В U-LEAD пояснили, хто та скільки має платити за соціальні послуги
Про те, в яких випадках соціальні послуги можуть бути платними та як розраховується їх вартість, йдеться в розʼясненні Програми "U-LEAD з Європою", передає Укрінформ.
Як зазначають експерти Програми "U-LEAD з Європою", якщо сукупний середньомісячний дохід отримувача соціальних послуг більший, ніж два прожиткових мінімуми, але менший ніж чотири, то такі послуги надаються за рахунок отримувача або третіх осіб із встановленням диференційованої плати за соціальні послуги. Також плата за соціальні послуги для таких осіб може встановлюватись, якщо послуги надаються понад обсяги, визначені державними стандартами.
Окрім того, якщо до надання соціальних послуг залучаються недержавні надавачі послуг через використання механізмів соціального замовлення або державно-приватного партнерства, соціальних програм, то оплата таких послуг здійснюється шляхом встановлення компенсації надавачам вартості таких послуг.
«За залученням надавачів соціальних послуг з недержавного сектору велике майбутнє. Це здорова конкуренція, яка веде до підвищення якості надання соціальних послуг. Саме з встановлення диференційованої плати і починається справедливий підхід в оплаті за надання соціальних послуг. Адже саме диференціація – це встановлення різного підходу до оплати за різних умов (доходів, складу сім’ї та ін.) в становищі отримувача соціальних послуг», - зазначила радниця з питань муніципальних фінансів та управління Івано-Франківського офісу U-LEAD Оксана Швець.
Як наголошують експерти U-LEAD, диференційована оплата в розумінні закону це частина вартості соціальних послуг, яка сплачується надавачу отримувачем послуг. Встановлюється диференційована плата за надання соціальних послуг виключно в обсязі, визначеному державними стандартами. Адже за послуги, надані понад державні стандарти, йде їх повна оплата.
Диференційована плата за надання соціальних послуг встановлюється органом, який ухвалює рішення про надання або відмову в наданні соціальних послуг, або надавачем соціальних послуг, наприклад Територіальними центрами соціального обслуговування, центрами надання соціальних послуг. Рішення про встановлення такої плати ухвалюють під час розгляду заяви про надання соціальних послуг. Встановлюється диференційована плата за надання соціальних послуг з дати укладання договору про надання таких послуг, в якому обов’язково зазначаються джерела (це диференційована плата, повна чи за рахунок бюджетних коштів) та спосіб оплати.
Розмір диференційованої плати за соціальні послуги, окрім стаціонарного та паліативного догляду, встановлюється на рівні 75% вартості наданих соціальних послуг, якщо така вартість не перевищує граничну величину.
Диференційована плата за надання соціальних послуг стаціонарного та паліативного догляду встановлюється: в розмірі 80% середньомісячного сукупного доходу отримувача послуг; в розмірі 80% від вартості наданих соціальних послуг, якщо така вартість не перевищує 80% середньомісячного сукупного доходу отримувача послуг.
Експерти також акцентують на тому, що для коректного обчислення диференційованої плати необхідно враховувати різницю між середньомісячним сукупним доходом отримувача соціальних послуг та 2-ма розмірами прожиткового мінімуму для відповідної категорії осіб.
Також при визначенні розміру диференційованої плати за надання соціальних послуг до складу сім’ї отримувача включаються особи, які: спільно проживають з отримувачем соціальних послуг; ведуть спільний побут з отримувачем соціальних послуг; мають взаємні права та обов’язки і поєднані з отримувачем послуг на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, інших підставах, які не заборонені законом.
У Програмі "U-LEAD з Європою" нагадали, що згідно із законом безкоштовно (тобто за рахунок бюджетних коштів) всі соціальні послуги надаються таким категоріям незалежно від доходу отримувача: особам, які постраждали від торгівлі людьми; особам, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі; дітям з інвалідністю; особам з інвалідністю І групи; дітям-сиротам; дітям, позбавленим батьківського піклування; сім’ям опікунів, піклувальників, прийомним сім’ям; дитячим будинкам сімейного типу; сім’ям патронатних вихователів.
Також за рахунок бюджетних коштів соціальні послуги отримують особи, яким завдано шкоди пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією.
Коштом бюджету соціальні послуги отримувачам надаються безкоштовно, якщо їх сукупний середньомісячний дохід становить менше двох прожиткових мінімумів для відповідної категорії осіб.
Як нагадали в Програмі "U-LEAD з Європою", з 2020 року надання соціальних послуг передано на рівень громад.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає на потреби громадян та розширює можливості громад.