній будівлі, тому обрали “Схіпхол”, у якому діють посилені заходи безпеки.

Процес буде публічним. У перші дні судового розгляду, найімовірніше, справу по суті не розглядатимуть. Спочатку мають заслухати сторони. І почути відповіді на ряд питань. Зокрема, хто прибув? Чи є серед них підозрювані? Хто з родичів хоче взяти слово в суді? Під час слухань рідні можуть висловитися щодо цього страшного злочину: хто, на їхню думку, винен, і якого покарання вони чекають від суду. А ще розповісти про наслідки цієї трагедії, про те, як змінилося їхнє життя після втрати рідних. Процес відбуватиметься нідерландською та англійською мовами.

Гендрік Стейнгаюс
Гендрік Стейнгаюс

Для слухання справи MH17 уже призначені четверо суддів, один із них – резервний. У кримінальному провадженні завжди залучено троє суддів. Але до такого гучного і складного процесу, як МН17, що може тривати не один рік, вирішили залучити ще й резервних. Ім’я одного з них уже відоме – Даан Гласс. До початку процесу мають призначити ще одного резервного суддю. Вони потрібні для того, щоб замінити когось з основної трійки суддів, наприклад, у разі хвороби, аби розгляд справи тривав без перерв. Уже відомо, що головуючим став суддя Гендрік Стейнгаюс.

Дагмар Костер і Гелен Керстенс-Фокенс
Даан Гласс, Дагмар Костер, Гелен Керстенс-Фокенс

Інші двоє суддів – Дагмар Костер і Гелен Керстенс-Фокенс. Вони здебільшого вели кримінальні справи. Та, попри досвідченість суддів, таку масштабну справу, як катастрофа МН17, розглядатимуть уперше.

Те, що причетні до збиття пасажирського літака будуть у залі суду, є малоймовірним. Швидше за все, їх судитимуть заочно. Однак є ті, які досі плекають надію, що хтось із причетних усе-таки погодиться і братиме участь у процесі в режимі онлайн – не приїжджаючи до судового комплексу “Схіпхол”, а через відеозв’язок. У червні Міжнародна спільна слідча група назвала чотирьох підозрюваних – це росіяни Ігор Гіркін, Сергій Дубинський, Олег Пулатов і українець Леонід Харченко, який перебуває на окупованих територіях. Єдиний, кого сподівалися побачити у суді – Володимир Цемах.

СТАТУС ЦЕМАХА В УКРАЇНІ ТА У НІДЕРЛАНДАХ

MH17 був збитий у липні 2014 року поблизу Сніжного — міста, підконтрольного бойовикам, де на той час Володимир Цемах був начальником ППО.

В Україні Цемаха підозрюють у скоєнні двох злочинів: участі у діяльності терористичної організації "ДНР" (8-15 років позбавлення волі) та організації, вчиненні терористичного акту, внаслідок якого загинули 4 українських військовослужбовців (10-15 років ув’язнення або довічно). Цемах причетний до загибелі 4 українських військовослужбовців, ідеться про бій на 43 блокпосту 6 серпня 2014 року. У ньому брав участь підрозділ під його безпосереднім командуванням. Після бою бойовики виклали відео понівечених тіл українських бійців в Інтернет і хизувалися вбивством.

Він став першим, кого українські спецслужби вивезли з ворожої території. Цемаха взяли просто у його квартирі в Сніжному. Спецоперація “Цемах” була завершена 27 червня 2019 року. Уже наступного дня бойовика доправили до Києва, а 29 червня Шевченківський райсуд столиці ухвалив рішення про його арешт на два місяці. Цемаха одразу назвали головним фігурантом справи МН17. Одному із сепаратистських ЗМІ він підтверджував, що буцімто допомагав сховати "Бук". У кримінальному провадженні в Україні, де розслідують обставини знищення літака рейсу МН17, Цемах має статус свідка, принаймні поки що. Тоді як в аналогічному провадженні у Нідерландах його вже визначають як підозрюваного.

Володимир Цемах
Володимир Цемах

Така ситуація з різними процесуальними статусами виникла через те, що Нідерланди отримали нові матеріали, які дали достатні підстави перекваліфікувати Володимира Цемаха зі свідка на підозрюваного. Із Україною новою інформацією наразі не діляться. Та після передачі цих матеріалів нашій стороні його статус в українському провадженні теж можуть перекваліфікувати. Зміни статусу Цемаха Нідерланди офіційно не підтверджують.

“30 серпня 2019 року міжнародна спільна слідча група (JIT) написала листа до України, у якому назвала Цемаха підозрюваним…”, – розповідає член правління фонду "Авіакатастрофа" Піт Плуг. У цьому документі головний прокурор Нідерландів Фред Вестербек називає Цемаха підозрюваним, який може володіти важливою інформацією, і саме тому Нідерланди просили Україну не видавати цю людину Росії.

Видача 7 вересня Цемаха Україною Росії в рамках обміну полоненими за формулою “35 на 35” фактично позбавляє Київ можливості притягти його до кримінальної відповідальності, бо через недосконалість вітчизняного законодавства інститут заочного засудження фактично заблокований. У Нідерландів така законодавча можливість є.

