Нові iPhone: після смерті Стіва Джобса криза в Apple була неминучою
Це сталось! Компанія Apple представила чергові новинки - смартфони iPhone 8 та iPhone X. Подія, безумовно, і важлива, і довгоочікувана. Чому? Всі звикли, що Apple з кожною своєю новинкою робить революцію - пропонує світові те, про що досі ніхто й не мріяв. Всі звикли, що “яблучна компанія” не те, що не йде в ногу з часом, а серйозно його випереджає. Але 12 вересня 2017 року усі уявлення про Apple перевернулися з ніг на голову.
Хто б міг уявити, що новинки Apple не лише не матимуть нічого нового, а будуть лише компіляцією смартфонів конкурентів: Samsung, Lenovo та інших? Куди ж поділася їхня унікальність, прагнення здивувати своїх користувачів, імідж, насамкінець? В перші дні це все, можливо, ще не так очевидно, тому світ реагує здебільшого з гумором. Але ситуація для компанії, без перебільшення, складається катастрофічна.
Втім, якщо ж без емоцій, то годі було й очікувати іншого. Адже стільки уже сказано про роль, яку відігравав покійний Стів Джобс, засновник та багаторічний очільник Apple. Усе, що потім підхоплював і жадібно приймав світ - смартфони, планшети - придумав саме він. Після його смерті 5 жовтня 2011 року постало питання, як буде далі? Невже для “яблука” це теж кінець? Але йшли роки, а компанія презентувала нові й нові гаджети, які одразу ставали світовою сенсацією. І лише зараз приходить розуміння, що після смерті Джобса криза ідей була лише питанням часу…
Ті ж таки iPhone 6 та 7 були концептуально продумані ще за часів Джобса, чим тепер і можна пояснити їхній успіх. Але і в тих моделях уже були відсутні родзинки “джобсівських” інноваційних проривів. В перших моделях iPhone розробники нарощували оперативну пам’ять, вмонтовували камери для відеозв’язку, оновлювали операційні системи, потім придумали голосовий додаток Siri, навчали його регулювати яскравість, “гуглити” і т.д. Кожна наступна модель пропонувала, щось таке, що людство поринало в ейфорію. А що ж в останніх моделях? Змінювався дизайн і додавалися пікселі в камери?
Можливо, дата 12 вересня 2017-го, коли відбулась презентація нових iPhone, і позначила кінець епохи Стіва Джобса - такий небажаний, але такий же незворотній. Відтак “Укрінформ” вирішив розібратись, чи дійсно є підстави стверджувати, що в компанії Apple криза, чи, може, презентація-2017 - це випадок?
iPhone 10 = Samsung + Lenovo + HTC
IPhone 8 за дизайном схожий на попередню модель, iPhone 7. І цього не приховують. Серед точкових оновлень - скло, укріплене сталлю, стереодинаміки та біонічний процесор моделі А11 (той, що розблоковує телефон скануванням ока), який тепер ще швидший ніж у попередніх моделях. Крім того, розробники вже традиційно покращили камеру - додали нові світлодатчики та світлосильні лінзи, які дозволяють робити фото в темряві.
З iPhone Х ситуація інша. Оновлення, на перший погляд, вражають: тепер гаджет можна розблокувати, лише поглянувши на нього. Він сканує обличчя, маючи карту з 30 тисяч інфрачервоних точок - ця технологія отримала назву Face ID. “Десятка” не матиме кнопки Home, екран буде суцільним, зі скляною задньою панеллю та металевим ободком. Ще серед змін - можливість безконтактного зарядження батареї та вбудована система доповненої реальності. Також встановлено QLED дисплей - тепер він з діагоналлю 5,8 дюймів.
Проте спеціалісти, одразу помітили: новації «десятки» - це запозичення в уже існуючих продуктів інших виробників. Наприклад, за інформацією порталу Meduza, той-таки QLED дисплей був використаний ще в далекому 2009 році в популярних моделях Samsung Galaxy, а бездротова зарядка масово використовувалась з 2011-го такими компаніями, як LG, HTC і тою-таки Samsung. І доповнена реальність - також не новинка, а запозичена в Lenovo.
Що стосується смарт-годинника Apple Watch 3, то в цій галузі Apple залишається лідером. Конкуренти - ще позаду. Розумний годинник може працювати, не маючи бездротового з’єднання з телефоном. В годинник інтегрована сім-карта, тобто тепер з нього можна буде заходити в соціальні мережі, отримувати текстові повідомлення, дзвонити. Крім того, інженери покращили програму, що відслідковує ритм серця - датчики тепер більш точні. Це - справді інновація. Ложка меду в діжці дьогтю?..
