Презентація двох результатів досліджень «Індекс медіаграмотності: Українці 66+» та «Індекс медіаграмотності: ВПО»
Організатори: ГО «Детектор медіа» спільно з Національним проєктом з медіаграмотності «Фільтр» Міністерства культури та інформаційної політики України.
Спікери: Ганна Красноступ - директорка департаменту інформаційної політики та інформаційної безпеки Міністерства культури та інформаційної політики України; Ольга Кравченко - керівниця національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр» (онлайн); Галина Петренко - директорка ГО «Детектор медіа»; Марта Наумова - кандидатка соціологічних наук, доцентка, старша наукова співробітниця Інституту соціології НАН України.
Модератор: Вадим Міський - програмний директор ГО «Детектор Медіа».
Чому це цікаво?
У програмі — презентація спеціальних досліджень в рамках «Індексу медіаграмотності», а також дискусія про способи комунікації з різними сегментами аудиторії та практики втілення проєктів з медіаграмотності, заснованих на результатах досліджень.
Кількісне дослідження відбулось методом інтерв'ю обличчя-до-обличчя за допомогою планшета за стандартизованим опитувальником (CAPI). Польовий етап здійснено компанією New Image Marketing Group з 23 грудня 2022 по 12 січня 2023 року:
- для дорослого населення України (66+) - обсяг вибірки склав 400 респондентів.
- для внутрішньо переміщених осіб, які мешкають у різних регіонах України - обсяг вибірки склав 200 респондентів.
Контактна особа від ГО «Детектор медіа»: Юлія Збіцька, 050 681 0013, zbitska.dm@gmail.com.
Контактна особа від Національного проєкту з медіаграмотності «Фільтр»: Олена Марчевська, 096 332 8973, marchevskaolena@gmail.com.
Формат заходу – офлайн (Зала 2) + онлайн-включення.
Журналісти зможуть поставити питання офлайн (Зала 2).
Прохання до журналістів прибувати за пів години до заходу.
Акредитація представників ЗМІ: anna@ukrinform.com.
Захід транслюватиметься на сайті та YouTube-каналі Укрінформу: https://www.youtube.com/UkrinformTV.
Адреса Укрінформу: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 8/16.
Використання будь-яких матеріалів з офіційного YouTube-каналу Укрінформ можливе лише за умови дотримання авторських прав, встановлених каналом. Під час демонстрації ролика в ході прямого ефіру необхідно послатися на автора — Укрінформ — показати його назву на екрані та вимовити її вголос.
Підсумкові матеріали:
Індекс медіаграмотності українців віком від 66 років майже на 30% нижчий від загального - дослідження
Індекс медіаграмотності українців, яким понад 66 років, майже на 30% нижчий від загальноукраїнського.
Про це на презентації результатів дослідження «Індекс медіаграмотності: Українці 66+» повідомила старша наукова співробітниця Інституту соціології НАН України кандидат соціологічних наук Марта Наумова.
"Якщо говорити про загальний індекс медіаграмотності серед категорії віком 66+, то цілком очікувано, що він нижчий, ніж в української аудиторії в цілому (це вік від 18 до 65 років), і нижчий суттєво - майже на 30%. Серед українців у цілому 76% мають середній та високий індекс медіаграмотності. Серед громадян віком 66+ ця частка становить лише 45%. Майже кожен із наших ключових показників субіндексів - розуміння, використання, цифрова компетентність, чутливість до спотвореного контенту - нижчий у цієї категорії", - розповіла Наумова.
За її словами, субіндекс чутливості до спотвореного контенту в українців віком 66+ становить лише 50%, водночас у загальноукраїнської аудиторії 70%, субіндекс цифрової компетентності - 20% (проти 55%), субіндекс розуміння - 60% (проти майже 68% у загальноукраїнської аудиторії), субіндекс використання - 27% (38% у загальноукраїнської аудиторії).
Науковець підкреслила, що водночас немає суттєвої різниці у відповідях людей віком 66+ та загальноукраїнської аудиторії на запитання, в чиїх інтересах працюють медіа: 28% і 30% з опитаних відповідно вважають, що в інтересах власників та інвесторів медіа.
При цьому 30% людей віком 18-65 і 27% людей віком 66+ вважають, що медіа інформують про найактуальніші події.
Серед осіб віком 66+ більш критично ставляться до телемарафону 38%, серед загальноукраїнської аудиторії - 27%.
Результати дослідження засвідчують, що за останній рік у людей віком 66+ суттєво змінилися медійні вподобання, зокрема, зросла зацікавленість медійними продуктами українського виробництва, контентом суспільно-політичної тематики, матеріалами військових експертів.
Зокрема, 58% опитаних осіб віком 66+ вказали, що почали цікавитися даними військових експертів, 38% - суспільно-політичною тематикою, 43% матеріалами, присвяченими українській історії та культурі, 46% - матеріалами українського виробництва.
При цьому від 78% до 90% опитаних повністю відмовилися від медіапродуктів російського виробництва, у тому числі музики.
Джерелами інформації про суспільно-політичне життя українці віком 66+ назвали телемарафон "Єдині новини" (55%), спілкування з членами родини (33%), ефіри телеканалів, які не транслюють телемарафон (34%). 40% дізнаються новини через соціальні мережі, 30% - через месенджери (Телеграм, Вайбер тощо). Телебачення залишається для більшості українців віком 66+ основним джерелом новин, до якого вони звертаються протягом тижня - про це заявили 69% опитаних (серед українців у цілому - 32%).
Користуються інтернетом щодня або майже щодня 51% опитаних віком 66+, 42% - не користуються взагалі. Основним пристроєм доступу до Мережі у 90% є смартфон.
Водночас 60% людей віком 66+ відзначають важливість проблеми дезінформації, при цьому старша аудиторія вважає, що "інтуїтивно" може її визначити. Лише 29% українців віком 66+ перевіряють інформацію на достовірність.
Найбільш надійними джерелами інформації люди віком 66+ назвали інтервʼю з очевидцями подій (56%), думки відомих експертів (39%), офіційні органи влади (32%).
Директор департаменту інформаційної політики та інформаційної безпеки Міністерства культури та інформаційної політики Ганна Красноступ зауважила, що такі дослідження дають розуміння, як працювати з певними категоріями населення.
"Сьогодні це дослідження стосується приблизно третини нашого населення, яке потребує особливої уваги, особливих підходів під час реалізації будь-яких активностей. З населенням 66+ краще працювати офлайн, а не онлайн, робити заходи, де є дискусія, можливість зустрітися, переговорити і через доступні для них формі впроваджувати і популяризувати медіаграмотність, цифрові компетенції", - сказала Красноступ.
Кількісне дослідження відбулось методом інтерв'ю обличчя до обличчя за допомогою планшета за стандартизованим опитувальником (CAPI). Польовий етап здійснено компанією New Image Marketing Group з 23 грудня 2022 по 12 січня 2023 року. Загалом опитано 400 респондентів віком 66+ в усіх регіонах України, окрім тимчасово окупованих територій Донецької, Луганської, Запорізької областей та АР Крим.
Відео:
Замовити фото натисніть тут - Фотобанк