Чи можливе повернення дітей з інтернатів у родини? Результати моніторингу
Організатор: Міністерство соціальної політики України.
Учасники: Борис Лебедцов - заступник міністра соціальної політики України; Руслан Колбаса - директор Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей Міністерства соціальної політики України; Микола Кулеба - Уповноважений Президента України з прав дитини; Аксана Філіпішина - представниця Уповноваженого Верховної Ради України з дотримання прав дитини та сім’ї; Лора Білл - заступниця голови представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні; Наїра Аветисян - керівниця програм захисту дітей Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні; Дар’я Касьянова - голова правління ГС “Українська Мережа за Права Дитини”.
Коротко. Учасники заходу представлять результати моніторингу ситуації дітей, які під час карантину навесні 2020 року повернулись з інтернатів у свої родини. Моніторинг проводився в рамках спільного проєкту Міністерства соціальної політики, Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та Української мережі за права дитини.
Довідково. Першочерговим завданням проєкту було оцінити умови проживання дітей та підтримати їхні родини, щоб діти змогли й після карантину залишились зі своїми батьками і не повернулись в інтернати; провести аналіз виконання регіональних планів згідно з національною реформою ДІ в пілотних регіонах проєкту; посилити спроможність представників системи соціального захисту та захисту прав дітей на місцевому рівні реагувати на виклики пандемії COVID-19. Також моніторинг допоміг дослідити:
- чому діти опиняються в інтернатах, хоч і мають батьків і не позбавлені батьківського піклування?
- чи можливо повернути дітей з інтернатів у сім’ї і що для цього робити?
- хто і що має зробити, аби попередити потрапляння дітей в інтернати?
Акредитація представників ЗМІ: anna@ukrinform.com
У зв'язку з карантинними обмеженнями кількість місць обмежена.
Захід транслюватиметься на YouTube-каналі Укрінформу: https: //www.youtube.com/user/UkrinformTV
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Демонструючи ролик в ході прямого ефіру, необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
При вході в Укрінформ обов'язкове вимірювання температури тіла безконтактним термометром і прохід через дезинфікуючу рамку. Вхід в зал тільки у масках та рукавичках. Дотримання дистанції 1,5 м.
Підсумкові матеріали:
У п’яти областях в сім'ях залишилася кожна десята дитина, яка повернулася з інтернату через карантин - дослідження
Кожну десяту дитину, яка повернулася з інтернату в сім'ю через карантин, у п’яти областях вдалось реінтегрувати у родини.
Про це свідчать результати спільного пілотного проєкту Мінсоцполітики, Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та Української мережі за права дитини, проведеного у п'яти областях, які були презентовані в Укрінформі.
“Основне наше завдання було посилити систему соціального захисту дітей та їх батьків в умовах COVID-19 та виявити причини інституціоналізації дітей, тобто чому діти потрапляють в інтернатні заклади... Були повернені (з інтернатів на час карантину - ред.) у 3 304 сім’ї діти, повернулося 4 360 дітей. 437 дітей нам вдалося зберегти в сім'ях. Це діти, які у вересні не повернулися назад до інтернатних закладів, це 10% від тієї кількості дітей, які були повернуті», - розповіла голова правління громадської спілки «Українська мережа за права дитини» Дар’я Касьянова.
Загалом, за її словами, з інтернатів до сімей на час карантину повернулося 143 дитини дошкільного віку, переважно у Дніпропетровській та Миколаївській областях, 3 527 дітей шкільного віку, 606 дітей - випускники 9-11 класів.
Згідно з дослідженням, найбільше дітей перебувало в інтернатному закладі протягом 2-5 років - 2 561 дитина, від 5 років і довше - 1156 дітей, до року - 570 дітей.
Як зазначила Касьянова, із розмов з дітьми та батьками стало відомо, що значна частина цих дітей вперше за кілька років опинилася вдома, хоча вони мали б повертатися додому принаймні на канікули.
Серед причин, чому батьки віддають дітей в інтернати, Касьянова назвала фізичне або психічне захворювання дитини - 36% сімей, підвищення рівня освіти дитини (як самі батьки оцінюють роль інтернату в освіті дитини) - 23%, неможливість створити умови для виховання дитини в сім'ї та в громаді - 20%, бідність, безробіття, відсутність житла - 19% сімей, зловживання алкоголем, наркотичними речовинами - 1,5%, батьки не визначили жодної причини - 0,5%.
Також проблемами були відсутність якісних соціальних послуг та інклюзивної освіти у громадах, а також обмежений доступ до них, у тому числі через фізичну віддаленість.