А чим, цікаво, керувались в компанії, виставляючи на презентацію дві моделі смартфонів одночасно? Хто ж буде купляти “вісімку”, якщо вже є “десятка”? Усе пояснюють коментарі в соціальних мережах: мовляв, дивіться, iPhone 8 застарів через 10 хвилин після презентації.
Секрет успіху Стіва Джобса - інновації і презентації
За Джобса ніхто й уявити не міг подібні саркастичні коментарі на адресу новинок Apple. Кожен новий гаджет викликав в аудиторії лише позитив - новинки були справді новинками, а не точковими оновленнями, і точно не копіпастом. Щоб це продемонструвати, достатньо порівняти перші моделі - “одиничку”, “двійку” та “четвірку” - ті, які були випущені ще за життя Джобса.
Сказати, що перший iPhone був проривом - не сказати нічого. За словами Джобса, спочатку він замислив планшет, бо його дратували звичайні клавіатури. Проте згодом, на основі розробок планшету і випущеного раніше плеєра iPod, було вирішено випустити телефон. Це був 2007 рік. Пригадаймо, в Україні тоді були популярними прості моделі телефонів компаній Siemens та Nokia, і навіть не всі з них мали простенький Bluetooth. Про сенсори тоді й мови не було. А Apple тоді випустив свою “одиничку” - і сенсор був, і wi-fi підтримував, i музику можна було слухати. Це було справжнім проривом.
Втім, і “одиничку” критикували. Насамперед за те, що вона не підтримувала мережу 3G. І вже в 2008 році було випущено iPhone 3G - модель “другого покоління”. Окрім 3G, він також підтримував GPS, а разом з тим і Google Maps. І це зробило його дуже популярним серед водіїв - iPhone 3G став першим телефоном-навігатором.
А iPhone 4s був найпрогресивнішим. Презентований за день до смерті Стіва Джобса, 4 жовтня 2011 року, пристрій пропонував споживачеві віртуального помічника Siri - за допомогою якого можна було виконувати більшість функцій телефону, не застосовуючи пальці!
Але інновації - не єдине, що забезпечувало успіх Apple. Одним із факторів був культ особистості Стіва Джобса. Він був харизматичний і, водночас, простий і непублічний. Як керівник - безжальний, і водночас щодо потреб співробітників компанії не знав слова “ні”. Але головна риса Стіва Джобса, чи, влучніше сказати, якість - це вміння викликати “вау-ефект”. Безумовно, усі винаходи були гідними, проте саме презентації продуктів створювали необхідний антураж - і кожна версія iPhone відтоді ставала революційною.
Планами на майбутнє Apple не ділиться
Вже традиційно Apple намагається тримати в секреті усі новації до моменту презентації. Плани на майбутнє - теж, але з іншої причини: ніхто не відміняв конкурентів. Тож про майбутні продукти можна лише здогадуватись, або ж читати поміж рядків у спічах керівників компанії під час офіційних заходів.
Приклад - «свіжа» заява генерального директора Apple Тіма Кука. "Ми представляємо продукт, який задасть тон наступному десятиліттю", - зауважив він. Якщо Apple вже не цурається запозичувати функціонал у компаній-конкурентів, що ж чекати від наступних 10 років? І логічним виглядає таке питання, чи продовжать в Apple випускати нові моделі в такому ж темпі (раз, або і два на рік)? Чи візьмуть паузу до того моменту, коли проектувальники придумають щось справді нове?
Презентація 12 вересня 2017 року викликала величезну кількість питань, які наразі залишаються без відповіді. Може, наступна версія iPhone, або іншого смартфону, на довгі роки змусить усіх скептиків замовкнути? А, можливо, знову буде провальною... Але, схоже, найдошкульніше питання стосується «захмарної» ціни у США – у рази вищої, ніж у конкурентів за приблизно такий же набір функцій та якостей. iPhone-8 – 700-800 доларів і iPhone Х – 1000-1100 доларів. В Україні вона, вочевидь, буде в півтора-два рази вищою. Чи це не остання така можливість «зрубати грошенят по-легкому» за один лише бренд?
Зрештою, мабуть, у кожної компанії трапляються скрутні періоди. І корпорація Apple з предтечею - самим Стівом Джобсом - покаже іншим приклад швидкого і блискучого виходу з кризи... Ну що ж… Такого можна і побажати.
Микола Романюк, за матеріалами ЗМІ