Як відомо, РФ не видає своїх громадян, але Цемах є громадянином України. А у російській конституції не йдеться про заборону видачі людей з іншим громадянством. Тож фактично Москва мала повне право віддати українця Нідерландам. Щоправда на це було марно сподіватися. Уже за кілька днів після обміну дочка Цемаха повідомила, що вони з батьком повернулися на територію так званої “ДНР”. 

ОБРАЖЕНІ НІДЕРЛАНДИ

Після видачі Цемаха Росії у Нідерландах знову порушили питання щодо незакриття Україною повітряного простору. Минулого тижня парламент Нідерландів зажадав дослідити роль України у катастрофі MH17. Усі партії, які були присутні на дискусії з цього питання, підтримали пропозицію CDA (Християнсько-демократична партія) та соціалістичної партії SP.

Депутати посилалися на висновки дослідження нідерландської Ради безпеки 2015 року, яка заявила, що Україна мала закрити свій повітряний простір у 2014 році, коли був збитий пасажирський літак. Отже, вони наполягали, щоб уряд провів “інвентаризацію можливостей щодо найбільш повного розслідування фактів” щодо не закритого Україною на момент збиття МН17 повітряного простору. Відповідний запит подав депутат CDA (Християнсько-демократичної партії) Кріс ван Дам. "Час спливає. Спогади стираються. Дані втрачаються", – зауважив він. Варто зазначити, що це той самий депутат, який був чи не найемоційнішим після видачі Україною Цемаха. “Чи лишається Україна досі надійним партнером міжнародної Спільної слідчої групи (JIT)? Як щодо резолюції Ради Безпеки ООН 2166? Чому Україна зараз віддала свого громадянина? Що зробили Нідерланди, щоб не допустити цього?” – обурювався він тоді.

І, повертаючись до питання не закритого Україною повітряного простору, він також сказав, що це дуже важливо для родичів жертв трагедії МН17. І це справді неймовірно болісне питання для них. “Це важливо для нас, щоб ми знали, чому повітряний простір був відкритим, і це також важливо, щоб запобігти новим катастрофам”, – пояснює член правління нідерландського фонду "Авіакатастрофа MH17" Піт Плуг.

Під час дебатів міністр закордонних справ Нідерландів Стеф Блок повторив офіційну позицію уряду про відсутність обґрунтованих юридичних причин для нового розслідування питання щодо відповідальності України за незакриття повітряного простору на момент збиття МН17.

Всеволод Ченцов
Всеволод Ченцов

Своєю чергою, посол України в Нідерландах Всеволод Ченцов розповів, що з огляду на постійні запитання нідерландських депутатів щодо не закритого Україною повітряного простору, українська сторона влітку 2018 року пропонувала їм зустріч з українським експертом. Однак така домовленість була в останній момент скасована нідерландською стороною. Крім того, посольство надсилало на адресу парламенту Нідерландів інформацію із вичерпними поясненнями щодо виконання Україною обов’язкових стандартів та правил ІKАО, які діяли на момент катастрофи, що підтверджено остаточним звітом. “Україна була та залишається відданою співпраці з Нідерландами й іншими країнами у рамках Спільної слідчої групи з розслідування збиття МН17 та у притягненні до відповідальності винних у цій жахливій трагедії”, – наголосив Ченцов. Він також зазначив, що Україна завжди тісно співпрацювала з Нідерландами у розслідуванні катастрофи МН17 протягом останніх 5 років і надавала усю інформацію, зокрема, і щодо незакритого повітряного простору.

“Нам нічого приховувати, українська влада завжди готова надавати інформацію в разі потреби”, – сказав Ченцов. За його словами, довкола цього питання знову відбуваються спекуляції, які тільки відволікають від реального розслідування та пошуку винних у збитті МН17. “Навколо розслідування МН17 постійно відбуваються спроби дезінформації, створення альтернативних фейкових версій подій із боку представників російської пропаганди з єдиною метою – відволікти увагу від встановлення істини. Саме тому варто поставити собі запитання – що важливіше: знову та знову сумніватися й перевіряти факти, які вже були вивчені та неодноразово підтверджені, чи зосередитися на встановленні винних у збитті літака й притягти їх до відповідальності”, – зазначив посол.

Україна діяла відповідно до чинних на той момент правил ІКАО та, спираючись на аналіз наявних ризиків, повідомляла про збройний конфлікт увесь світ і запроваджувала заборони на польоти цивільної авіації. Спочатку не можна було літати нижче, ніж півтора кілометра, потім нижче від ешелону FL260 (7900 метрів). 14 липня 2014 року Україна підняла планку до 9800 метрів, ешелоном FL320. Навіть над Сирією повітряний простір нині повністю не закритий. Річ у тім, що насправді нікому й на думку не могло спасти, що Росія застосує ЗРК “Бук”, висота дії якого значно вища. До речі, в РФ досі не пояснили, чому закрили небо на кордоні з Україною менш ніж за добу до трагедії. Схоже, там добре знали, яку зброю відправляють.

Ірина Драбок, Гаага

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-