Наприклад, за даними експерта, у багатьох громадах є труднощі з отриманням консультацій профільних спеціалістів (психологів, неврологів), немає шкільних автобусів і груп продовженого дня, денних центрів для дітей з інвалідністю, послуг раннього втручання та інших послуг для підтримки сімей.
Серйозним фактором є відсутність інклюзії у освітніх закладах, оскільки часто інклюзія у школах є тільки формальною та не забезпечує якісною освітою дітей з особливими освітніми потребами.
Під час моніторингу зафіксовані випадки булінгу з боку директорів шкіл, вчителів і батьків інших дітей щодо дітей з інвалідністю або дітей, що повернулися з інтернатів.
Також в ході проєкту було проаналізовано можливість дистанційного навчання для дітей, що повернулися з інтернатів додому через запровадження карантину.
Так, за словами Касьянової, 85% сімей мали можливість надати дитині індивідуальне місце навчання, 77% дітей мали комп'ютер, телефон або інший пристрій, який можна використовувати для онлайн-навчання, 13% дітей не мали ніяких можливостей для дистанційного навчання.
За даними дослідження, найвищий рівень готовності до співпраці у возз’єднанні родини виявили батьки у Харківській області (100 сімей – 19% від усіх по області, які брали участь у проєкті), найнижчий – у Волинській (37 сімей - 11%). При цьому у Харківській області найвищий рівень працевлаштованості батьків (67%), у Волинській області – найвища кількість батьків, які самі є випускниками інтернатних закладів (20%).
Проєкт почався в серпні 2020 року, коли дітей відправили з інтернатів у сім’ї на період карантину. Першочерговим завданням проєкту було оцінити умови проживання дітей у родинах, впевнитись у їхній захищеності та створити умови, щоб діти після карантину залишились зі своїми батьками і не поверталися в інтернати. Разом з тим проєкт допоміг дізнатися, чому діти потрапляють в інтернати та з’ясувати, що потрібно, аби дитина залишилась в сім’ї.
У рамках проєкту фахівці промоніторили близько 4 000 сімей із п'яти областей України – Волинської, Дніпропетровської, Миколаївської, Полтавської і Харківської.
У закладах інституційного догляду перебувають 77 тис. дітей - Мінсоцполітики
В Україні у закладах інституційного догляду та виховання нині перебувають 77 тисяч дітей.
Про це на пресконференції в Укрінформі повідомив заступник міністра соціальної політики Борис Лебедцов.
«За даними моніторингу у закладах інституційного догляду та виховання перебуває 77 тисяч дітей, з них на цілодобовому перебуванні 34 тисячі. Мають інвалідність 3 тисячі дітей, 14 тисяч - особливі освітні потреби, 8,5 тисяч дітей з інших причин, які на сьогодні встановлюються», - зазначив Лебедцов.
Він зауважив, що запровадження карантинних обмежень через пандемію COVID-19 виявило та загострило низку проблем у сфері захисту дітей. Зокрема, заступник міністра нагадав ситуацію, коли з початком карантину із інтернатних закладів повернулися в сім'ї 42 тисячі дітей, і при цьому ані соціальні службі, ані відповідні органи освіти не були поставлені до відома.
«Нам зрозуміло, що діти були влаштовані в інтернатні заклади за заявою батьків. Тому повернути їх було нескладно, треба було отримати зворотню заяву від батьків», - сказав Лебедцов.
За його словами, в багатьох випадках діти повернулися у сім'ї, де батьки здебільшого втратили навички з догляду та виховання, частина дітей потребує інклюзивних послуг за місцем проживання, спеціалізованого навчання. Також частина сімей втратила у зв'язку з карантином роботу і мала обмежені ресурси, а інші вели асоціальний спосіб життя, що становило небезпеку для життя дитини, констатував заступник міністра.
Лебедцов нагадав, що Мінсоцполітики рекомендувало службам у справах дітей, обласним департаментам освіти, охорони здоров'я провести моніторинг з дотримання прав таких дітей. Окрім цього, було проведено спільне з ЮНІСЕФ та Українською мережею за права дитини дослідження стану прав дітей, які повернулися з інтернатних закладів на час карантину. Так, у п’яти областях - Волинській, Дніпропетровській, Миколаївській, Полтавській і Харківській - було здійснено моніторинг майже 4 тисяч сімей. Окрім дослідження умов, було досліджено і причини, з яких батьки влаштовують дітей до інтернатів.
