Маневреність, скритність, раптовість, або Як катеру воювати з крейсером
Чергова група американських патрульних катерів типу «Айленд» (англ. Island – острів) прямує до берегів України.
«Катери, які несуть назви P192 «Фастів» та P193 «Суми», вирушили з Балтимора до Одеси, де в подальшому виконуватимуть завдання в складі Військово-Морських Сил ЗСУ», – повідомляє прес-служба українських ВМС.
Коли «Айленди» дійдуть до берегів України, наразі не уточнюється, втім, наголошується, що «катери допоможуть підвищити рівень взаємосумісності ВМСУ з флотами держав-членів та партнерів НАТО, а також посилити морську безпеку нашої держави». Але наскільки? Зрештою, як вони протистоятимуть більшим та краще озброєним кораблям – тим ж фрегатам чи есмінцям?
Давайте про все по порядку…
Характеристики «Айленда»: бойові і не тільки
Американські катери типу Island – це проект патрульних катерів, які будувалися в США для Берегової охорони – United States Coast Guard, а не флоту. Це швидкохідні (до 30 вузлів) маломірні (близько 150 тонн) слабоозброєні судна ближньої морської зони, призначені для виконання патрульних функцій, морської розвідки, пошуково-рятувальних операцій.
«Передача США Україні двох нових катерів цього типу в додаток до вже двох отриманих у 2019 році (а в найближчій перспективі очікуємо ще один борт. – Ред.) дозволить нашим ВМС сформувати повноцінний дивізіон однотипних катерів. А це дуже важливо з точки зору керованості тактичної одиниці, технічного і тилового обслуговування суден», – коментує Укрінформу капітан 1 рангу запасу, керівник військових програм Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Павло Лакійчук.
Призначенням «Айлендів», зважаючи на відсутність на них ударного озброєння (в базовій комплектації вони мають скорострільну 25-міліметрову артустановку Bushmaster Mk 38 та два 12,7-мм кулемети), в українському військовому флоті буде ведення розвідки в Чорному морі, передача в режимі реального часу даних про обстановку органам управління флоту та цілевказання ударним силам.
«Катери оснащені багатофункціональною РЛС AN/SPS-73(V)12, яка здатна виявляти надводні і повітряні цілі. AN/SPS-73 забезпечує обробку сигналу та можливість автоматичного виявлення та супроводження до 300 цілей одночасно. Станція інтегрована з іншими системами навігації та обробки інформації, такими як Міжнародна автоматична ідентифікаційна система AIS, та Єдиною системою відображення тактичної інформації (у ВМС України ця система тільки впроваджується. – Ред.) через захищені канали передачі даних натівського стандарту. Принципи бойового застосування катерів вже відпрацьовуються на катерах «Слов’янськ» і «Старобільск», які вже маємо в складі ВМСУ», – зауважив військовий експерт.
Втім, продовжує він, ще від отримання перших двох катерів, у Військово-Морських Силах йдуть дискусії щодо посилення бойових спроможностей «Айлендів», щоб вони могли самостійно чи в групі виконувати ударні функції. Йдеться, зокрема, про встановлення на катери торпедних апаратів, протикорабельних ракетних систем малого калібру, апробованих на наших МБАКах (малих броньованих артилерійських катерах) бойових модулів...
«Серед пропозицій – встановлення на катери сучасних комплексів морського ракетного керованого озброєння «Бар’єр-ВК» від ДККБ «Луч», оснащення їх шестиствольними автоматичними корабельними 30-мм артилерійськими установками АК-306, деяка кількість яких зберіглася на наших складах озброєння ще з радянських часів. Зрозуміло, ймовірна модернізація, включатиме і оснащення катерів вітчизняними системами управління вогнем, датчиками виявлення лазерного випромінювання, автоматичними системами постановки димових перешкод, навігаційними РЛС «Дельта-М», апробованими на наших катерах «Гюрза», – розповідає пан Лакійчук.
Остаточне рішення про модернізацію «Айлендів» буде прийматись після отримання повного комплекту катерів, але готуватись до цього, наголошує експерт, слід вже зараз.
На противагу фрегатам: як «москітний» флот протистоїть крупним кораблям
Після захоплення Криму Росією, ВМС України втратили понад 80% своїх спроможностей. А ті бойові одиниці, що залишилися, експерти називають морально застарілими. Той же флагман українських ВМС фрегат «Гетьман Сагайдачний» останні роки більше часу проводить в портах на ремонті…
Капітан 1 рангу запасу, експерт Центру оборонних стратегій Андрій Риженко розповідає: «У 2017–2019 роках у ВМС України було опрацьовано Стратегію ВМС-2035, яка вперше досить простою мовою сформулювала реалістичне бачення майбутнього Військово-морських сил України на 15-річну перспективу. Згідно з цією стратегією, основне призначення ВМС складається з трьох розміщених за пріоритетністю завдань».
