Відновлення зруйнованих війною доріг: досвід компанії «Автострада»
З огляду на стратегічне значення мостів, як ключових ланок усієї дорожньої інфраструктури та дорожньої логістики, відновлення пошкоджених та зведення нових замість зруйнованих мостових переходів – невідкладне завдання для держави.
Саме тому на територіях, де припиняються бойові дії та які звільняються від окупантів, найперше після саперів стають до роботи дорожні будівельники, що у стислі терміни «зшивають» зруйновану дорожню систему країни новими мостами. Своїм досвідом та ноу-хау ділиться компанія «Автострада».
Завдання державної ваги
Зруйновані мости, певно, найскладніші на сьогодні обʼєкти для відновлення, адже кожен розкурочений ворогом (чи спеціально підірваний ЗСУ) міст потребує нестандартних технологічних та інженерних рішень.
«Наприклад, є зруйнований після бойових дій міст. На шляхопроводі міжнародного значення, який є потужним транспортним коридором і виконує важливу соціальну роль. Завдання, поставлене державою, – максимально швидко відновити проїзд зруйнованим мостом, який слугуватиме як тимчасовий. І поруч збудувати новий сучасний на 4 смуги руху 628-метровий міст», - розповідає про новий об’єкт, робота на якому розпочалася в липні 2022 року, засновник компанії «Автострада» Максим Шкіль.
З міркувань безпеки (на жаль, ворог не залишає нас у спокої) географічні координати об’єкту не розголошуються. «На півночі країни» - відповідь лаконічна і водночас інформативна для українців, які пам’ятають гарячі події весни 2022-го в цій частині країни.
Тож дорожники розповідають, як ідуть роботи по відновленню мосту. Перед початком робіт інженери компанії радилися з різними фахівцями, адже перш ніж розпочати встановлення 26 опор для зведення нового мосту, з 11-метрової глибини потрібно було підняти зруйновану 400-тонну конструкцію старого.
«Щоб дістати її, наші інженери залучили спецгрупу водолазів, які розрізають уламки металу та залізобетону на шматки. У місці, де затонув цей величезний уламок конструкції, дуже сильна течія, тому водолази постійно працюють на страховці у складних умовах. Через повінь та замуленість дуже погана видимість під водою. Інколи навіть їхні спеціальні далекобійні ліхтарі не допомагають. Також ми залучали військових і проводили підриви цієї конструкції під водою, щоб розколоти її на дрібніші шматки і таким чином витягнути», - розказує Шкіль.
Врешті-решт, інженерам містобудівельного підрозділу «Автостради» довелося винайти та сконструювати особливий тяговий пристрій, який під певним кутом (щоб не чіпляти мул) здатен витягувати шматки цієї конструкції та стягувати їх ближче до берега.
Наразі вже з дна дістали понад 70% уламків. Рівень води у річці, який піднявся через повінь, нині спадає, тож впродовж кількох тижнів цей надскладний етап роботи буде завершено і тимчасова переправа буде облаштована, за планом, до кінця квітня. А новий міст обіцяють відкрити вже влітку 2024 року. Мають встигнути, бо, як запевнили в компанії, в роботі задіяні майже 800 фахівців та понад 200 одиниць спецтехніки.
Дорожній бізнес по-воєнному
«Реалізація проєкту такого масштабу менш ніж за 2 роки, звичайно, досить амбітна задача», - зазначає Шкіль і додає, що війна дещо змістила акценти в роботі його компанії.
«Загалом наша компанія збудувала або відремонтувала понад 2 000 км доріг. Наразі ми працюємо у всіх регіонах, де йшли та продовжуються бойові дії, і займаємося винятково питанням відновлення та забезпечення проїзду для ЗСУ, місцевої влади та мешканців. Наші працівники заходять на ці території одразу після саперів», - веде далі Шкіль.
Підприємець підкреслює, що дорожнє будівництво нині зводиться до відбудови найбільших руйнацій на дорогах, а це переважно складні інженерні споруди, та поточних капітальних ремонтів. Наразі фахівці «Автостради» починають роботи з ремонту мостів на Рівненщині та у Чернівецькій області. Влітку планують запустити рух на лівобережній автомобільній розв’язці Дарницького мосту у Києві.
Цікавимося, як вплинула поточна економічна ситуація на бізнес та як компанії вдалося за таких умов продовжувати роботу. «Фактично за власні обігові кошти», - відповідає Шкіль. Він зазначає, що ціни на матеріали протягом року зросли більш ніж на 50% у порівнянні з довоєнним періодом. Відчуло його підприємство і дефіцит сировини, зокрема, металу. І навіть солі для обробки дорожнього покриття від обмерзання.
«Через зупинку роботи «Артемсолі» цього року технічна сіль для зимового утримання доріг коштувала буквально на вагу золота. Адже довелося купувати її в країнах ЄС», - каже підприємець. А ще подорожчання палива, перебої в роботі щебеневих заводів, кардинальна перебудова логістичних маршрутів, робота ППО в районах, де тривають ремонтні роботи на мостах, комендантська година, через яку суттєво скоротився робочий час, дефіцит кадрів через мобілізацію та міграцію… Така нині картина робочих буднів дорожнього бізнесу.
У випадку «Автостради» є ще й втрати низки виробничих потужностей внаслідок окупації. Так, один з об’єктів компанії наразі залишився на лівому березі Дніпра на Херсонщині. «У нас в Раденську знаходиться велика виробнича база, на якій залишилися величезні запаси щебеневої продукції, багато техніки, обладнання. Загальні втрати складають близько $25 млн», - зазначає Шкіль.
Понад 1000 співробітників компанії вступили до лав Збройних Сил. Частина з них залишилася в штаті, частина звільнилася із надією на повернення в компанію після закінчення війни. «Оскільки всі роботи з відбудови зараз пов’язані саме з мостовим будівництвом, ми додатково набрали на роботу мостовиків», - зауважує підприємець.
Тем не менш, в активі компанії за минулий рік десятки відновлених об’єктів. Торік «Автострада» сплатила до бюджету 630 млн грн податків. Понад 3500 її співробітників продовжують працювати цілодобово без вихідних, як зазначає власник, наближаючи перемогу.
Юлія Абакумова, Київ
Фото: Максима Шкіля, Фейсбук