Промислова складова післявоєнної відбудови

Промислова складова післявоєнної відбудови

Укрінформ
Наступної весни треба починати будувати заводи, які братимуть участь у відновленні України

За оцінками аналітиків, близько 10 років знадобиться на відбудову зруйнованої країною-терористом інфраструктури, підприємств, домівок. Але якщо вже зараз почати проєктувальні роботи, а весною 2024-го - будівництво в Україні заводів, які братимуть участь у післявоєнній відбудові, забезпечуюючи її матеріалими й устаткуванням, то можна скоротити цей термін на 4-5 років. Звісно, якщо обсяги руйнувань істотно не збільшаться. Крім того, треба забезпечити щонайменше 5 основних промислових умов, які сприятимуть відновленню  України не за 10, а за 5-6 років. Про правила і засади післявоєнної відбудови  Укрінформу розповів керуючий партнер Бюро інвестиційних програм Олександр Бондаренко

Оцінки втрат промисловості 

За 2022 рік обсяги промислового виробництва в Україні впали на 40-45%. Було зруйновано близько 1500 середніх та великих заводів, приблизно чверть з яких українська економіка втратила назавжди. Серед них два найпотужніші експортери продукції ГМК – “Азовсталь” та ММК ім. Ілліча. В цілому втрачені заводи - це близько 150-170 тисяч робочих місць.

Треба розуміти: те, що було під окупацією, швидкому вдновленню та вібудові не піддається. Знадобиться принаймні 2-3 роки та мільйони євро інвестиций, аби наново відбудувати підприємство. І наразі немає жодної програми компенсації збитків для перезапуску зруйнованих виробничих компаній на своїй території або в безпечнішій частині України.

Вже зараз потрібно створити механізми компенсацій/ стимулів саме для відновлення зруйнованих заводів. Це може бути фонд підтримки виробничого бізнесу, який би надавав - або у вигляді безповоротних грантів (до 10-15 млн грн) або пільгових кредитів на кшталт програми “5-7-9” (до 100 млн грн) — ресурс підприємцям, що втратили заводи через війну і хочуть відновити виробництво в Україні. Звісно, потрібна чітка система перевірки та контролю використання коштів. Але цей перший крок для відновлення та відбудови потрібно робити вже зараз, не чекаючи перемоги.

1
Олександр Бондаренко

Скільки будівельних заводів необхідно для відновлення країни  

80% післявоєнної відбудови будь-якої країни зосереджувалося навкруги промисловості й будівництва. Починали в першу чергу споруджувати заводи, як це не дивно, з виробництва будматеріалів. 

І Україна -  ідеальне місце для побудови сучасних підприємств із виготовлення будівельних матеріалів та будівельного обладнання. У нас є пісок, цегла та майже всі природні копалини, з яких можна виробляти більшість видів будівельної продукції, є кваліфікований персонал і топ-менеджмент. Тож маємо стати будівельним майданчиком Європи. 

Останній рік компанії будівельної галузі з Франції, Німеччини, Польщі, США, Туреччини придивляються, шукають промислові ділянки під будівництво своїх потужностей. Причому, це переважно компанії, у яких вже є 10-20 заводів із виробництва будівельних матеріалів по світу. Наступні свої підприємства вони мають намір побудувати в Україні для процесів масштабної відбудови. 

Звісно, треба розуміти, що половина промислових інвесторів чекає на офіційне закінчення війни. При цьому решта готові і проєктувати, й починати будівельні роботи протягом наступних 6-12 місяців. Вони  розуміють: у нас буде будівельний бум, і готуються до нього заздалегідь, не чекаючи перемоги. Адже в середньому на будівництво заводу з урахуванням проєктування та оформлення всіх дозвільних документів потрібно від 18 до 24 місяців.  

Тож вже зараз треба починати створювати промислові хаби для розташування таких підприємств. Наприклад, в одному з індустріальних парків на Волині 24 гектари промислової землі вже відвели під заводи з виробництва будівельних матеріалів. 

