Експертами з різних тем у медіа в більшості виступають чоловіки
Про це свідчать результати дослідження присутності сексизму в онлайн-медіа та національному телемарафоні «Єдині новини», які були презентовані в Укрінформі.
"Чоловіки набагато частіше є спікерами загалом, тому що цитують часто топпосадовців, а вони значною мірою у нас чоловіки. Яскраво ілюструється ситуація тим, що коли цитують наші медіа якісь західні інформприводи, там, де жінки активно представлені, то непомітно, що вони якось недооцінювали жінок...Якщо ж у нас якісь внутрішньоукраїнські інформприводи, то наше суспільство набагато більш відстале в дотриманні гендерного балансу в суспільному житті, то, відповідно, і медіа значною мірою є дзеркалом цієї ситуації", - зазначив голова громадської організації CAT-UA Артем Захарченко під час презентації результатів дослідження.
Згідно з дослідженням, жінки зовсім не коментували тему «Наука і технології» в медіа (100% спікерів – чоловіки), в темі “Спорт” та “Війна” відповідно лише 9% та 7% спікерок.
Також найпомітніше домінування чоловіків у категорії високопосадовців (понад 90%) через те, що саме вони в Україні здебільшого обіймають керівні посади.
Урядова уповноважена з питань гендерної політики Катерина Левченко зауважила, що такі дослідження мають допомагати відходити від спрощення сприйняття реальності, бо воно не дає можливості реалізовувати політику забезпечення рівних прав та можливостей. Вона наголосила, що гендерні підходи мають бути у будь-якій сфері життя.
"Нам такі дослідження потрібні на регулярній, постійній основі. Безсумнівно, можна вдосконалювати методологію, можна розширювати коло тих ЗМІ, на яких базується це дослідження. Але для мене цей документ буде базою, бо я пам'ятаю, що в 2023 році серед експертів з будь-якої теми було 83% чоловіків і 17% жінок. Мені б дуже хотілося, щоб наша політика і спільна робота привела до того, що кожного року ця диспропорція ближче підходила до паритету", - сказала Левченко.
Заступник міністра культури та інформаційної політики з питань європейської інтеграції Тарас Шевченко підкреслив, що гендерний мейнстримінг, який зараз просувається і в частині європейської інтеграції України, і в рамках "Ukraine Facility", має входити у звичну практику для міністерств та інших державних органів.
"Дослідження піднімає важливий пласт питань стосовно і стереотипів, і представлення експертів, і питання висвітлення гендерно орієнтованого насильства, і ця тема у нас особлива актуальна під час бойових дій. На жаль, є припущення, що і після завершення війни, після перемоги, питання насильства не зникне, а може в певних випадках і зростати", - сказав Шевченко.
Він додав, що надзвичайно важливою є роль ЗМІ, які з одного боку можуть формувати позитивні наративи, а з іншого - навпаки поширювати стереотипи і поглиблювати проблеми.
Під час заходу також представили Коаліцію «Гендерна рівність в українських медіа». Мета коаліції — сприяння діалогу та координації для просування гендерної рівності та інклюзивності в українських медіа, зокрема під час відновлення та відбудови України, а також посилення гендерного мейнстримінгу як принципу належного врядування.
Дослідження проведене за підтримки МКІП. Для дослідження було сформовано вибірку з 30 медіа, де обиралися найвідвідуваніші видання з різним ступенем відповідності професійним стандартам журналістики, політичної прихильності редакції, цільової авдиторії, тематики та локальності. Зокрема, до вибірки увійшли такі онлайн-медіа: «Українська правда», «Радіо Свобода», LB.ua, РБК-Україна, «Укрінформ», «Інтерфакс-Україна» та інші.
Для проведення дослідження гендерної рівності, гендерно зумовленого насильства та сексуального насильства, пов’язаного з конфліктом, а також представництва жінок в онлайн-медіа аналізували дані з цих тем за період з 1 січня по 31 липня 2023 року, зібрані моніторинговою системою «Медіатека».
З близько 500 000 повідомлень в онлайн-ресурсах випадковим чином було відібрано 2 000 публікацій, відтак, похибка вибірки не перевищує 2,5%.