
Свідчення Цукерберга в Конгресі: не вразили, але $20 млрд – дали
10 квітня сталась історична подія – засновник Facebook Марк Цукерберг вперше дав свідчення в Конгресі США. Подія – довгоочікувана, адже з моменту появи перших ознак скандалу пройшло вже майже півтора року. За цей час ми чули вибіркові заяви політиків та менеджменту Facebook, які не дозволяли скласти реальну картину усієї проблеми. Наприклад, в конфлікті між Facebook та Cambridge Analytica, в перипетіях якого нещодавно розбирався Укрінформ, єдиної позиції щодо перспектив виступу засновника соціальної мережі в Конгресі не було.
Отже, спіч Марка Цукерберга – дуже цінний в контексті гібридної війни Росії проти усього світу. Важливо і те, про що говорив засновник Facebook, його бачення “російської проблеми” і те, як він говорив – за словами заступника міністра інформаційної політики України Дмитра Золотухіна, Марк під час допиту випив до п'яти пляшок мінералки. Хвилювався.
По першим коментарям можна зробити висновок, що багатьом не сподобалися ані запитання конгресменів, ані відповіді Цукерберга. Перші, мовляв, взагалі не розуміють, що таке Facebook і як він діє, а другий, може, знає про це дещо краще, але не набагато. Втім, це все «смаківщина», адже американські політична еліта і бізнес доволі позитивно сприйняли дебют Марка Цукерберга у Конгресі, і це сприйняття має цілком конкретний вимір: акції компанії “стрибнули” вгору аж на 4%, тобто її капіталізація одразу зросла на 20 млрд доларів – це чотири річні військові бюджети України.
Відтак, Укрінформ вирішив розібратись, чим Цукерберг “підкупив” американський Конгрес та які висновки можна зробити з його слів.
Промова Цукерберга: Росія – ворог, Cambridge Analytica – брехуни, “ботів” – майже подолали

Передусім, Марк Цукерберг в черговий раз визнав власну помилку в тому, що допустив використання соціальної мережі, що була орієнтована на “усе хороше, що можуть принести люди”, в якості інструмента для нанесення шкоди іншим людям. Він навів доволі ефективний для сучасної Америки приклад: завдяки Facebook стало можливим започаткувати такі рухи, як #metoo (коли пів-Голлівуду було звинувачено в сексуальних домаганнях) та “Марш за наше життя”. Але водночас Facebook став каналом поширення фейкових новин, втручання держав у внутрішню політику інших держав, розпалювання расової або іншої ворожнечі. Цукерберг визнав, що він Facebook створив – йому ж за це і відповідати. І з цим не посперечаєшся...
Принагідно Марк Цукерберг висловив своє бачення скандалу із витоком даних користувачів соціальної мережі. Мовляв, ми й уявити не могли, що дані будуть використані в політичних цілях. Коли в адміністрації Facebook дізналися з преси (!) про те, що Cambridge Analytica не видалила зібрані, одразу ж почали вживати заходи – заборонили Cambridge Analytica використовувати дані користувачів та видалили сторінки усіх причетних до витоку даних. А далі – організували розслідування. Втім, скандал навколо Cambridge Analytica змусив Facebook переглядати політику захисту персональних даних користувачів – перевірити усіх співробітників, хто має доступ до великого обсягу персональних даних, перевірити “дружні” додатки, чи не збирають вони дані та повідомити користувачам, хто і як може “поцупити” їхні персональні дані та які саме.
Окремо Цукерберг зупинився на російському втручанні в американські вибори. “Ми дізнались про кампанію дезінформації, яку проводить російське “Агентство інтернет-досліджень”, що неодноразово намагалось маніпулювати людьми в США, Європі та Росії”, – проінформував Цукерберг, додавши, що ними було виявлено близько 420 акаунтів та сторінок, які “згенерували” за два роки близько 80 тисяч постів. За їхньою оцінкою, пости, що опубліковані “Агентством інтернет-досліджень”, могли побачити близько 126 млн осіб. І ще 20 млн – в додатку Instagram. За інформацією Facebook, ще близько 100 тис. доларів “Агентство...” витратило на платну рекламу.