Для післявоєнної відбудови України, за приблизними підрахунками, достатньо 60-80 великих заводів з виробництва різних видів будматеріалів. Вони, поміж іншого, забезпечать 8-10 тисяч робочих місць. За умов, що стан руйнувань залишиться приблизно таким як зараз, ми зможемо відбудувати Україну силами цих заводів не за 10 років, як прогнозують зараз, а за 5-6. 

Але треба розуміти: інвестиція в 1 середній за розмірами завод сягає від 5-7 млн євро. Все залежить від виробництва, його потужності і технологій. Наприклад, на завод повного циклу з виробництва скла, на кшталт такого, який ми втратили на Луганщині, потрібно близько 120-140 млн євро інвестицій. Я особисто бачив подібні заводи Euroglass у Польщі (біля Томашува Мазовецькі) - вражає масштабом та потужністю. Але можливі й менші інвестиції: якісний завод з виробництва цвяхів/метизів можна побудувати і за 3 млн євро. І він теж братиме участь у відбудові України. 

Зекономити на будівництві заводу можна. Так, близько 25% інвестицій заощаджуються, якщо будувати підприємство на території індустріальних парків, бо там діють податкові пільги, затверджені на законодавчому рівні: 0%-ва ставка податку на прибуток на 10 років для виробничих компаній; немає сплати ПДВ та мита на ввезення імпортного обладнання й запчастин; пільгові ставки податку на нерухомість і плати за землю від громади або міста, де розташовано індустріальний парк. Враховуючи ці пільги, на будівництві заводу можна заощадити близько 1-2 млн євро (залежно від бюджету будівництва і технології). 

Техніка і транспорт на відбудову  

Машинобудування – ще одна важлива промислова галузь у системі післявоєнного відновлення країни. Більше 9 тис одиниць комунального та господарчого транспорту було знищено під час війни, понад 80 тис сільськогосподарської техніки пошкоджено або знищено. 

До початку повномасштабної війни 30% комунальної техніки Україна імпортувала з Білорусі. Зрозуміло, що цього імпорту більше не буде. 50% постачань - це вживана техніка із Європи. Якщо говорити про с/г техніку і машини - там історично теж більше 60% споживання - це імпорт з країн ЄС та США. Тож виробництво комунального транспорту і сільськогосподарської техніки - ще одна галузь, яка є перспективною з точки зору створення власної промисловості. Тим більше, що зараз діють пільги для українських виробників вітчизняного комунального транспорту в межах закону про локалізацію. 

Децентралізація логістики 

Близько 20% складів класу А та В було знищено за час повномасштабної війни. Тож зараз є дефіцит складських приміщень. Тому для відбудови після війни важливо створити систему децентралізованої логістики з великою кількістю регіональних хабів. Тобто потрібен великий логістичний склад у кожній області. Щонайменше 10 логістичних хабів біля кордонів з країнами ЄС. І логістичні хаби безпосередньо біля міст, де відбуватиметься масштабна відбудова. 

Як їжа допоможе відбудувати Україну 

Переробка агропродукції й виробництво продуктів харчування - ще одна промислова галузь, яка важлива у відбудові після нашої перемоги. Це виготовлення напівфабрикатів, м'ясних та овочевих готових і напівготових страв, вирощування органічних фруктів та овочів для ЄС, та всього, що пов’язане із їжею.

20-30% експорту щорічно дають економіці України саме товари агровиробників. За рік повномасштабної війни експорт в агропромисловому секторі становив $20,9 млрд, що на 13% менше, ніж у 2021 році. У 2023-му прогнозуємо агроекспорт десь на рівні $22–23 млрд. Поки що, на жаль, здебільшого експортуємо їжу у вигляді сировини (зернові, бобові). Не вистачає саме виробництва українських брендованих продуктів з великою доданою вартістю та в ритейл-упаковці. Це допомогло б ефективніше наповнювати бюджет. Наприклад 50 середніх заводів з виробництва продуктів харчування можуть акумулювати приблизно 4-5 тисяч робочих місць і дати місцевим бюджетам до 1 млрд грн податкових надходжень щороку.

Лише врахувавши усі ці нюанси та здійснивши “прорив” за цими напрямами, Україна зможе суттєво прискорити процес відновлення. І часу “на розкачування” немає.

Марина Нечипоренко, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-