Найважливіше, що потрібно зараз, на першому етапі, – це система спостереження на морі, що складається з РЛС, БПЛА та інформації, що надходить від кораблів і літаків, які перебувають у морі.
Другий пріоритет і етап – недопущення противника до певного рубежу, протидія висадці десанту. Його забезпечують кораблі, літаки, морська піхота, берегова артилерія і ракетні комплекси. Для цього потрібні ракети, морські міни та засоби РЕБ.
«Станом на 2014 рік, у нас не було нічого, а зараз в ВМСУ сформована найбільша в Збройних Силах артилерійська бригада, уздовж Чорного та Азовського морів розташовані 152-мм артдивізіони», - каже пан Риженко.
Третій пріоритет – контроль моря, портів і важливих морських об'єктів таких, наприклад, як острів Зміїний, контроль над районами економічної діяльності та забезпечення безпеки судноплавства.
«Коли ми визначили пріоритети на кожен з етапів, то почали думати, як це все практично реалізувати», – додав військовий експерт.
Згідно з названими вище завданнями було визначено три типи кораблів, які потрібні Україні.
Перший – це катери типу «Айленд», завдання яких – патрулювання в прибережній зоні, збір інформації та протимінні операції.
«Це наші «очі та вуха» на морі, їх повинно бути 7 одиниць, це дозволить постійно тримати в морі 2-3 катери, адже зараз їх там взагалі немає. Річ у тім, що катери «Гюрза», яких у нас є, за своїми морехідними якостями, не можуть виходити в море на тривалий період. На відміну від «Айлендів», які можуть перебувати у важливих для нас районах моря до 7 діб», – підкреслює Андрій Риженко.
Другий тип – це багатоцільові амфібійно-ударні катери Mark VI, які наш співрозмовник називає «морськими вовками».
«Ці катери реагують на дії морської піхоти та ССО противника на узбережжі та охороняють його, швидко доставляючи наші сили», – зауважив він.
Нарешті, третя платформа – ракетні катери типу P-50 (робоча назва, - Ред.), які для нас будує нині Велика Британія: «Їх завдання – швидко вийти в море, розвернутися і завдати удару по кораблях противника, які планують висадку десанту».
Ну і, скільки ж потрібно катерів, щоби виконати мінімальне завдання щодо захисту України з моря?
«Десь 35-40 одиниць. Зокрема, 7 Island, 16-18 Mark VI, 8 P-50… Ну і, «Гюрза-М». Останніх на озброєнні ВМС нині перебуває 7 одиниць», – підкреслив пан Риженко.
І – ключове: як «москіти» можуть протистояти великим кораблям, які в них переваги?
За словами експертів, невеликі катери здатні виконувати практично весь спектр завдань на рівні з великими надводними кораблями.
«Вони зможуть вражати ракетами цілі з відстані 100-200 морських миль (185-370 км), а з огляду на те, що вони можуть атакувати групами, це потужна вогнева ефективність», – переконує підполковник у запасі Сергій Грабський.
«Є багато історій про те, як торпедні або ракетні «москіти» топили набагато більші за себе кораблі і підводні човни», – наголошує Андрій Риженко. І додає, що ключове завдання ракетних катерів P-50 – це боротьба з корветами, фрегатами, ба, навіть крейсерами. Що стосується Island та Mark VI, то їх також можна використовувати в таких цілях. Але…
«За рахунок своєї ракетно-артилерійської зброї ці катери можуть наносити тільки нейтралізуючі удари. Їх виграшна позиція – це маневреність, скритність, раптовість. Виявити маленький катер набагато складніше, аніж великий корабель. Колись я служив на 10 тисяч тонному протичовновому кораблі проекту 1134Б «Керч». Ми стріляли по крилатій ракеті, яку запускав подібний катер на дальності 25 миль. Катера ми не бачили, хоча він нас – постійно. Ми бачили тільки ракету… Ракета на старті робить таку «горку», а потім падає. От на «горці» ми її виявили…
Ще раз: маневреність, скритність, раптовість – це ті елементи, які забезпечують живучість і ефективність маленьких катерів», – підсумував експерт Центру оборонних стратегій.
Мирослав Ліскович. Київ