Як Facebook планує цьому протидіяти? По-перше, залучати до пошуку та видалення фейкових акаунтів штучний інтелект. В компанії кажуть, що випробували цю технологію на кількох минулорічних виборах. По-друге, було анонсовано підвищення витрат на безпеку персональних даних, зокрема збільшено штат співробітників, відповідальних за цей напрямок, з 15 до 20 тисяч осіб. Також було анонсовано нарощення прозорості політичної реклами, але на умовах, які запропонує Конгрес США. Поки що вони невідомі.
Зрештою, Цукерберг в Конгресі “не відкрив Америку”, але кілька важливих меседжів до парламентарів та усіх зацікавлених донести зміг. Найголовнішим з них є розуміння своєї відповідальності за персональні дані користувачів – як казав Антуан де Сент-Екзюпері, “Ти назавжди відповідальний за тих, кого приручив”. А тепер, коли прийшло розуміння, з’являться й нові шляхи протидії інформаційним загрозам.
Укрінформ попросив спеціалістів поділитись думками щодо промови Марка Цукерберга в Конгресі США:
Елліна Шнурко-Табакова, голова правління Асоціації підприємств інформаційних технологій України:

“Настав час визначатись: або соцмережі – платформа для спілкування, або ж ЗМІ”
Виступ Марка Цукерберга демонструє розуміння масштабів російського втручання, але не використовує однозначних формулювань, як, наприклад, агресія чи гібридна війна. Його лексика зводиться до “бізнесових” термінів – розміщення реклами поза правилами, аудит виконання правил та вимог Facebook і так далі. Але масштаби втручання у вибори в різних країнах – значно більші. Втім, після його виступу вартість акцій повернула 20 млрд капіталізації, тобто ринок сприйняв вибачення та стратегію
Навіть з досвіду України ми розуміємо, що РФ не діє за наявними правилами. Тобто не можна контролювати лише розміщення реклами і на звертати увагу на “ботоферми” та систему роздмухування ворожнечі в суспільстві. Більше того, використання патріотичних тем останнім часом стало ефективнішим за інші методи. Часи тролів з Ханти-Мансійська – давно пройдений етап. Тому тут не йдеться про радикальну зміну політики соціальної мережі, а про досконале виконання раніше анонсованих правил.
Що цікаво, Цукерберг озвучив місію Facebook "зробити світ краще за рахунок персоналізованих комунікацій". Перевірка нових акаунтів, аналіз їхнього "життя" загалом дозволяє ефективно позбуватися “ботів”. Але Facebook не може бути “наглядачем” над користувачами і вирішувати, що можуть вони писати, а що – ні. Власне український досвід дуже гарно демонструє неспроможність аби кого впливати на якість контенту, «вимірювати» лексичні обороти якоюсь «лінійкою» чи брати чиюсь сторону у суспільно важливій дискусії. Настав час визначатись: або соціальні мережі будуть платформою для спілкування, або ж засобами масової інформації. Перший шлях передбачає, що редакційну політику має виконувати кожний користувач, тобто розуміти і бути згодним на обмеження. В той же час, користувачі мають розуміти політику соціальної мережі: чим саме ми сплачуємо за безкоштовні сервіси і як це працює, розуміти як власноруч захистити свої дані. Тому було б дуже добре запровадити для користувачів курси навчання на базі платформи та підіймати рівень технічної та медіа грамотності користувачів соціальної мережі.
А у “гонитві озброєнь” Facebook має перемогти. Навіть якщо для цього потрібно буде піти з російського ринку. Можливо вартість акцій, якщо це зробити у правильний час, лише зросте.
