Де наш завод з випуску електромобілів в Карпатах, Ілоне Маску?
В жовтні цього року американська компанія Тесла придбала в Китаї, а саме на околицях Шанхая, земельну ділянку для будівництва заводу. Ділянка площею в майже 865 тис кв. м обійшлася компанії в 140 млн доларів. В планах корпорації — за три роки розпочати виробництво електромобілів. Спочатку завод буде розрахований на випуск близько 250 тисяч автівок і акумуляторних блоків на рік, а згодом потужності будуть збільшені вдвічі. Прикладу Tesla можуть наслідувати і європейські автовиробники — про ідею вкласти в будівництво електромобілів в Китаї $12 млрд минулого року оголосив Volkswagen. А ще нещодавно про це заявляв і Renault.
Крім того, Китай має і свої «електромобільні» бренди, які розробляються і збираються там само — BYD, BAIC, SAIC, Geely, Chery — і це лише ті, які представлені в списку топ-10 продажів електрокарів за 2018 рік. Зокрема, автівок BYD за 10 місяців 2018 року було продано 137 436 одиниць, BAIC — 91 029, SAIC — 88 555, Geely — 74 997, а Chery — 44 091. Загалом на ринку електромобілів, хоч Tesla з 154 123 проданими машинами і є лідером з продажів, китайських брендів там — 47%. американських та німецьких — по 16%, японських — 10%, а південнокорейських — 4%.
Отже, Китай контролює ледь не половину ринку електромобілів. А з приходом Tesla в Піднебесній опиниться до 60% усього виробництва екологічних автівок. То чим зумовлений такий стрімкий підйом Китаю?
Як Китай розбиває європейську мрію про електрокари
Видання CNN в статті “Китай розбиває європейську мрію про електрокари” наводить кілька основних причин успіху Піднебесної. По-перше, більшість покупців електрокарів живуть саме в Китаї. До того ж їм вигідно купляти машину саме у вітчизняного виробника (якщо точніше, то у компаній, виробничі потужності яких розташовані в Китаї). Тим самим покупці уникають високих тарифів на імпорт транспортних засобів.
Причиною того, чому Китай так зацікавлений у електромобілях, є надвисока забрудненість повітря, вважає директор економічних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.
“Оскільки Китай споживає більше вугілля, ніж решта країн світу разом узятих, він стикається з величезними екологічними проблемами. Тому Компартія Китаю і впроваджує програму переходу на відновлювальні джерела енергії, ядерну енергетику і так далі. А електромобілі є одним з елементів “декарбонізації” економіки Китаю. І мова йде не лише про пільги для виробників. Китай, на відміну від європейських країн, має планову економіку, що дозволяє йому реалізовувати спеціальну політику — через пільги як виробникам, так і покупцям електромобілів, через адміністративні важелі впливу на бізнес, через доступне кредитування і так далі” - пояснив експерт в коментарі Укрінформу.
По друге, китайські виробники електричних транспортних засобів, будують свої заводи недалеко від потужностей виробників акумуляторів. За даними консалтингової компанії Wood Mackenzie, близько двох третин світових виробничих потужностей для літій-іонних акумуляторів, найчастіше використовуваних в електричних транспортних засобах, розташовані в Китаї.
За оцінками аналітиків Wood Mackenzie, Європа має лише 1% ринку літій-іонних акумуляторів — цим і пояснюється стрімкий відрив Піднебесної. “Європа невдовзі може побачити, як у майбутньому її машинобудівники переносять виробництво до Китаю», – заявив Симон Тальяпєтра, енергетичний аналітик Fondazione Eni Enrico Mattei. За його словами, це величезний ризик для регіону, в якому розміщуються такі компанії, як Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz та Renault. Volkswagen, нагадаємо, вже оголосив про плани вкласти в Китай мільярди доларів.
То чи має Європа шанси наздогнати Китай у виробництві електромобілів? CNN наводить абсолютно різні думки. Співзасновник шведської дослідницької компанії EV-Volumes Віктор Ірле вважає, що “європейським компаніям вже запізно змагатися за першість серед виробників літій-іонних батарей. Цей поїзд вже пішов». Натомість Гевін Монтгомері, директор з досліджень світових ринків металів у Лондон компанії Wood Mackenzie вважає, що Європа ще має шанс, якщо застосує такий самий підхід, як авіакомпанія Airbus — цей виробник літаків був створений шляхом злиття кількох фірм, і тепер є єдиним серйозним конкурентом для Boeing у Сполучених Штатах.
В Україні Ілону Маску не цікаво
Отут і пригадуєш, як весною 2017 року у нас активно обговорювались не перспективи, а скоріше мрії щодо побудови компанією Tesla заводу з виробництва електромобілів в Україні. Спочатку Ілона Маска в соціальній мережі Twitter запитали, чи можливо побудувати завод в Україні, на що він відповів, що це можливо, але є вимоги в ціні на електроенергію.
В дискусію тоді втрутився і Володимир Гройсман, запропонувавши обговорити цю ідею детальніше, а згодом прем’єр направив Маску офіційне звернення. Далі — міністерство інфраструктури України в особи давнього поціновувача талантів Маска Володимира Омеляна вело переговори (за їхніми словами, навіть успішні) з компанією Tesla. На тому все, схоже, і завершилось...
Укрінформ тоді опитував експертів, чи можна реально розглядати варіант організації в Україні виробництва електромобілів Tesla? Засновник стартапу по енергоефективності «Ecoisme» Олександр Дятлов тоді пояснював, що “Маск за це візьметься лише тоді, коли Україна подбає про відповідний інвестиційний клімат: розвине інфраструктуру, вдосконалить правове поле, подолає економічну нестабільність. Допоки цього нема, то на прихід великого інвестора годі й сподіватися.”
На сьогодні експерти не змінили своїх прогнозів. “Чому у нас досі немає такого виробництва? Причина в низькому інвестиційному рейтингу України — інвестори досі не хочуть заходити. Більше тут додати немає чого. Водночас, і орієнтуватись на український внутрішній ринок їм не вигідно. Так, кількість електромобілів в Україні поступово збільшується — з кожним роком в кілька разів, але наразі є кілька факторів, які не дозволяють більшості водіїв придбати електрокар. По-перше, стримуючим фактором є недосконалість самого електромобіля як засобу пересування, оскільки він має відносно невеликий пробіг на одній зарядці — 100-150 км, а зарядних станцій усе ще мало. По-друге, мало хто може займатись ремонтом електромобілів. Мабуть, в зимовий період також будуть певні проблеми в експлуатації електромобіля. Треба враховувати й те, що вони не настільки дешеві, щоб їх українці масово купували саме їх, а не ті ж “євробляхи”. Зараз електромобілі купують ті люди, які переймаються екологією і мають гроші на нього — це невеличка частка. Не можна сказати, що ідея придбати електромобіль охопила маси” - прогнозує Володимир Омельченко.
Отже, із заводом Tesla в Україні доведеться почекати. З усією необхідного для такого вислову іронією скажемо ми. А от спостерігати за боротьбою Китаю та Заходу за виробників електромобілів цікаво буде. Зрештою, така конкуренція може призвести до зменшення цін на їх продукцію — навіть до таких, що електромобілі стануть доступні і пересічним українцям.
Микола Романюк, за матеріалами ЗМІ, Київ