«Не телеграмом єдиним»: виклики тіктоку і протидія російській пропаганді
За останніми даними про медіаспоживання від ОПОРИ тікток для отримання новин використовують 26,8% українців. Ця платформа вже давно перестала бути лише розважальною. Водночас тут генеруються оцінні судження, вірусяться відео, які виробляють не завжди доброчесні контентмейкери, поширюються відверті маніпуляції та пропагандистський контент. Про це йшлося під час онлайн-дискусії «Алгоритми і політики тіктоку на боці російської пропаганди. Перевіряємо». У рамках розмови експерти Тexty.org.ua та Громадянської мережі ОПОРА обговорили вплив алгоритмів і політик тітктоку на поширення російської пропаганди в Україні.
Юлія Дукач, керівниця проєкту дослідження дезінформації в тexty.org.ua, розповіла, що в тіктоці пошук алгоритмічний. А отже, шукаючи там відео на якусь тему, ви отримуєте не найпопулярніші, а ті, які платформа радить переглянути, себто збірну солянку від найпопулярніших відеоблогерів-мільйонників до випадкових свіжих роликів, які тікток поки що тестує на потенційну віральність. Наприклад, дослідниця розповіла про результати червневого дослідження їхньої команди. Зокрема, лише в червні в українському тіктоці відео з хештегом #ТЦК набрало 470 млн переглядів (3 млрд за весь час). Тоді ж упродовж місяця опублікували 13 тис. постів із цим хештегом (62 тис. за весь час). Це перший за популярністю хештег у категорії «Новини і розваги». І на нього дедалі частіше можна натрапити на сторінках тіктокерів, які, здавалося б, до теми ТЦК та мобілізації взагалі не дотичні. А все тому, що ця тема забезпечує в багато разів більше переглядів.
Аналітикиня цифрових платформ Громадянської мережі ОПОРА Ольга Снопок розповіла про те, які соціальні мережі використовують українці на третьому році повномаштабної війни (на основі свіжого соціологічного дослідження). Зокрема, 26,8% опитаних читають новини в тіктоку. Тікток чоловіки (26,3%) та жінки (27,2%) використовують для отримання новин приблизно однаково. Серед молоді (18–29 років) помітно зростає популярність тіктоку (на понад 9% за останній рік – до 34,3%). Серед авдиторії віком від 30 до 39 років тікток як джерело новин дещо втратив популярність – сьогоріч ним користуються 20,6% опитаних цього віку, минулого року – 24,7%. Респонденти віком від 40 до 49 років використовують тікток (26,2%) для отримання новин співмірно з попереднім роком. Опитані особи віком від 50 до 59 років використовують для отримання новин тікток (27,9%) дещо рідше. Серед авдиторії 60–69 років тікток використовують лише чверть респондентів. Серед літніх людей (від 70 років) 30,3% використовують тiктoк. Тiктoк є джерелом новин здебільшого для мешканців сільської місцевості: 30,9% (проти 25,1% у містах).
Також експерти обговорили оновлення політики протидії цілеспрямованим кампаніям впливу, яку тікток оголосив з 23 травня: відтепер усі канали з позначкою «контрольоване державою ЗМІ» не мають потрапляти в рекомендовані відео за межами країни їх походження. Як заявляють на платформі, у перші місяці 2024 року зусиллями самого тіктоку виявили та знешкодили 15 кампаній впливу, видаливши 3 тис. повʼязаних із ними акаунтів. Імовірно, обмеження для російських пропагандистських медіа в тіктоці працюють і в майбутньому щонайменше ускладнюватимуть можливість просувати російські наративи за кордоном.
«Тікток дуже хитро підходить до своєї політики модерування контенту, – каже Ольга Снопок. – Важливо, що тікток у своїй політиці фокусується на блокуванні каналу, а не на блокуванні контенту. Тому так, він може обмежити показ "Россія 24" або "Ріа Новості" в Україні, наприклад, але навіть мені в тіктоці трапляються проросійський або відверто російський контент, який поширюють десятки ноунейм-акаунтів. А тіктоку на це в принципі байдуже. От ми виявили каналів 10–15, які методично щоденно просували відео Юрія Подоляки (проросійський журналіст, який ще у 2014 році виїхав до Росії і звідти записує свої пропагандистські ролики про "СВО"). Пів року тому він позиціонував себе як воєнний оглядач і кожного дня записував відео про те, що відбувається на фронті. І тіктоку, у принципі, було добре, що цей контент із хейтспічем і т. д. є на платформі, а також його просувають десятки різних каналів. Так само Росія вчиняє й з іншим пропагандистським контентом: якщо падають покази в основних каналів, це взагалі не означає, що загальні покази цього piece of contect (шматочка контенту) насправді зменшилися. Можливо, вони просто роззосередились на інші канали».
Тож тікток усе ще не здатний ефективно протидіяти дезінформаційному контентові та продуктам, які створив ШІ. Найліпша рекомендація для користувачів тіктоку – ретельно формувати й переглядати свою стрічку підписок, а не дотримуватися рекомендацій платформи.
* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
реклама