Діана Дуцик, медіа-експерт, викладач Могилянської школи журналістики:

“Розуміти масштаби російської агресії – не означає ефективно їм протидіяти”
Під час слухань в Конгресі Цукерберг заявив, що вони почали детально вивчати, чим займалося російське Агентство інтернет-досліджень. Facebook видалив 470 акаунтів, через які здійснювався вплив на вибори в США, а також тисячі фіктивних акаунтів в різних країнах світу. Але розуміти масштаби – ще не означає з ними ефективно справлятися. Бо Росія в той же час використовуватиме й надалі всі можливі інструменти в інформаційному полі для досягнення своїх цілей. Не буде ботів, буде щось інше. Не буде Facebook – також знайдуть альтернативу. Тому питання безпеки тут набагато ширше – це серйозна загроза і виклик для демократичного світу.
Цукерберг виглядав невпевнено, коли говорив про нові інструменти боротьби і з російським впливом, і з мовою ворожнечі. Він пообіцяв знайти кращі рішення в найближчі кілька років. Але за ці кілька років може багато чого ще трапитися. Адже нові технології розвивають не тільки такі компанії, як Facebook, але й ті, хто їх використовує з далеко не благородною метою. Проблема в тому, і це визнав Цукерберг, що спеціалісти компанії приділяли багато уваги технічній безпеці (злами, кібератаки тощо), але не змогли вчасно розпізнати нові інформаційні операції. У 2018 році Facebook збирається випробувати новий інструмент ідентифікації фіктивних акаунтів (адже в багатьох країнах світу цього року пройдуть вибори). Проте знову ж таки, фіктивні акаунти – це лише один із інструментів поширення маніпулятивної інформації. А що робити з іншими – лишається питанням.
Валентин Войтков, політтехнолог, виконавчий директор комунікаційної групи XPR:

“Можливо, незабаром користувачі зможуть відмовитись від реклами взагалі. Але не безкоштовно”
Поки що важко говорити, чи стануть дієвими інструменти, що запроваджуватиме Facebook для протидії російській агресії, адже судячи зі слів Цукерберга компанії для впровадження інструментів протидії пропаганді та фейковим новинам потрібен час. Однак чекати радикальних змін для звичайних користувачів – не варто. Хоча можливо, з’явиться певна плата для людей, котрі не хочуть бачити рекламу. Принаймні, про це обмовився Марк Цукерберг під час виступу в Конгресі.
Натомість після скандалу з втручанням Росії в американські вибори політичний контент і політична реклама проходитимуть додаткову фільтрацію, бо це дуже чутлива тема для політиків західних країн. Наприклад, вже зараз Facebook в партнерстві з відомими медіа-компаніями займається так званим крос-чекінгом – тобто перевіркою публікацій в соціальній мережі на їх правдивість.
Є інша позитивна новина – під час слухань в Конгресі Марк Цукерберг повідомив, що до кінця року близько 20 тис людей у Facebook займатиметься аналізом контенту і безпекою даних користувачів. А в майбутньому компанія використовуватиме штучний інтелекті і визначатиме місце розташування користувачів, власників сторінок, рекламодавців. Щоб, наприклад, компанія, яка працює в Росії, не могла під виглядом американської компанії поширювати політичну рекламу або фейкові новини.
Однак сам Марк Цукерберг визнав, що цього недостатньо. РФ постійно шукатиме слабкі місця в соціальній мережі, оскільки через Facebook можна отримати доступ до сотень мільйонів американців, а також громадян інших країн. Цей факт постійно приваблюватиме армії тролів та генераторів фейкових новин. Наприклад, буквально днями стало відомо про фейкове походження сторінки Black Lives Matter, через яку збирали пожертви на захист прав афроамериканців. Сторінка мала понад 700 тис. учасників, а заблокували її лише після розслідування журналістів. Тобто навіть зараз, у розпал скандалу Facebook не може похвалитися чіткою і злагодженою роботою щодо попередження поширення фейків та мови ворожнечі на своїй платформі.
Микола Романюк, Київ