Серед першопричин, чому батьки віддають дітей в інтернати, зокрема, відсутність якісних соціальних послуг, інклюзивної освіти, обмежений доступ до них, труднощі з отриманням консультацій профільних спеціалістів (психологів, неврологів), відсутність шкільних автобусів і груп продовженого дня, денних центрів для дітей з інвалідністю, послуг раннього втручання та інших послуг для підтримки сімей тощо. Також спостерігалися випадки булінгу з боку директорів шкіл, вчителів і батьків інших дітей щодо дітей з інвалідністю або дітей, що повернулися з інтернатів. Також часто діти опиняються в інтернатах і з соціально-економічних причин – сім’ї у складних життєвих обставинах не можуть забезпечити дітей найнеобхіднішим.
Як зазначила на пресконференції заступниця голови Представництва Дитячого фонду ООН в Україні Лора Білл, на додачу до інших викликів системи захисту прав дітей пандемія загалом має великий вплив на добробут дітей. Зокрема, за її словами, це стосується гальмування процесів усиновлення, розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, створення патронатних сімей. Тому, за словами Лори Білл, розробляючи плани реагування на наслідки COVID-19, уряд та місцева влада повинні приділяти окрему увагу таким питанням.
Майже 27 тис. дітей з родин, що перебувають у складних життєвих обставинах, захворіли на COVID-19 - Філіпішина
Майже 27 тисяч дітей, які виховуються в родинах, що перебувають у складних життєвих обставинах захворіли на COVID-19 в 2020 році
Про це на пресконференції в Укрінформі сказала представниця Уповноваженого Верховної Ради України з дотримання прав дитини та сім'ї Аксана Філіпішина
“Станом на кінець минулого року, починаючи з березня минулого року соціальними працівниками, працівниками служб у справах дітей відвідано майже 170 тисяч родин, які перебувають у складних життєвих обставинах. ...Отримуються дані щодо захворюваності дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, виявлено, що усієї кількості цих дітей, майже 170 тисяч, 26 865 дітей захворіли на СOVID-19. Це підтверджує те, що ситуації, які є в родинах, є небезпечними і наражають дітей на ризики”,- сказала Філіпішина.
Вона додала, що також згідно з даними Мінсоцполітики за період з березня 2020 по кінець 2020 року було відібрано 847 дітей у батьків, або інших осіб, у зв’язку із загрозою їхньому життю, виявлено 1,5 тисячі дітей, які залишилися без батьківського піклування у період карантину.
Як повідомляв Укрінформ, в 2020 році унаслідок запроваджених в Україні карантинних заходів понад 40 тисяч дітей, які виховувались в інтернатних закладах, змушені були повернутись у родини без попередньої перевірки умов у них.
ЮНІСЕФ: В Україні майже 440 дітей за шість місяців реінтегрували у родини
В Україні майже 440 дітей за шість місяців реінтегрували у родини.
Як передає Укрінформ, про це повідомляє Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.
«10% дітей, які повернулись з інтернатів у сім’ї на час карантину, вдалось реінтегрувати у родини. Таких результатів всього за 6 місяців вдалося досягти у 5 областях завдяки пілотному проєкту Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), Міністерства соціальної політики та Української мережі за права дитини. Більш як 437 дітей тепер живуть вдома, навчаються у звичайній школі або відвідують інтернат як освітній заклад і не залишаються там цілодобово. Окрім того, зусиллями проєкту 788 дітей вдалося вберегти від первинного потрапляння в інтернати», - зазначили в міжнародній організації.
У рамках проєкту фахівці промоніторили понад 4 000 сімей із Волинської, Дніпропетровської, Миколаївської, Полтавської і Харківської областей. Програма допомогла дізнатися, чому діти потрапляють в інтернати, та з’ясувати, що потрібно, аби дитина залишилась в сім’ї.
Найвищий рівень готовності до співпраці у возз’єднанні родини, виявили батьки у Харківській області (100 сімей – 19% від усіх по області, які брали участь у проєкті), найнижчий – у Волинській (37 сімей – 11%). При цьому, у Харківській області найвищий рівень працевлаштованості батьків (67%), у Волинській області – найвища кількість батьків, які самі є випускниками інтернатних закладів (20%).
В ЮНІСЕФ наголосили, що серед першопричин, чому батьки віддають дітей в інтернати, є відсутність якісних соціальних послуг та інклюзивної освіти у громадах, а також обмежений доступ до них, у тому числі через фізичну віддаленість. Наприклад, у багатьох громадах є труднощі з отриманням консультацій профільних спеціалістів (психологів, неврологів), немає шкільних автобусів і груп продовженого дня, денних центрів для дітей з інвалідністю, послуг раннього втручання та інших послуг для підтримки сімей.
Як повідомляв Укрінформ, унаслідок запроваджених в Україні карантинних заходів понад 40 тисяч дітей, які виховувались в інтернатних закладах, змушені були повернутись у родини без попередньої перевірки умов у них.
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк